۱۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۴
کد خبر: ۵۵۴۲۲۲
نقش‌ مراجع‌ در‌نهضت‌ امام‌خميني(۴)

تحريم‌ رفراندوم انقلاب سفيد توسط آيت‌الله‌ خوانساري

طرح رفراندوم انقلاب سفید که از سوی مقامات آمریکایی به رژیم دیکته شده بود با مخالفت صریح علما و روحانیت مواجه شد.
رژیم شاه تحريم‌ رفراندوم انقلاب سفيد

به گزارش خبرگزاری رسا، در اوایل دهه ۴۰، رژیم پهلوی از طرف کاخ سفید مامور اجرای اصلاحاتی در کشور شد. اما این اصلاحات که مواردی از جمله اصلاحات ارضی، ملی کردن جنگل‌ها و مراتع، ایجاد سپاه دانش، اصلاح قانون انتخابات و ... از جمله اصول آن بود، با مخالفت شدید مراجع و در راس آن‌ها امام خمینی مواجه شد که در نهایت به تحریم رفراندوم انقلاب سفید در ۶ بهمن ۱۳۴۱ انجامید.

مرحوم آيت‌ الله‌ خوانساري از جمله علمایی بود که مخالفت صریح خود را ابزار کرد. وی با صدور بيانيه‌اي عليه رفراندوم انقلاب‌ سفيد، شرکت در اين گونه رفراندوم‌هاي خلاف شرع را حرام و در حکم مبارزه با‌ امام‌زمان‌ (عج) دانست و تصريح کرد اين تصويب نامه‌‌ها با آراي‌ عمومي حلال‌ نمي شود.

در روز دوم بهمن مردم تهران به منزل آيت‌ الله‌ خوانساري رفتند و ايشان نيز با تاييد اين حرکت، به منظور نشان دادن اعتراض خود در ميان جمعيت به منزل آيت الله بهبهاني رفتند و مردم نيز در کنار ايشان با سردادن‌ شعار در خيابانهاي تهران به منزل آيت الله بهبهاني رفتند.

آنجا مرحوم فلسفي سخنراني کردند و مردم را به تجمع در مسجد حاج سيد عزيزالله دعوت کردند. آيت‌ الله‌ خوانساري نيز از آنجا به همراه مردم به سمت مسجد حرکت کردند و در راه مردم عليه رفراندوم شعار دادند و ولي در بين راه با مزاحمت‌ پليس مواجه شدند و ايشان را به منزل برگرداندند و مسجد و منزل آيات را محاصره‌ کردند و مانع برگزاري تجمع شدند. /۹۲۴/د۱۰۳/ج
(حسينيان، سه سال ستيزمرجعيت شيعه، ص 180- 183)

ارسال نظرات