۱۶ دی ۱۳۸۹ - ۱۶:۴۶
کد خبر: ۹۵۰۰۰
در نشست بررسی موسوعة الامامة مطرح شد؛

موسوعة الامامة اثری در جهت تقریب و ایجاد فضای سالم گفت‌وگو است

خبرگزاری رسا ـ نشست نقد و بررسی مجموعه بیست جلدی موسوعة الامامة فی نصوص اهل السنة باحضور شماری از نویسندگان و صاحب‌نظران برگزار شد.
رونمايي از کتاب موسوعه الامامه في نصوص اهل السنه در کتابخانه آيت الله مرعشي قم



به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی موسسه پارسا، نشست نقد و بررسی مجموعه بیست جلدی موسوعة الامامة فی نصوص اهل السنة با حضور حجت الاسلام عبدالهادی مسعودی و حجت‌الاسلام محمدکاظم رحمان‎ستایش، نویسنده و از اعضای هیات علمی دانشکده علوم حدیث به عنوان منتقدان و دکتر علی معموری، نویسنده و استاد دانشگاه و دبیر جلسه، دکتر محمد مرادی، استاد دانشگاه و پژوهشگر علوم اسلامی و حجت‌الاسلام محمدجواد محمودی، محقق و نویسنده، به عنوان مدافعین برگزار شد.

در ابتدای این برنامه، دکتر علی معموری به بیان پیشینه چنین اقداماتی پرداخت و با اشاره به کتاب‎های عمده علوم الاخبار ابن بطریق و همچنین کتاب الوحی المبین وی که به بیان فضایل اهل‌بیت(ع) از منابع متقن اهل سنت می‎پردازند، امتیاز این مجموعه را در مباحث تقریبی و کمک به ایجاد فضای سالم گفت‌وگو دانست. وی اثبات اعتقادات امت تشیع از منابع اهل سنت را از دیگر ویژگی‌های این نوشتار برشمرد.

دکتر علی معموری رعایت نکردن مبانی ساختاری را از نکات قابل توجه در بررسی این کتاب خواند.

سپس دکتر محمد مرادی، استاد دانشگاه و پژوهشگر علوم اسلامی ذکر منابع اهل سنت از زمان تدوین حدیث تا قرن هفتم و همه منابع کهن را از جمله نکات تحسین‌برانگیز این کتاب خواند و یادآور شد: تاکنون بیست مجلد از این مجموعه چاپ شده که پنج جلد آن حاوی احادیث و آیات درباره اهل بیت(ع) و پانزده جلد دیگر درباره شرح حال امیرالمومنین(ع) است. این کار قرار بود بازسازی احقاق الحق باشد، اما به تدریج به کاری مستقل تبدیل شد(البته به عنوان منبع از آن اثر استفاده شد). بنابراین این موسوعه به آیت‎الله مرعشی نجفی منسوب می‌شود.

در ادامه، حجت‌الاسلام دکتر رحمان ستایش بحث خود را با عنوان کردن دو محور اصلی نگاه به کار و نگاه روشی آغاز کرد و گفت: در تنظیم این کار به مقدمه و درآمد علمی دقیقی نیاز بود و بایستی از کتاب‎هایی استفاده می‎شد که مورد قبول همه اهل تسنن باشند.

سپس حجت ‌لاسلام عبدالهادی مسعودی به عنوان منتقد، اشکالات ساختاری کار را برشمرد و عدم وجود درخت‌واره در کار را باعث ایجاد سردرگمی مخاطب در مطالعه اثر دانست.

وی با بیان این که از یک موسوعه چندین انتظار وجود دارد، اظهار داشت: برخی انتظارات برآورده شده‌اند و برخی مانند اختصار و پرهیز از تقطیع نادرست، چینش و یک سویه بودن احادیث، رعایت نشده‌اند. همچنین بهتر بود ارجاعات دقیق‌تر انجام شوند.

سپس حجت الاسلام محمدجواد محمودی، محقق و نویسنده، با اشاره به این که در پنج جلد نخست اشکالاتی وجود دارد، اظهار داشت: برخی از گروه‎ها یا اشخاص تنها سخن شخص یا اشخاصی ویژه را قبول دارند. لذا سعی کردیم به طور مثال آنچه را که تصوف هم قبول دارند ذکر کنیم تا هرکس بنابر آنچه به آن اعتقاد دارد، مطلب خود را در این موسوعه بیابد.

در پایان این نشست دکتر علی معموری، نویسنده و استاد دانشگاه و دبیر جلسه، بیان داشت: این موسوعه از نظر شکل ظاهری، خوب است و اگر در پاره‌ای از جزئیات به طور مثال در انتخاب رنگ جلد، فونت و صفحه‎بندی بیشتر دقت می‎شد، به یقین در جذب مخاطبان تاثیر زیادی داشت. /901/د102/ع

ارسال نظرات