۳۰ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۷:۳۲
کد خبر: ۸۴۳۹۴
آیت‌الله استادی:

مقام امامت با مقام‌های دنیوی قابل قیاس نیست

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه موقت قم با بیان این‌که امام در مکتب اهل بیت(ع)، افضل امت است، گفت: امامت در مکتب تشیع، دست مردم نیست که عده‌ای جمع شوند، وی را به امامت انتخاب و یا از مقام امامت عزل کنند.
آيت الله رضا استادي


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله رضا استادی، امام جمعه موقت قم، امروز پس از اقامه نماز ظهر و عصر در مسجد اعظم قم در مقایسه مقام امامت با مقام‌های دنیوی و غیر دنیوی، آن را قابل قیاس ندانست و گفت: متأسفانه اهل تسنن امامت را مانند سایر مقام‌های دنیوی می‌دانند.

وی با بیان این‌که شیعه، امامت را ادامه نبوت می‌داند، افزود: امام با پیامبر اکرم(ص) جز در مسأله وحی فرقی ندارند و این اشتباه بزرگی که اهل سنت مرتکب شده و معتقدند، امامت پس از رسول خدا(ص) مانند مقام‌های دنیوی است و کافی است مردم جمع شوند و به کسی برای این امر رأی دهند.

استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم اظهار داشت: امامت را مقامی مانند نبوت و در ادامه نبوت می‌دانیم، حال آن‌که اهل تسنن، امامت را مقامی معمولی و دنیوی می‌دانند، پس آیات قرآن مجید و روایات رسول خدا(ص) درباره امامت را بررسی کنیم تا ببینیم با اعتقاد شیعیان موافق است یا مسائلی که اهل سنت مطرح می‌کنند.

وی با اشاره به تفاوت‌های امامت از دیدگاه اهل تشیع و اهل تسنن اظهار داشت: امام در مکتب تشیع مانند پیامبر اکرم(ص) معصوم است، اما چون اهل تسنن مقام امامت را مقامی معمولی می‌دانند، برای آن مقام عصمت قائل نیستند و معتقدند اگر کسی بتواند مملکت را اداره کند، آن را امام است.

آیت‌الله استادی تصریح کرد: امام در مکتب تشیع دارای علم گسترده‌ای است، همانند پیامبر(ص) وظیفه هدایت امت را به عهده دارد و حداقل در محدوده امور دینی هیچ‌جایی را نمی‌توان پیدا کرد که امام بگوید نمی‌دانم، چنان‌که پیامبر نگفت و هر آنچه در مسأله هدایت انسان‌ها دخالت کند، می‌داند.

وی با بیان این‌که امام وظیفه هدایت جامعه را همانند پیامبر اکرم(ص) به عهده دارد، اذعان داشت: کسانی که امامت را مقام عادی و دنیوی می‌دانند، عیبی برای ندانستن قائل نیستند، اما امامی که می‌خواهد کار پیامبری انجام دهد و مانند پیامبر هادی بشریت باشد، باید تمام معارف را بداند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: امام باید قدرت فوق‌العاده داشته باشد و همان‌گونه که پیامبر برای اثبات پیامبری خود در مقام لزوم کارهای خرق عادت به عنوان معجزه انجام می‌دهد، باید کارهای خرق عادت انجام دهد.

وی با بیان این‌که امام به سبب مقام عصمت، علم و قدرت فوق‌العاده و گسترده برای انجام کارهای خرق عادت حتماً باید از طرف خدا منصوب شود، از این‌رو مردم هرچقدر دقت کنند نمی‌توانند عصمت و علم گسترده کسی را احراز کنند، گفت: اهل تسنن چون عصمت، علم و قدرت فوق‌العاده را برای امامت شرط نمی‌دانند دچار اشتباه و سبب گرفتاری مسلمانان شده‌اند.

آیت‌الله استادی با اشاره به مقام بلند امامت، خاطرنشان کرد: اگر تمام مردم جمع شوند و بگویند فردی را که خدای متعال به عنوان پیامبر برای ما تعیین کرده به پیامبری قبول نداریم، باز هم آن پیامبر است و پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) نیز، حضرت علی(ع) امام است چه مردم بخواهند و چه مردم نخواهند.

وی با بیان این‌که امامت به سبب واقعیت‌هایی که از طرف خدا عنایت شده، هرگز قابل استعفا و عزل نیست و در مکتب تشیع ادامه نبوت، دنبال کننده یک هدف و تنها شامل وحی نبوتی نیست، ابراز داشت: هرچند وحی به پیامبر تمام شده، اما ارتباط امام با عالم غیب برقرار است و هیچ‌گاه قطع نمی‌شود.

امام جمعه موقت قم تصریح کرد: امام در مکتب اهل بیت(ع)، افضل امت است، خصوصیات ایشان مانند خصوصیات رسول خدا(ص) و برای مردم جاذبه دارد، از این‌رو بی‌جهت نیست که طبق آیات قرآن معتقدیم علی(ع) به منزله نفس پیغمبر است. /920/پ201/ع

ارسال نظرات