۰۲ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۷:۰۳
کد خبر: ۸۴۶۸۵

تجلیل آیت الله استادی از کتاب منتخب الاثر

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه موقت قم گفت: مخالفان امامت، گفتار ائمه‌‌(ع) را به سبب حدیث ثقلین حجت بدانند و مطمئن باشند با مراجعه به روایاتی که در حجیت ائمه اطهار‌‌(ع) وارد شده، حتی با مراجعه به بیست روایت، دیگر جای شک و شبهه‌ای در مبحث امامت باقی نمی‌ماند.
آيت الله رضا استادي


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله رضا استادی، امام جمعه موقت قم، امروز و پس از نماز ظهر و عصر در مسجد اعظم قم در ادامه بیان بحث امامت با اشاره به اثر حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی پیرامون مبحث امامت با نام «منتخب الاثر» با بیان این‌که این اثر چهل سال پیش درباره امام زمان‌‌(عج) تألیف شده است، گفت: منتخب الاثر بهترین کتابی است که به روایات مربوط به امام زمان‌‌(عج) می‌پردازد.

وی با بیان این‌که کتاب منتخب‌الاثر در سه جلد چاپ شده و به زودی برای استفاده فارسی‌زبانان به زبان فارسی ترجمه خواهد شد، افزود: حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی سیصد و ده روایت را در جلد اول کتاب منتخب الاثر با مضمون امامت دوازده امام از حضرت علی‌‌(ع) تا حضرت ولی‌عصر‌‌(عج) جمع‌آوری کرده و در این روایات بر مسأله امام زمان‌‌(عج) توجه بیشتری داشته‌اند.

امام جمعه موقت قم همچنین با اشاره به آثار دیگری که در بحث امامت نگاشته شده‌اند، ابراز داشت: این آثار به دنبال جمع‌آوری روایات مربوط به دوازده امام، حقانیت ائمه‌‌(ع) را به اثبات رسانده‌اند.

وی کتاب «جامع الاثر» را یکی از آثار مستدل و ارزشمند در زمینه بحث امامت معرفی کرد و گفت: یکی از اساتید فعلی حوزه علمیه قم با همت بسیار، سال‌ها تتبع، تورق کتاب‌های فراوان از ابتدا تا به آخر، برای این‌که یک روایت درباره امامت از قلم نیفتد، تنها به اثر صاحب عوامل، اثر آیت‌الله صافی و دیگران اکتفا نکرده، به تفحص بیشتر پرداخته و کتاب جامع‌الاثر را درباره روایات مربوط به دوازده امام نگاشته که توسط انتشارات جامعه مدرسین حوزه علمیه قم دو مرتبه به چاپ رسیده است.

آیت‌الله استادی با بیان این‌که در این کتاب بیش از ششصد روایات که تکراری هم نیست با مضمون این‌که پس از رسول خدا‌‌(ص) امامت برای حضرت علی‌‌(ع) و یازده فرزند ایشان است، مطرح شده، اظهار داشت: هر فردی که از خود سؤال کند و هر منصفی که به خود مراجعه کند، خواهد دید که اگر انتخاب امامت به دست مردم بود، دیگر به این همه روایات نیاز نمی‌شد.

وی خاطرنشان ‌کرد: مخالفان امامت، بدبینی را کنار بگذارند، شیعیان و علمای شیعه را که مسلمانند، مسلمان و مانند علمای خود افراد مورد اعتماد و اعتبار بدانند، گفتار ائمه‌‌(ع) را به سبب حدیث ثقلین حجت بدانند و مطمئن باشند با مراجعه به روایاتی که در حجیت ائمه اطهار‌‌(ع) وارد شده، حتی با مراجعه به بیست روایت، دیگر جای شک و شبهه‌ای در مبحث امامت باقی نمی‌ماند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این‌که هرچند ممکن است در گفت‌وگو با برخی، از پذیرش اعتقاد شیعه به امامت مبنی بر این‌که خدا و پیامبر خدا می‌توانند امام را انتخاب کنند، خودداری کند و بگوید مردم هم می‌‌توانند امام را تعیین کنند، گفت: آیا مسلمانی اقتضا نمی‌کند که وقتی پیامبر اکرم‌‌(ص) امام پس از خود را تعیین کرد، دیگران دخالت نکنند و آن را بپذیرند.

وی تصریح کرد: هر فرد عاقلی قبول می‌کند که داستان غدیر جای انکار برای کسی باقی نمی‌گذارد، چرا که مسأله امامت از سوی رسول خدا‌‌(ص) در برابر انبوه جمعیت مطرح شد و هزاران نفر به آن واقف شدند و حتی خلیفه دوم خدمت امام علی‌‌(ع) رسید، این مقام را به ایشان تبریک گفت و عرضه داشت «به به یا اباالحسن، تو الآن مولای من و مولای همه شدی».

آیت‌الله استادی خطاب به کسانی که مسأله امامت را قبول ندارند، تأکید کرد: این چه مسلمانی است که به خود حق دهیم، وقتی پیامبر اکرم‌‌(ص)، امام پس از خود را تعیین می‌کنند، قبول نکنیم و بگوییم خود باید ولی مسلمین را انتخاب کنیم.

وی با بیان این‌که اگر مسأله امامت یک امر عادی بود، به امام دوازدهم ختم نمی‌شد و در طول زمان هم تکرار می‌شد، ابراز داشت: این‌که دوازدهمین امام عمر طولانی دارد و نمی‌دانیم چه زمانی ظهور می‌کند، بهترین دلیل بر این مطلب است که امامت به دست مردم نیست و تنها از طرف خدا و پیامبر اکرم‌‌(ص) انتخاب می‌شود. /920/پ 201/ف.

ارسال نظرات