۲۰ مهر ۱۳۹۱ - ۱۳:۰۲
کد خبر: ۱۴۲۱۹۵
رییس المصطفی در دیدار سفیر پاکستان اعلام کرد:

پاسخ‌گویی دانش‌آموختگان المصطفی به مشکلات جهان اسلام

خبرگزاری رسا ـ رییس جامعه‌المصطفی، در دیدار سفیر پاکستان در ایران، ابراز امیدواری کرد که همکاری‌های علمی جامعه‌المصطفی و مراکز علمی پاکستان افزایش یابد.
رئيس المصطفي، در ديدار سفير پاکستان

 

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی جامعه‌المصطفی، حجت‌الاسلام و المسلمین علیرضا اعرافی رییس جامعه‌المصطفی، در دیدار سفیر پاکستان در ایران، بیان کرد: «قم شهر و ایران کشور شما است، ما هم با دوستان پاکستانی حشر و نشر داریم، امیدواریم این دیدار در بهبود هر چه بیشتر روابط دو کشور از نظر علمی و فرهنگی مهم و مفید باشد».
 
 
وی با اشاره به روابط خوب ایران و پاکستان، اظهار داشت: «هر چه روابط ایران و پاکستان مستحکم‌تر شود، ساحت‌های بیشتری را در بر خواهد گرفت».
 
حجت‌الاسلام‌ والمسلمین اعرافی، در ادامه، آماری مختصر از فعالیت‌های جامعه‌المصطفی و دستاوردهای آن بیان کرد و در این باره خاطرنشان ساخت: «در المصطفی، بیش از بیست هزار دانش‌پژوه درس می‌خوانند و همین قدر هم دانش‌آموخته داریم. همچنین افزون بر واحدهای داخل کشور، در تعدادی از کشورها واحدها و شعبه‌هایی داریم یا با مراکزی در کشورهای مختلف در ارتباط هستیم. مراکز متعدد علمی در دنیا وجود دارند که شعبه ما نیستند، ولی ما در زمینه‌های علمی و آموزشی با آنها همکاری می‌کنیم».

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، از ارائه بیش از 120 رشته در المصطفی، در مقاطع مختلف تحصیلی سخن گفت و ابراز کرد: «در جامعه‌المصطفی، سالانه، در حوزه پژوهش، آثار متعددی به زبان‌های مختلف منتشر می‌کند، همچنین تدوین پایان‌نامه در مقاطع ارشد و دکتری نیز مدنظر است، از سوی دیگر، نباید ارتباط مرکز متعدد پژوهشی در داخل و خارج کشور را با المصطفی از یاد برد. بیش از پنجاه مجله هم به زبان‌های گوناگون منتشر می‌شود».

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین اعرافی تفکر المصطفی را اسلامی برشمرد و تصریح کرد: «با این حال، بخشی از کارهای ما هم در حوزه علوم انسانی با نگاه اسلامی است، می‌کوشیم تربیت‌شدگان در المصطفی با نیازهای جوامع اسلامی آشنا شوند و به آنها پاسخ دهند؛ به همین دلیل، بخشی از رشته‌های ما علوم اسلامی و بخشی هم علوم اجتماعی است، هر کس که این جا دانش می‌اندوزد، با رشته‌های جدید علمی هم آشنا می‌شود، اسلام‌شناسان باید دنیای کنونی و تحولات آن را بشناسند».

رییس جامعه‌المصطفی، در ادامه، از توجه المصطفی به رشته‌های مربوط به زبان‌ها و فرهنگ‌های مختلف اشاره کرد و گفت: «در این زمینه، در المصطفی، ده رشته طراحی شده است».

وی ادامه داد: «بر اساس یکی از سیاست‌های المصطفی، می‌کوشیم طلاب ملیت‌های گوناگون با هم درس بخوانند و تمرین بین ملیت‌‌ها محقق شود. کشورهای اسلامی باید هر چه بیشتر اهمیت تعامل ملت‌های مختلف اسلامی را درک کنند تا زمینه‌های تعامل دولت‌ها و ملت‌های اسلامی فراهم شود».
حجت‌الاسلام‌ والمسلمین اعرافی گفت: «در جامعه‌المصطفی، بخشی از دانش‌پژوهان شیعه و گروهی هم از برادران اهل تسنن هستند و هر دو گروه باید با مذاهب اسلامی آشنا شوند تا نگاه تقریبی و ارتباط سازنده شکل گیرد و تقویت شود».
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، یکی از مهم‌ترین مشکلات کنونی جهان اسلام را تندروی‌ها و تعصب‌های افراطی مذهبی برشمرد و تصریح کرد: «المصطفی بسیار توجه دارد که در دام تعصبات افراطی گرفتار نشود».
وی با تأکید بر اهمیت توجه دانش‌پژوهان به اجتهاد و عقلانیت، گفت: «در جامعه‌المصطفی، بر تفکر عمیق فلسفی تأکید می‌شود و همین موجب رشد عقلی و فلسفی دانش‌پژوهان می‌شود».
حجت‌الاسلام‌ والمسلمین اعرافی، با اشاره به تحصیل شماری از طلاب پاکستانی در المصطفی، اظهار داشت: «امروزه، بیش از هزار نفر طلبه پاکستانی در المصطفی درس می‌خوانند، البته تقاضا برای تحصیل بیش از این‌ها است و اگر امکانات فراهم بود، طلاب بیشتری از پاکستان در المصطفی مشغول تحصیل بودند».
وی افزود: از توجه طلاب پاکستانی به تحصیلات تکمیلی علوم اسلامی در سال‌های اخیر اظهار خوشوقتی کرد و خاطرنشان ساخت: «افزون بر این، طلاب پاکستانی تنوع رشته‌ای پیدا کرده‌اند؛ امروزه، طلاب پاکستانی در بیش از سی رشته در سطوح مختلف در حال تحصیل‌اند. افزون بر این، شماری از آنان به سطوح تحقیقی رسیده‌اند و تدریس می‌کنند».
حجت‌الاسلام‌ والمسلمین اعرافی، در بخش دیگری از سخنانش، افزود: «اطمینان می‌دهم که جمعی که در المصطفی تحصیل کرده‌اند، سرمایه علمی بسیار خوبی برای پاکستان خواهند بود و نگاهی معتدل درباره کشورشان خواهند داشت».
وی اظهار کرد: با اشاره به اهمیت پاکستان در جهان اسلام، پیشنهادهایی مطرح کرد و گفت: «اگر در پاکستان نمایندگی رسمی داشته باشیم، ارتباط بهتر خواهد بود و نتایج بهتری به دست خواهد آمد. افزون بر این، اگر توجه دولت پاکستان به مسائل بیشتر باشد، موجب همبستگی بیشتر خواهد شد».
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ابراز کرد: «ما بر اساس سیاستمان، که فعالیتمان کاملاً رسمی، شفاف و تعریف شده است، آماده همکاری با مراکز علمی و دانشگاهی پاکستان هستیم».
وی خاطر نشان کرد: «ظرفیت همکاری ما با دانشگاه‌ها و مراکز علمی پاکستان بیش از وضع موجود است و اگر زمینه‌های بیشتری فراهم شود، آماده هستیم که قراردادهای بیشتری امضا و کنفرانس برگزار کنیم و تبادل دانشجو و فعالیت‌های علمی را با مراکز علمی پاکستان افزایش دهیم».
شایان ذکر است که سفیر پاکستان هم در این دیدار، ضمن تشکر از رییس المصطفی، بر گسترش همکاری‌های علمی ایران و پاکستان پای فشرد./905/د102/ن

ارسال نظرات