۱۰ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۰:۵۶
کد خبر: ۱۲۱۹۹۷
معاون سیاسی استانداری مازندران:

انقلاب اسلامی با ماهیت دینی خود اعتبار نظریه‌های غربی را مخدوش کرد

خبرگزاری رسا ـ معاون سیاسی استانداری مازندران گفت: اصول اندیشه سیاسی امام راحل مبتنی بر عدم مشروعیت سلطنت به دلیل عدم اتکا به رأی مردم و مخالفت رژیم پهلوی با احکام اسلامی بود.
معاون سياسي و امنيتي استانداري مازندران
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، هادی ابراهیمی، معاون سیاسی امنیتی استاندار مازندران، امروز در جمع دست اندرکاران ستادهای مردمی دهه مبارک فجر استان گفت: انقلاب اسلامی ایران با ماهیت دینی خود ضمن مخدوش کردن اعتبار نظریه های غربی، توانست مفاهیم استقلال، آزادی و عدالت اجتماعی را در چارچوب حکومت دینی به دنیای مادی گرای معاصر عرضه کند.

وی افزود: انقلاب اسلامی با نقد مدرنیته به این نکته تاکید کرد که تاریخ، مسیر واحد و یکسان ندارد و این ایده که همه جوامع به سوی لیبرالیسم و دموکراسی غربی در حرکت اند، پنداری بیش نیست.

ابراهیمی، وجه تمایز انقلاب اسلامی با نهضت مشروطه، قیام تنباکو و نهضت ملی شدن صنعت نفت را مجموعه عناصر منحصر به شرایط این انقلاب عظیم مردمی دانست و اظهار داشت: اصول اندیشه سیاسی امام‌(ره) مبتنی بر عدم مشروعیت سلطنت به دلیل عدم اتکا به رأی مردم و مخالفت رژیم پهلوی با احکام اسلامی بود.

وی بیان داشت: امام خمینی(ره) بر جامعیت دین و پیوند ناگسستنی دین و سیاست، تلاش برای ایجاد حکومت اسلامی، حق فقها در اعمال ولایت سیاسی در عصر غیبت و حق مردم در تعیین نوع نظام و حاکمان سیاسی و نظارت بر مسؤولان تاکید داشتند.

معاون سیاسی امنیتی استاندار مازندران با اشاره این که رژیم پهلوی بر بنیادهای سست و لرزان استوار بود، مهم ترین بحران این رژیم را بحران مشروعیت دانست و اذعان داشت: مشروعیت هر نظام سیاسی به رضایت مردم از دولت، پذیرش آزادانه حکمرانی حاکمان و نیز اعتقاد آنها به حقانیت ساختار سیاسی بستگی دارد.

وی ادامه داد: از سوی دیگرمشروعیت هر نظام سیاسی به میزان نفوذ ایدئولوژی مشروعیت بخش آن نیز بستگی دارد.

ابراهیمی تصریح کرد: دولت پهلوی برای حل بحران مشروعیت خود کوشید تا از یک سو ناسیونالیسم شاهنشاهی را به عنوان ایدئولوژی مشروعیت بخش خود مطرح کند و از سوی دیگر با ایجاد رفاه کاذب مبتنی بر درآمد نفت، سکوت و رضایت مردم را جلب کند.

وی ادامه داد: اما ناسیونالیسم به گونه ای که مطرح شد هیچ گاه نتوانست به مقبولیت مردمی رژیم پهلوی کمک کند و حتی با توجه به جنبه غیرمذهبی و گاه آشکارا ضد اسلامی آن، بر شدت بحران مشروعیت رژیم افزود.

معاون سیاسی امنیتی استاندار مازندران در ادامه سخنان خود مشکل دیگر رژیم پهلوی را بحران مشارکت سیاسی اعلام کرد و گفت: این رژیم فاقد ساز و کار موثر قانونی و نهادی برای جذب تقاضاهای مشارکت سیاسی بود.

وی با اشاره به این که مردم در دوران پهلوی نتوانستند خواسته‌های خود را به صورت مسالمت آمیز بیان کنند، خاطرنشان ساخت: در طول دوران پهلوی هیچ‌گاه انتخابات کاملاً آزاد برگزار نشد چرا که همواره دولت در انتخابات دخالت می نمود و نمایندگان مورد نظر خود را به مجلس می فرستاد.

ابراهیمی بیان کرد: دولت پهلوی در مقاطعی کوشید تا بحران مشارکت را برطرف سازد که ایجاد حزب رستاخیز از جمله اقدامات برای این کار بود اما این حزب کاملاً دولتی بود و در راستای ترویج اطاعت از شاه و تمجید برنامه های رژیم فعالیت می کرد.

وی افزود: نبود مطبوعات مستقل و وابستگی بیش از حد دولت پهلوی به شاه، رژیم پهلوی را بیش از حد ناتوان و ناکارآمد نمایان کرد.

ابراهیمی، دلایل اصلی به قدرت رسیدن دولت استبدادی شبه مدرن در ایران را ناکامی مشروطه و ناامنی و آشوب ایجاد شده از سوی انگلیسی ها و خوانین و اندیشه های باستان گرایی برخی روشنفکران دانست و تصریح کرد: رضا شاه قصد داشت ایدئولوژی ناسیونالیسم شاهنشاهی را جایگزین مذهب سنتی ایرانی نماید و مشروعیت رژیم خود را بر آن استوار سازد.

وی افزود: این ایدئولوژی که در شعار خدا، شاه، میهن نمود می یافت دارای دو ویژگی بزرگ نمایی تاریخ باستان و قوم آریایی و توجه به جنبه هایی از فرهنگ ایران باستان که با نیازهای سلطنت پهلوی مناسبت داشت، بود.

معاون سیاسی امنیتی استاندار مازندران در ادامه بیان کرد: آنچه که امروز و پس از گذشت 32 سال از عمر با برکت نظام اسلامی گاهاً باعث تاسف می شود، اظهار نظرها و تحلیل های مغرضانه و جهت دار دشمنان و متاسفانه قضاوت های غیرمنصفانه و غیرواقع بینانه درباره وضع موجود کشور است.

ابراهیمی اظهار داشت: متاسفانه در این قضاوت ها بسیاری از اقدامات و دستاوردهای انقلاب اسلامی نادیده گرفته می شود که در برخی موارد این کار از سوی برخی از فرهیختگان و خواص جامعه صورت می گیرد.

وی افزود: اما در تأمل واقع بینانه و تحلیل درست تحولات پس از انقلاب نشان می دهد که با توجه به شرایط و محدودیت ها و تحریم ها، جمهوری اسلامی توانسته ضمن مقاومت در برابر فشارها و تجاوزات بیگانگان، در اصلاح و بهبود وضعیت معیشتی و اجتماعی مردم توفیقات فراوانی به دست آورد./950/پ202/س
ارسال نظرات