۰۵ آذر ۱۳۹۱ - ۰۱:۵۰
کد خبر: ۱۴۷۸۳۰
آیت‌الله استادی مطرح کرد:

نهضت امام حسین تحریف‌ناپذیر و هدایت‌کننده / عدم سازگاری برخی رفتارها با مکتب سیدالشهدا

خبرگزاری رسا ـ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این‌که نهضت امام حسین‌(ع) تحریف شدنی نیست، گفت: اگر برخی مسأله تحریف در عاشورا را مطرح می‌کنند به آن سبب است که سخنان مبلغان و منبری‌ها با سند و مدرک مطرح شود و مطالبی گفته نشود که با اهداف امام حسین‌(ع) سازگار نیست.
آيت الله استادي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله رضا استادی، دبیر شورای عالی حوزه در شب عاشورای حسینی و در مراسم عزاداری سالار شهیدان‌(ع) که با حضور اقشار مختلف مردم در حسینیه شهدای قم برگزار شد، به بیان عظمت قیام اباعبدالله الحسین(ع)، ویژگی‌های عاشورای حسینی و ارتباط عمیق آن با قرآن کریم پرداخت.

 

وی با بیان این‌که براساس حدیث ثقلین که پیامبر اکرم‌(ص) فرمودند «قرآن هرگز از عترت جدا نمی‌شود و مادامی که به هر دو متمسک شوید گمراه نخواهید شد»، امام حسین‌(ع) را از قرآن و قرآن را از امام حسین‌(ع) جدا ندانست و گفت: سعادت بشریت وابسته تمسک به قرآن و اهل بیت‌(ع) است.

 

واقعه عاشورا کتابی درس آموز برای جوامع بشری

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه با اشاره به حدیثی از امام صادق‌(ع)، افزود: همان‌طور که قرآن مرگ و نابودی ندارد، زنده و نازل‌ شده برای همه نسل‌ها، عصرها و قرن‌ها تا قیامت است، عاشورای حسینی(ع) هم تازگی و زنده بودن خود را حفظ کرده و پس از گذشت 1400 سال از این واقعه جانسوز، هنوز برای ما تازگی دارد.

 

وی با بیان این‌که مراسم عزاداری سید و سالار شهیدان‌(ع) سال به سال با رونق بیشتر برگزار می‌شود و حتی کسانی که مذهبی هم نیستند با آن حضرت و داستان عاشورا ارتباط دارند، تصریح کرد: واقعه عاشورا، حادثه آموزنده‌ای است که همواره می‌تواند در زندگی جوامع بشری و جوامع اسلامی به عنوان یک کتاب درس‌آموز مطرح شود.

 

آیت‌الله استادی برای نمونه از شعار «هیهات من الذلة» امام حسین‌(ع) که در برابر زورگویی و ظلم معاویه و یزید مطرح کردند به عنوان یکی از تابلوهای آموزنده کربلا نام برد و گفت: اگر تنها جمله هیهات من الذله به درستی در کشورهای اسلامی که دارای حاکم ظالم و ستمگر هستند مطرح شود، کافی است تا مردم را بشوراند و آن حاکم از بین ببرد.

 

نهضت امام حسین تحریف شدنی نیست

 

وی با بیان این‌که قرآن کتابی برای هدایت مؤمنان است و خداوند فرمود نمی‌گذاریم دست تحریف بر آن وارد شود، واقعه عاشورا و قیام امام حسین‌(ع) را تحریف‌ نشدنی و هدایت کننده بشر خواند و تصریح کرد: اگر برخی مسأله تحریف در عاشورا را مطرح می‌کنند به آن سبب است که سخنان منبری‌ها و مبلغان با سند و مدرک مطرح شود و مطالبی نگویند که با مرام و اهداف امام حسین‌(ع) سازگار نیست.

 

امام جمعه موقت قم ابراز داشت: امام حسین‌(ع) برای حمایت و بقای دین خدا، ماندگاری نماز، زکات، حج و ایمان قیام کرد و از مسلمانان یاری خواست، یاری حضرت اباعبدالله‌(ع) بر ما لازم است و باید مانند کسانی که آن حضرت را یاری کردند، این راه را ادامه دهیم و حامی دین خدا باشیم که کل ارض کربلا و کل یوم عاشورا.

 

برخی رفتارها با مکتب امام حسین سازگار نیست

 

وی گفت: شنیدن و گفتن داستان امام حسین(ع) در روحیه مردم تأثیر می‌گذارد و بسیاری با خواندن، شنیدن و گریه کردن بر اباعبدالله‌(ع) به سعادت واقعی رسیده‌اند، اما اگر برخی بزرگان گفته‌اند که تنها به گریه کردن اکتفا نشود، نخواسته‌اند ارزش آن را پایین آورند، بلکه از ما خواسته‌اند تا معرفت خود را به سیدالشهدا(ع) و قیام آن حضرت بالا ببریم.

 

آیت‌الله استادی در ادامه بر تدبر و تأمل در نهضت امام حسین‌(ع) تأکید کرد و با بیان این‌که متأسفانه برخی رفتارها و اعمال با مکتب اباعبدالله‌(ع) سازگار نیست، یادآور شد: همه می‌دانند در زندگی و در برخورد با مردم چگونه رفتار کنند، سر خودمان را کلاه نگذاریم و نگوییم که نمی‌دانیم، چه کسی است که بد بودن ظلم، اجحاف و گرانفروشی را نداند.

 

وی با بیان این‌که گرانفروشی بد است و نعوذ بالله برخی مبتلا هستند و در این شرایط که همه چیز گران است، در حق مردم اجحاف می‌کنند، گفت: شنیده می‌شود برخی اداری‌ها که باید ساعتی از روز را به مردم خدمت کنند، اقدام به کارهای ناشایست مانند گرفتن رشوه می‌کنند که این کارها با مکتب امام حسین‌(ع) سازگار نیست. /920/پ202/ی

ارسال نظرات