۱۱ دی ۱۳۹۰ - ۱۱:۵۹
کد خبر: ۱۲۰۲۱۲

ارسال فراخوان مقاله کنگره ملی ابن شهر آشوب به 80 کشور جهان

خبرگزاری رسا ـ مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران از ارسال فراخوان مقاله نخستین کنگره ملی «ابن شهر آشوب ساروی» به 80 کشور جهان خبر داد.
فراخوان


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، حجت‌الاسلام عباسعلی ابراهیمی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران امروز در نشست شورای فرهنگ عمومی استان با اشاره به برنامه ریزی های صورت گرفته برای برگزاری هر چه باشکوه تر کنگره ملی «ابن شهر آشوب» در ساری، از اعلام فراخوان مقاله این کنگره خبر داد.

وی از ارسال فراخوان مقاله این کنگره ملی به 80 کشور جهان خبر داد و افزود: تبلیغات برای برگزاری هر چه بهتر برگزار شدن این کنگره همچنان ادامه دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با اشاره به این که این کنگره در چهار محور و در موضوعات پیشنهادی زیر برگزار می‌شود، اظهارداشت: «زندگی و شخصیت ابن شهرآشوب» نخستین محور این کنگره است که علاقمندان می‌توانند در این محور با موضوعاتی چون «سیره علمی و عملی ابن شهر آشوب و چگونگی الگو‌پذیری از آن»، «موطن، مدفن و خاندان ابن شهر آشوب»، «شرح حال استادان و شاگردان ابن شهر آشوب»، «ابن شهر آشوب در نگاه معاصرانش و علمای شیعه و اهل سنت»، «تعامل ابن شهر آشوب با اهل سنت»، «وعظ و تبلیغ در حیات علمی و عملی ابن شهر آشوب» اقدام به ارسال مقاله کنند.

وی با اشاره به این‌که «اندیشه‌های ابن شهر آشوب» دومین محور این کنگره است، افزود: «سیری در اندیشه سیاسی ابن شهرآشوب»، «دیدگاه قرآنی و تفسیری ابن شهرآشوب»، «دیدگاه روایی و رجالی ابن شهر آشوب»، «آرای فقهی، اصولی و کلامی ابن شهر آشوب»، «سیری در سروده‌های ابن شهرآشوب»، «فلسفه تاریخ و تاریخ نویسی از دیدگاه ابن شهرآشوب» و «تاثیر و تاثر ابن شهر آشوب در حوزه مناقب نویسی و نوآوری‌های او» از جمله موضوعات این محور است.

حجت الاسلام ابراهیمی با اشاره به این که «اوضاع سیاسی و اجتماعی عصر ابن شهر آشوب» دیگر محور این کنگره را شکل داده است، تصریح کرد: «اوضاع سیاسی، اجتماعی شیعه ساری و مازندران در عصر ابن شهر آشوب»، «ابن شهر آشوب و خلفای عباسی»، «ابن شهر آشوب و فاطمیان مصر و اسماعیلیه»، «ابن شهرآشوب و ایوبیان»، «سفرهای ابن شهرآشوب و علل سیاسی و اجتماعی آن» و «نقش ابن شهر آشوب در گسترش و تعمیق اسلام و تشیع» موضوعاتی است که در سومین محور کنگره بین‌المللی ابن شهر آشوب ساروی مازندرانی را گنجانده شده است.

وی با اشاره به این که «کتاب شناسی ابن شهر آشوب» چهارمین محور این کنگره است، افزود: «معرفی توصیفی آثار ابن شهرآشوب»، «معرفی توصیفی نسخه های خطی ابن شهر آشوب»، «مقایسه تطبیقی مناقب ابن شهرآشوب با دیگر مناقب»، «سبک شناسی، نسخه شناسی، مرجع شناسی و جایگاه مناقب ابن شهرآشوب» و «نقد و بررسی آثار چاپ شده در بازار ابن شهرآشوب» از موضوعاتی است که در این محور دیده شده است.

حجت الاسلام ابراهیمی با بیان این که این کنگره ملی سال آینده در مرکز استان برگزار خواهد شد، خاطرنشان کرد: ابن شهر آشوب ساروی یکی از شخصیت های برجسته علم و فقاهت بوده که متأسفانه تاکنون به خوبی به جامعه معرفی نشده است که با برگزاری این کنگره قدم های بسیار مثبتی در جهت معرفی این عالم مازندرانی به جامعه دینی صورت خواهد گرفت.

وی همچنین از تشکیل کمیته ای به منظور بررسی زندگی و زوایای پنهان این عالم برجسته خبر داد و گفت: این کمیته موظف شده با نشست با مراجع، علما و بزرگان حوزه مطالب تازه ای را در خصوص زندگی، دوران تحصیل، شاگردان و تألیفات وی جمع آوری و تدوین کند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران، شناسایی و معرفی علما و بزرگان دینی را یک وظیفه مهم در نظام اسلامی دانست و ادامه داد: متأسفانه هنوز بسیاری از شخصیت های بزرگ دینی ناشناخته مانده اند که این وظیفه ما است که آن بزرگان را به جامعه دینی معرفی کنیم./950/پ202/س

ارسال نظرات