۰۷ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۷:۵۷
کد خبر: ۱۸۲۲۲۲

مروری بر کتاب «ادب‌نامه پارسایان» و دیگر آثار آیت‌الله حسینی ‌بوشهری

خبرگزاری رسا ـ کتاب «ادب‌نامه پارسایان» به قلم آیت‌الله حسینی ‌بوشهری در 12 بخش و 29 فصل و ۳۴۰ صفحه مصور به ویژگی‌های عبادالرحمن در قرآن کریم می‌پردازد.
کتاب ادب‌نامه پارسايان

 

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از کتابخانه مجلس شورای اسلامی، ملموس بودن محتوای این کتاب با زندگی انسان‌ها از ویژگی‌های بارز این اثر است به گونه‌ای که می‌توان آن را به عنوان یکی از کتاب‌های معتبر اخلاقی و رفتاری به جامعه معرفی کرد.

 

از دیگر کتب این استاد حوزه‌های علمیه می‌شود به مجموعه حدیث ایمان هم در 13 بخش تخصصی و در 330 صفحه به بررسی کارکردهای ایمان در عرصه زندگی اشاره کرد.

 

کتاب حدیث ایمان را می‌توان یکی از کتاب‌های تخصصی در معرفی و نقش ایمان در عرصه‌های زندگی انسان‌ها به شمار آورد.

 

کتاب «تبارنامه نور و ظلمت» در 208 صفحه با موضوع پژوهشی در عوامل هدایت و گمراهی و کتاب «برگ‌هایی از دفتر عاشورا» با موضوع رهیافتی به شناخت قیام حسین‌بن‌علی(علیه السلام) و کتاب «روز بازگشت» با موضوع نقش باور به معاد در زندگی فردی و اجتماعی از دیگر آثار و کتبی است که به قلم آیت‌الله سیدهاشم حسینی‌بوشهری، منتشر شده است.

 

کتاب «روز بازگشت» با موضوع نقش باور به معاد در زندگی فردی و اجتماعی، رویکردی کارکردگرایانه به مسأله اعتقاد به «معاد» و نقش آن در زندگی فردی و اجتماعی افراد است.

 

نگارنده در این زمینه، شش کارکرد را مورد اشاره قرار داده است، احترام به حقوق و حریم دیگران، انزواگریزی، تلاش و کوشش بیشتر برای خدمت به دیگران، ایجاد آرامش، امید به زندگی و افزایش نظم و امنیت اجتماعی.

 

البته موضوع اعتقاد به معاد، نیاز به اثبات مقدماتی مانند وجود روح مجرد و بقای آن، امکان معاد و ضرورت تحقق آن دارد که نگارنده علاوه بر بررسی آن‌ها به موضوعات دیگری مانند عوامل کوتاهی عمر، وقایع هنگام مرگ و پس از آن، عوامل آسانی سکرات مرگ و برخی از پرسش‌های مرتبط با عالم برزخ نیز پرداخته است.

 

انسان معتقد به معاد سعی در گزینش زندگی انسانی و نه حیوانی دارد و این رمز سعادت اوست؛ زیرا در مسیر زندگی خویش سعی در تطبیق دادن اعمال خود با وحی دارد و تخطی نمی‏کند، از این رو کتاب حاضر در واقع، نگاهی به آثار تربیتی ایمان به این حقیقت زندگی بشر دارد و با تعرضی کوتاه به چگونگی وقوع مرگ، دیدگاه‏های مختلف در حیات پس از مرگ، آثار ارزشمند تربیتی اعتقاد به آن را در تعاملات اجتماعی بشری مورد بررسی قرار می‏‌دهد.

 

این نوشته در نود و شش صفحه، تمام مباحث و موضوعات چیستی معاد و پیرامون آن را به صورت موجز با قلمی شیوا مطرح نموده و مخاطبان آن، عموم مردم و تمامی کسانی که قصد مطالعه درباره چیستی معاد دارند، است.

 

این کتاب با یک مقدمه شروع و از چیستی معاد و اینکه چرا معاد از اصول دین است؟ بحث را پی‏‌ می‏‌گیرد. از نوآوری‏‌های کتاب حاضر، توجه به زندگی اجتماعی با استفاده از آیات قرآن است، که با قلمی روان و موجز نگارش یافته‏است. سرفصل‏های اصلی کتاب عبارتند از: کارکردهای عقیده به معاد، عامل بازدارنده سرکش منکران معاد، رویکرد پیامبران به معاد، معاد در قرآن، کیفیت معاد، وجود روح، بیان قرآن کریم در اثبات و تجرد روح، ضرورت تحقق معاد، اجل مسمی در قرآن، عوامل کوتاهی عمر، وقایع هنگام مرگ و بعد از آن، عالم برزخ.

 

در این کتاب نویسنده با استفاده از آیات قرآن و روایات و بیان داستان‏‌های عینی، مباحث چیستی معاد را به خوبی تبیین می‏کند. در پایان کتاب، برای دسترسی آسان خواننده، آیات و روایت به صورت فهرست‏وار ذکر شده و منابع عربی و فارسی آن (قریب به 25 عدد) نیز بیان شده است.

 

کتاب «برگ‌هایی از دفتر عاشورا» با موضوع رهیافتی به شناخت قیام حسین‌بن‌علی (علیه‌السلام)، عاشورا، حقیقتی سترگ است که اسلام را تا به امروز زنده نگه داشته است. آن نهضتی است که تا به امروز قرن به قرن حماسه آفریده و باعث نهضت‏‌های عظیم و فراوان شده که باید به خوبی بررسی شود.

 

نمی‏‌توان از تحلیل عاشورا دست‏ برداشت. در عاشورا اسرار و رموز بسیار نهفته است به گونه‏‌ای که با آنکه سال‏‌هاست از عاشورا سخن می‌گویند، پایان نمی‏‌پذیرد. امروز نیز عاشورا شایسته تحلیل و درس‌آموزی است.

 

کتاب «برگ‏‌هایی از دفتر عاشورا»، که توسط استاد فرزانه آیت‌الله حسینی‌ بوشهری تدوین شده، سعی دارد تا با واکاوی فرازهایی از واقعه عاشورا، راه عاشورائیان، حماسه‏‌ها و فراحماسه‏‌ها را زنده نگه داشته و در اختیار نسل جوان قرار دهد. که به همت مؤسسه فرهنگی انوار طاها تهیه و تنظیم شده است.

 

این مجموعه شامل پیش‏گفتار و پنج سرفصل اصلی است. موضوع اول آن «عاشورا در اندیشه پیامبران و امامان» است که به مباحثی همچون خبر دادن پیامبران و پیشگویی فرشتگان از شهادت امام حسین(علیه‌السلام) پرداخته است.

 

در موضوع دوم «عاشورا در زلال اشک و عاطفه خوبان» بیان شده و به جایگاه نهضت اباعبدالله (علیه‌السلام) می‏‌پردازد و مباحثی مانند، کراهت گریه بر غیر امام حسین و اهل بیت(علیهم‌السلام)، پاداش گریه و شعر سرودن درباره آن حضرت و گریه پیامبران و اهل بیت (علیهم‌السلام) در این موضوع گنجانده شده است.

 

سومین موضوع به مبحث «عاشورا در گستره تعلیم و تربیت» پرداخته و مباحثی از قبیل احیاگری سنت پیامبر، پارسایی و وارستگی حسینی، خداترسی، ترس‌ناپذیری حسینی، بصیرت، بیدار دلی، شجاعت و دلیری، صبر و پایداری و تقوا و پرهیزگاری حسینی، در این موضوع آمده است.

 

موضوع چهارم «عاشورا در آئینه علل و عوامل» است و درباره علل به وجود آمدن حادثه عاشورا و شناخت آن، بحث شده است. چرا که هر یک از عوامل و مباحث این موضوع عبارتند از: جریان نفاق و ویژگی‏‌های آن، دنیاطلبی خواص، جهالت عوام، زاویه‏ای به حادثه عاشورا نگریسته‏ است که باید برای نسل امروز واکاوی شود.

 

در آخرین موضوع به مسئله «عاشورا میدان جانبازی یاران با بصیرت» اشاره شده است و به بیان ویژگی‏‌های برجسته یاران با وفای امام حسین(علیه‌السلام) که با تیزبینی و بصیرت به موقع و با شناخت زمان، امام و مولای خود را تنها نگذاشتند می‏‌پردازد.

 

یاران آن حضرت که بدان موضوع به آنها اشاره شده عبارتند از: عباس‌بن‌علی(علیه‌السلام)، علی اکبر(علیه‌السلام)، قاسم‌بن‌الحسن(علیه‌السلام)، «مسلم‌بن‌عقیل»، «قیس‌بن‌مُسَهّر»، «نصربن‌ابی نیزر»، «ام‌وهب»، «مسلم‌بن‌عوسجه»، «حبیب‌بن‌مظاهر»، «حربن‌یزید»، «زهیربن‌قین»، «بُریربن‌خضیر»، «عباس ابی‌شبیب»، «جون‌بن‌حوّی».

 

یادآور می‌شود، موضوع دوم و پنجم کتاب حاضر مشتمل بر نتیجه است و در پایان کتاب نیز فهرست آیات و روایات و منابع و مأخذ ذکر شده است.

 

مباحث این مجموعه کتاب‌ها، دریافتی است از بیانات آیت‌الله سیدهاشم حسینی‌بوشهری، مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور و امام جمعه قم که در سالیان متمادی در مجالس اهل بیت (علیهم‌السلام) ارائه کرده و در مجموعه‌هایی به رشته تحریر در آورده است. این مجموعه‌ها با همکاری گروه ویژه پژوهشگران بازنویسی شده و به رشته تحریر در آمده است./992/د101/ق

ارسال نظرات