توهین به ائمه نشانگر پوچگرایی افراد است
حجتالاسلام احمد زادهوش، پژوهشگر حوزوی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به فرارسیدن سالروز شهادت امام هادی(ع) به بررسی ابعاد مختلف زندگی این امام همام پرداخت و گفت: زندگی امام علیالنقی(ع) ابعاد مختلفی دارد، از یک طرف موضوع آمدن منجی آخر الزمان و قیام ایشان که از سوی پیامبر(ص) بیان شده بود بیشتر مطرح میشود و این سبب ایجاد خوف و ترس در میان بنیعباس میشود.
وی ادامه داد: بنی عباس میدانستند منجی آخرالزمان از خانواده امام هادی(ع) خواهد بود، اما خیال میکردند پر کننده زمین از عدل و داد در زمان آنها قیام خواهد کرد، از اینرو ترس ویژهای آنها را فرا گرفته بود.
ترس بنیعباس از منجی آخرالزمان
این استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه ایجاد آمادگی در مردم برای غیبت حجت خدا از دیگر مسائلی بود که پس از شهادت امام رضا(ع) مطرح بود امام هادی(ع) نیز درگیر این موضوع بودند، اظهار داشت: امامان پس از امام رضا(ع) باید مردم را برای یک دوران طولانی غیبت حجت خدا، چگونه بهرهگیری از این فرد بزرگوار و تحمل سختیهای دوری از امام زمان(عج) آماده میکردند.
وی افزود: دوره امام جواد(ع) و امام هادی(ع) با دیگر عصرهای ائمه(ع) متفاوت بود، این دوران از خفقان بسیار زیادی برخوردار بوده و دسترسی مردم به این بزرگواران بسیار کم بود، چرا که دشمنان منتظر تولد منجی آخرالزمان(عج) بودند تا ایشان را به شهادت برسانند، از اینرو امام هادی(ع) و امام حسن عسکری(ع) را در یک حلقه محاصره و پادگان نظامی نگه میداشتند.
ماجرای منقلب شدن عبدالرحمان
حجتالاسلام زادهوش با اشاره به اینکه امام هادی(ع) از ابهت، نورانیت و جاذبه ویژه معنوی برخوردار بودند، گفت: هر کسی امامالنقی(ع) را مشاهده میکرد بیاختیار شیفته ایشان میشد، در تاریخ نقل شده گروهی از مردم اصفهان در زمانی که در آن شهر از ولایت و امامت خبری نبود، نزد شخصی به نام «عبد الرحمان» که عاشق امامت و ولایت بود آمده، از او پرسیدند که چرا شما شیعه شدید؟ در جواب آنها گفت «من در جمع گروهی از مردم این شهر به کنار خانه متوکل رفته بودیم، هدف ما تظلّم و درخواست کمک از خلیفه عباسی بود، جمع زیادی در آنجا ایستاده بودند، ناگاه فرمان متوکل صادر شد که «علی بن محمد» را دستگیر کنید».
وی خاطرنشان کرد: در ادامه عبدالرحمان میگوید «من از رفقا و از بعض حاضرین پرسیدم که «علی بن محمّد» کیست؟ جواب دادند «ایشان امام شیعهها است و به احتمال زیاد متوکل او را به قتل میرساند، من با خودم گفتم «از اینجا نمی روم تا چهره او را ببینم و از نتیجه کار او آگاه شوم»، ناگهان دیدم او را سوار بر اسب نموده، آوردند و مردم برای دیدن او صف کشیده بودند.
روایت امام هادی درباره سه کرامت دنیا و آخرت
این استاد حوزه گفت: عبد الرحمان میگوید «من از دیدن آن حضرت دگرگونی در خود احساس کردم و قلبم پر از عشق و محبت گردید؛ از اینرو مرتب دعا میکردم که از ناحیه متوکل به ایشان آسیبی نرسد، مأموران همچنان آن حضرت را در میان صفوف جمعیت میآوردند، ولی او با تمام متانت و وقار بر مرکبش قرار گرفته بود و به جایی نگاه نمیکرد و به کسی توجّه نمیکرد، تا اینکه مقابل من رسید، صورت خود را به سوی من گردانید و فرمود «خداوند دعایت را مستجاب کرده است و به تو عمر طولانی و مال زیاد و فرزندان متعدد مرحمت میفرماید».
این پژوهشگر حوزوی در ادامه با اشاره کرامت امام علیالنقی(ع)، ابراز داشت: امام هادی(ع) در روایتی میفرمایند «بخشیدن کسی که به تو ظلم کرده، بخشش به کسی که با تو قطع رابطه کرده و بردباری با کسی که با تو رفتار جاهلانهای از مکارم دنیا و آخرت است» و اینها اوج کرامت و بزرگوارای امام(ع) را نشان میدهد.
حجتالاسلام در ادامه با اشاره به توهین برخی از افراد بدخواه و شیطان صفت نسبت به شخصیت مقدس ائمه(ع) به ویژه امام هادی(ع)، اظهار داشت: توهین به اولیاء الهی حربه کهنه و سلاح زنگ زده و قدیمی است که دشمنان برای حرمتشکنی مقدسات استفاده میکند و توهینها ویژه یکی از ائمه(ع) نیست.
توهین به ائمه نشان از پوچگرایی افراد است
وی ادامه داد: اگر چه در این دوران یک دهان و قلم شکستهای نسبت به شخصیت امام هادی(ع) جسارتهای را کرد، ولی به نظر ما نباید نسبت به این شخصیت اصلا توجه شود، چرا که این شخص حتی به شخصیت خود نیز توهین میکند، حتی در برخی از اشعار خود میگوید به من فحش بدهید و من از فحاشی شما نسبت به خودم لذت میبرم و این نشان از پوچگرا بودن این فرد شیطان صفت است.
استاد حوزه علمیه در پایان ابراز داشت: دشمنان همواره در تلاش بودند که حرمت و کانونهای قداست را از ابهت انداخته و بشکند، البته همیشه نیز نتیجه عکس داشته، مانند تخریب حرم اهلبیت(ع) که سبب توجه بیشتر دل مشتاقان و علاقهمندان به حقیقت میشود و هیچگاه دشمن نتیجه خوبی نگرفته است ولی به سبب حماقت دست به چنین اعمال میزند./993/ت302/ن