۱۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۴۳
کد خبر: ۷۶۳۱۹۵
حجت الاسلام والمسلمین لکزایی:

جنس حکمرانی از جنس هماهنگی و هم افزایی است

جنس حکمرانی از جنس هماهنگی و هم افزایی است
رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به اینکه موضوع حکمرانی عبارت از ساختار هماهنگی اجتماعی برای حل مسائل پیچیده است، گفت: جنس حکمرانی از جنس هماهنگی و هم افزایی است و برای این منظور در حکمرانی بحث نوع نظم و فرایند خیلی مهم است.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین نجف لکزایی رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در نشست حکمرانی پاسخگویی دینی که در مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی برگزار شد سطوح پاسخگویی دینی از منظر حکمرانی اسلامی را براساس نظریه آراء المله فارابی به چند دسته تقسیم کرد و اظهار داشت: حکمرانی اساساً در معنایی که به کار می‌بریم به معنای حکومت نیست و حتی ملازم با حکومت نیست؛ گاهی از حکمرانی‌هایی صحبت می‌کنیم که دولت آنجا حضور و هیچ نقشی ندارد و گاهی بحث حکمرانی علیه یک دولت می تواند باشد.

حجت الاسلام والمسلمین لکزایی با بیان اینکه اگر بخواهیم اشتباه نکنیم باید موضوع حکمرانی، نه مسائل حکمرانی که ذیل موضوع حکمرانی است را بحث کنیم، گفت: موضوع حکمرانی عبارت از ساختار هماهنگی اجتماعی برای حل مسائل پیچیده است و جنس حکمرانی از جنس هماهنگی و هم افزایی است و برای این منظور در حکمرانی بحث نوع نظم و فرایند خیلی مهم است.

وی در خصوص رابطه حکمرانی و پیشرفت، ابراز کرد: اگرچه در گذشته می‌گفتند حکمرانی ابزار پیشرفت است ولی اکنون حکمرانی خود پیشرفت است؛ یعنی اگر شما به ساختار هماهنگی اجتماعی برسید پیشرفت کرده اید برای اینکه می توانید وضع موجود و وضع مطلوب مقدور را تعریف و بعد برنامه‌ریزی کنید چگونه از وضع موجود به وضع مطلوب برسید، براین اساس اصطلاحاً شما به فناوری نرم رسیده اید، فناوری نرم این است که این حرفی که زده شده چگونه اقامه، اجرا و پیاده شود.

عضو هیات علمی دانشگاه باقرالعلوم (علیه السلام) در ادامه با اشاره به نظریه فارابی در خصوص سطوح دین گفت: دین دارای دو بخش آراء و افعال است و در بخش آراء دو سطح نظری که به هست ها و نیست ها و سطح فکری که حوزه بایدها و نبایدها را شامل می شود که این دو سطح، تبلیغ و تبیین دین را شامل می شود؛ در بخش افعال نیز دو سطح فضایل خلقی و فضائل عملی را شامل می شود که این دو سطح مربوط به اقامه دین است.

حجت الاسلام والمسلمین لکزایی با انتقاد از متخصصینی که با معارف وحیانی آشنا نیستند و در کشور اعمال حکمرانی می کنند، گفت: یک شخصی که آموزش می‌بیند و در یکی از رشته‌‌های علوم متخصص می‌شود، به او می‌گویی که منبع معرفتی تو چه هست؟ می‌گوید که من این‌ها را رفتم فلان کشور خواندم و آمدم، حالا شما چه قدر از معرفت وحیانی خبر دارید؟ می‌گویم اطلاع ندارم، خب حالا می‌خواهید چه کار کنید؟ حکمرانی اسلامی را به دست من بسپارید، ما هم می‌سپاریم.

وی در خصوص ارتقاء رویکرد مرکز پاسخگویی به سؤالات دینی در سطح حکمرانی اذعان داشت: بحث حکمرانی می‌تواند یک فضای ارتقاء راهبردی را برای مرکز ملی باز کند، اگر مرکز ملی بخواهد یک ارتقاء راهبردی داشته باشد بدین نحو که چگونه ما وارد فضای حکمرانی شویم و به معنای دقیق کلمه از پاسخ پرسش‌‌های مربوط به حوزه دین، سطح یک و دو که البته آن هم باشد، وارد پرسش‌‌های مربوط به حوزه سطح اقامه دین شود مخصوصاً پرسش‌هایی که به حکمرانی مربوط می‌شود که مسائل ‌بغرنج و پیچیده است و طرف‌‌های مختلف پیدا می‌کند آنجا اگر مرکز ملی بخواهد وارد شود باید به سمت میزها یا گروه‌هایی برود که متخصصان رشته‌‌های مختلف دور هم جمع شوند، به عنوان مثال اگر مجلس شورای اسلامی، شورای عالی انقلاب فرهنگی یا وزارتخانه ‏ای‏ سوال کرد که می‌خواهم نظام دین را پیاده کنم و مثلاً نظام بهداشت و سلامت را چگونه اقامه کنم؟ پرسش‌هایی راهبردی این سطح پاسخ داده می شود که البته رویکردی ملی دارد.

در ابتدای این نشست حجت الاسلام محمد پورنوروز، با بیان نگاه مسئله محوری در دفتر تبلیغات اسلامی و ارتقاء این رویکرد به امتداد مسئله محوری در چرخه حکمرانی گفت: یکی از مصوبات هسته حکمرانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی امتداد مسئله‌محوری در چرخه حکمرانی در موضوع پاسخگویی دینی است که بناست بعد از نظریه‌پردازی، به صورت میدانی در موضوع پاسخگویی دینی یک امتداد اجتماعی پیدا کند.

ارسال نظرات