۰۲ دی ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۵
کد خبر: ۶۹۸۵۳۲
گزارشی از مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر حوزه؛

از لزوم هویت‌بخشی به اساتید مهارت های پژوهشی تا آینده مبهم پژوهشگران

از لزوم هویت‌بخشی به اساتید مهارت های پژوهشی تا آینده مبهم پژوهشگران
مراسم تجلیل از برترین های پژوهشی حوزه های علمیه در حالی برگزار شد که فعالین پژوهشی و پژوهشگران به طرح دغدغه های خود پرداختند.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، مراسم تجلیل از برترین های پژوهشی حوزه های علمیه در مدرسه دارالشفاء برگزار شد و در انتهای این مراسم پیش از تقدیر از برترین ها فعالین پژوهشی و پژوهشگران پشت تریبون آمده و به طرح دغدغه های خود پرداختند.

حوزه علمیه؛ نهادی آموزشی یا تربیتی

در ابتدا حجت الاسلام زادحسینی مدیر مدرسه علمیه حقانی گفت: تهیه یک بسته جامع پژوهشی که همه ذائقه ها را پوشش داده و بستر مناسب پژوهش را برای طلاب فراهم کند، طرح خوبی است که توسط آقای همتی مطرح شد و امیدوارم به سمت چنین امری برویم.

وی ادامه داد: در حیطه پژوهش مسأله ها موضوعات متفاوتی مطرح است و کارهای خوبی شده و امیدواریم این مسیر قوی تر ادامه پیدا کند؛ در حیطه پژوهش برنامه داشتن و فعالیت اساتید بسیار مهم است که در این زمینه باید کمک کنند؛ طلبه ها از فضایی وارد حوزه شده اند که ذائقه پژوهشی در او ایجاد نشده و به سمت پژوهش نرفته است و تعریف او از پژوهش «یک کار بسیار سخت» است؛ باید مسیر به سمتی برود که مخاطبین ما به دنبال ما بیایند و در این حیطه خودشان درخواست کنند و پژوهش به یک روحیه و ذائقه تبدیل شود.

مدیر مدرسه علمیه حقانی گفت: حوزه علمیه یک واحد آموزشی نیست، یک واحد تربیتی است و باید در آموزش و پژوهش و اخلاق تربیت شود؛ باید با مخاطب خود به گونه ای ارتباط بگیرم و بتوانیم مخاطب را اقناع کنیم و با بخشنامه پیش نمی رود.

شورای پژوهش در مراکز احیا شود

در ادامه سیدمحمدهادی حسینی معاون پژوهش مدرسه شهیدین پشت تریبون آمد و گفت: لازم می دانم از مسؤولین پژوهش تشکر کنم که 17 سالی مسؤولیت پژوهشی داشتم نمایشگاه به این زیبایی تشکیل نشده است؛ در طول چند دوره جشنواره علامه حلی 33 اثر به عنوان اثر برگزیده از طلاب مدرسه حقانی انتخاب شده است؛ در برنامه های پژوهشی مدرسه نقد مقالات را جدی گرفتیم و دو نفر از طلاب به عنوان داور اثر طلبه ای دیگر را نگاه می کنند؛ برای مثال اگر 20 اثر انتخاب شود 66 نفر درگیر نقد مقاله هستند.

وی ادامه داد: کل فعالیت هایی که در سال انجام می شود در یک پرونده پژوهشی که تشکیل دهیم، ثبت می شود و فقط مقاله را به تنهایی در نظر نمی گیریم؛ طلبه ای که در جلسات نقد قرار بگیرد امتیاز کسب می کند و این امتیازات پژوهشی در کارنامه پژوهشی آن ها تاثیر داشته و مقاله فقط 20درصد از امتیاز را تأمین می کند؛ شورای پژوهش در مراکز احیا شود و کسانی باشند که سیاست های کلی پژوهش را تصمیم گیری کنند به ارتقا پژوهش می انجامد.

حوزه باید بتواند پژوهش های طلاب را به نهاد مصرف کننده معرفی کند

در ادامه نیز حجت الاسلام محقق فر مدیر فاز5 مدرسه علمیه صدوقی گفت: اواخر دهه هشتاد داشتن مهارت پژوهشی در حوزهه مشروع نبود و بعضی مدارس می گفتند جشنواره علامه حلی چیست؟ خوشحالم که چنین مراسمی برای تقدیر انجام می گیرد؛ قریب یک دهه تجربه مشاوره روش تحقیق را دارم و در این چند سال بیش از 500 طلبه را در مصاحبه تشخیصی بودم و می توان روی طلاب برای پژوهش سرمایه گزاری کرد.

وی افزود: استاد و طلبه اتفاق مهمی است و این سند و برنامه لازم هست اما کافی نیست؛ در سالروز ایام شهادت ها و مناسبت ها تعطیل می شود و طلبه استاد را نگاه می دارد تا روضه بخواند؛ برای پژوهش باید چنین درخواستی از استاد در جانب طلاب ایجاد شود؛ در امر پژوهش مسؤولیت اساتید لمعه از اساتید مکاسب بیشتر است.

حجت الاسلام محقق فر تأکید کرد: باید برای تحقق آموزش پژوهش محور کتب درسی را به استنطاق و بازجویی بکشانیم؛ چرا اساتیدی که قصاص می گویند با 15 مسأله روز نظام در این رابطه مواجه نیستند؟ حوزه باید بتواند پژوهش های طلاب را به نهاد مصرف کننده معرفی کند.

لزوم هویت بخشی به اساتید مهارت های پژوهشی حوزه

در ادامه حجت الاسلام احمد آذربایجانی از اساتید مدرسه علمیه حقانی با قرار گرفتن پشت تریبون پس از تشکر از تشکیل چنین جلساتی گفت: کانون های منطق و ادبیات در انجمن های علمی برقرار شود و خلع های دانشی این دو علم را برطرف کند؛ برای تحقق آموزش پژوهش محور لازم است که به اساتید مهارت های پژوهشی هویت بخشی شود.

وی افزود: لازم هست برای پژوهش کد درسی مستقل تعریف شده تا در راستای انگیزه بخشی مؤثر باشد؛ آینده پژوهشی در حوزه مبهم است و بسیاری هیأت علمی شدن در دانشگاه ها را برای خود متصور هستند که خروج سرمایه های حوزوی است.

در ادامه نیز یکی از طلاب مدرسه علمیه رشد با قرار گرفتن پشت تریبون گفت: اگر تحقیق های کلاسی پیگیری شود انگیزه سازی خوبی میان طلاب صورت می گیرد؛ متأسفانه به تقریرنویسی طلاب که یک کار پژوهشی است اهمیت داده نمی شود.

طلبه دیگر نیز به تأمین و تقویت زیرساخت ها برای امر پژوهش تأکید کرد و نسبت به نادیده گرفتن و استفاده نکردن از طلاب برگزیده جشنواره های پژوهشی انتقاد کرد.

در پایان این مراسم از پژوهشگران برتر، اساتید و معاونان پژوهشی برتر تقدیر شد.

علیرضا استادیان

ارسال نظرات