۱۵ مهر ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۳
کد خبر: ۱۸۶۵۱۹

چند خبرکوتاه از حوزه هنری

خبرگزاری رسا ـ دبیر بیست و دومین جشنواره سراسری تئاتر «سوره ماه» از اجرای عمومی آثار راه یافته به جشنواره خبر داد و گفت: علاوه بر بحث اجرای عمومی آثار مذاکراتی نیز با دبیر سی و دومین جشنواره تئاتر فجر داشته‌ایم که برگزیده آثار «سوره ماه» در فجر حضور یابند.
حوزه هنري

تمامی آثار راه‌یافته به جشنواره اجرای عمومی می‌شوند/ آقای بازیگر رئیس هیئت داوران شد

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، نشست رسانه‌ای بیست و دومین جشنواره سراسری تئاتر «سوره ماه» صبح امروز با حضور رحمت امینی؛ دبیر جشنواره و مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، علی قربانی؛ دبیر اجرای جشنواره و مدیر مرکز محافل و جشنواره‌های حوزه هنری و جمعی از اصحاب رسانه در سالن اجتماعات تالار اندیشه برگزار شد.

امینی در آغاز این نشست ضمن اعلام زمان برگزاری جشنواره از 22 تا 29 مهرماه سال جاری اظهار کرد: این جشنواره در دو بخش مسابقه(استعدادهای تاه و فعالان تئاتری) و بخش مهمان برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: همه تلاش من و سایر همکارانم در حوزه هنری تهران و مراکز استان‌ها بر این بود که جشنواره با کیفیت هرچه بهتر برگزار شود و به همین دلیل در مرحله انتخاب نهایی آثار سخت‌گیری بیشتری اعمال شد تا رضایتمندی حاصل شود.

دبیر بیست ودومین جشنواره سراسری تئاتر «سوره ماه» با اشاره به این‌که جشنواره فعالان سایر مراکز حوزه هنری سراسر کشور را در بر می‌گیرد افزود: پس از ارسال فراخوان به مراک حوزه هنری استان‌ها، 187 متن به دستمان رسید و در عین حال از فعالان تئاتری درخوات شد تا آثار پیشنهادی خود را به جشنواره اعلام نمایند.

امینی گفت: در بخش استعدادهای تازه هم 88 اثر و 58 اجرا در همایش‌های منطقه‌ای انجام شد که در نهایت بیست و دومین جشنواره سراسری تئاتر «سوره ماه» میزبان 8 نمایش در بخش استعدادهای تازه، 8 نمایش از استان‌ها به جشنواره راه یافتند.

وی با اشاره به برگزاری کارگاه‌های آموزشی تنفس و صدا و سایر برنامه‌های علمی و آموزشی بیان کرد: سایر اجراهای صحنه‌ای جشنواره در سالن‌های ماه، مهر، اندیشه و سوره صورت می‌پذیرد.

دبیر جشنواره سراسری تئاتر «سوره ماه» از اجرای عمومی آثار راه یافته به جشنواره خبر داد و گفت: علاوه بر بحث اجرای عمومی آثار مذاکراتی نیز با دبیر سی و دومین جشنواره تئاتر فجر داشته‌ایم که برگزیده آثار «سوره ماه» در فجر حضور یابند.

در ادامه نشست، علی قربانی؛ دبیر اجرای جشنواره و مدیر مرکز محافل و جشنواره‌های حوزه هنری با تأکید بر تبدل آرا و اندیشه جمعی از کارشناسان تئاتر کشور در تدوین آیین نامه جشنواره گفت: 12 دوره جشنواره تئاتر سوره که خاستگاه جمع کثیری از هنرمندان این عرصه بود و همچنین 9 دوره جشنواره تئاتر ماه؛ تصمیم گرفتیم تجارب این دو دوره را تجمیع کرده و امسال جشنواره با عنوان «سوره ماه» برگزار شود.

قربانی گفت: پس از ارسال آئین نامه به حوزه‌های هنری استان‌ها، 54 نمایش به مرحله تولید رسید و در این بین 36 نمایش به همایش‌های منطقه‌ای راه یافتند و گروه‌هایی که موفق به راهیابی نشدند در همان مراکز استان‌ها اجرای عمومی خواهند شد.

وی با اشاره به این‌که برخی آثار در همایش‌های منطقه‌ای استان‌ها 2 اجرایی شدند تصریح کرد: استقبال تماشگران در همایش‌های منطقه‌ای به اندازه‌ای بود که سالن‌ها مملو از تماشاگر بودند و خودِ گروه‌ها نیز در مرحله نقد و بررسی آثار یکدیگر حضور داشتند.

قربانی زمان برگزاری اختتامیه جشنواره را 29 مهرماه در تالار اندیشه حوزه هنری اعلام کرد و گفت: در زمان برگزاری جشنواره نیز چاپ بولتن، «کتاب 21» مروری بر 21 دوره جشنواره و کاتالوگ جشنواره را خواهیم داشت؛ همچنین تفاهم‌ نامه‌ای با سازمان فرهنگی و هنری شهرداری برای تبلیغات محیطی داشته‌ایم و ویژه برنامه‌ای هم هر شب از شبکه 4 مربوط به جشنواره، حواشی و مصاحبه با کارگردانان پخش می‌شود.

وی بودجه جشنواره را 300میلیون تومان عنوان و تصریح کرد: این بودجه صرف کمک هزینه گروه‌ها، برگزاری هماش‌های منطقه‌ای و جوایز برگزیدگان خواهد شد

امینی در پایان این نشست با اشاره به گفتگوهای انجام شده با استاد عزت‌الله انتظامی برای حضور وی در هیئت داوران جشنواره بیان کرد: البته ایشان با وجود کسالت اعلام کرده‌اند که با جشنواره در امر داوری همکاری خواهند کرد و در صورت عدم امکان داوری ایشان ریاست هیئت داوران 22اُمین جشنواره سراسری تئاتر «سوره ماه» را بر عهده خواهند داشت.

گفتنی است، بیست و دومین جشنواره‌ سراسری تئاتر سوره‌ ماه به دبیری دکتر رحمت امینی از 22 تا 28 مهر ماه حوزه هنری برگزار خواهد شد.

جشنواره و اجرای عمومی آثار برگزیده دو بال پرواز تئاتر کشور هستند

امیر دژاکام با اشاره به لزوم نگاه معنایی به این دست تصمیمات اظهار کرد: وقتی ما در تولید آثار جشنواره به معنا فکر می‌کنیم و این مهم با شکل کلی این رویداد منطبق می‌شوند اتفاقات درستی در تئاتر می‌افتد.

وی ادامه داد: اتفاقات ظاهری به تنهایی نمی‌توانند به پیشبرد اهداف هنر نمایش در کشور کمک کنند و باید برآورد کنیم تلفیق جشنواره‌ها چه دست‌آوردهایی به دنبال داشته است.

کارگردان و مدرس تئاتر گفت: جشنواره و اجرای عمومی آثار برگزیده دو بال پرواز تئاتر کشور هستند و واقعیت این است که جوانانی که در جشنواره موفق هستند باید به اجرای عموم دست یابند.

دژاکام ادامه داد: تلفیق این دو جشنواره سوره و ماه باید باعث شودکه جشنواره با پتاسیل بهتری برگزار شود، از تعداد کارشناسان بیشتری بهره گیرد، ظرفیت تماشاگر بهتری برای خود در نظر گیریم و یا آموزش بهتری برای گروه‌ها راه یافته اعمال شود.

این هنرمند با اشاره به این‌که در سال‌های گذشته برخی از نگاه‌ها مبنی بر این بوده است که به جشنواره احتیاج نداریم تصریح کرد: حتی در جایی دیگر برخی اذعان کرده‌اند که در شهرستان‌ها نیز به اجرای عموم نیاز نداریم ولی واقعیت این است که جوانانی که در جشنواره موفق هستند باید اجرای عموم داشته باشند؛ چه در تهران و چه در دیگر نقاط کشور و این دو مکمل یکدیگرند.

داور دوره‌های پیشین جشنواره تئاتر سوره و ماه افزود: کسانی که برای نخستین بار وارد عرصه تئاتر می‌شوند در جشنواره‌ها می‌توانند خود را به اهالی تئاتر بشناسانند؛ باید ببینیم که در 10 سال گذشته چه کسانی را به تئاتر کشور از طریق همین جشنواره‌ها معرفی کرده‌ایم.

دژاکام بیان کرد: هنرمندانی چون محمد زواربی‌ریا، سید علی موسویان، محمد مساوات، سمانه زندی نژاد و تینو صالحی و تنی چند دیگر از این هنرمندان در جشنواره‌های تئاتری معرفی شدند و توانستند تئاترامروز کشور را حمایت کنند و اگر به سال‌های قبل هم نگاه کنیم افرادی مانند نادر برهانی مرند و مهرداد رایانی مخصوص از همین جشنواره‌ها به عرصه تئاتر معرفی شدند.

وی گفت: امروز نگاه عقلانی به تئاتر نیاز داریم نه نگاه آماری و ارقام؛ اگر این دو جشنواره در کنار هم قرار گیرد و از لحاظ عقلانی به این تصمیم مبادرت شده باشد می‌تواند نتایج مثبت و مفیدی را حاصل شود.

وی تأکید کرد: باید به این نکته نیز اشاره کرد جشنواره‌ای که امروز شکل می‌گیرد حاصل دسترنج هنرمندانی است که در 20 سال قبل با تلاش بی‌وقفه و خون دل خوردن آن را به ثمر نشانده‌اند و لازم است به دوره‌های گذشته برگزاری جشنواره‌های تئاتر سوره و ماه نگاه کنیم و برآورد داشته باشیم چه اندازه کتاب چاپ شد و آثار پژوهشی به ثمر رسیده است.

دژاکام با اشاره به این‌که جمعیت تئاتری کشور روز به روز در حال افزایش است عنوان کرد: اگر به آن سال‌هایی نگاه کنیم که در جشنواره 5 الی 6 اثر شرکت می‌کرد و امروز شاهد آنیم که کمیت تولیدات جشنواره ای بسیار افزایش یافته است لازم است امکانات، بودجه و دانش متولیان و هنرمندان هم به همین نسبت افزایش داشته باشد.

وی در پایان گفت: باید به هنرمندان جوان حاضر در جشنواره اعتماد کرد و دست آن‌ها را باز گذاشت تا در جشنواره تئاتر «سوره ماه» آزمون و خطا کنند و آن زمان است که شعار «معنویت، اندیشه و هنر» محقق خواهد شد.

یادآور می‌شود بیست و دومین جشنواره سراسری تئاتر سوره ماه 22 تا 29 مهرماه در حوزه هنری برگزار و برگزیدگان در مراسم اختتامیه این جشنواره معرفی خواهند شد.

تلفیق دو جشنواره سوره و ماه، ایده اولیه طرح پوستر شد

علیرضا کیایی طراح پوستر بیست و دومین جشنواره سراسری تئاتر «سوره ماه» درباره روند طراحی این اثر توضیح داد: این دوره از جشنواره تلفیق دو جشنواره تئاتر سوره با 12 دوره برگزاری و ماه با 9 دوره برگزاری است و در سال جاری بیست و دومین دوره برگزاری جشنواره را شاهد هستیم.

وی ادامه داد: از همین تلفیق دو جشنواره ایده اولیه اثر به ذهنم رسید و نماد درخت را که نشانه سرسبزی، مقاومت و زندگی است را برای طرح اصلی اثر انتخاب کرده و میوه‌های این درخت نمادی از آثار راه یافته به این جشنواره هستند.

این هنرمند جوان که دارای مدرک کارشناسی گرافیک است درباره رنگ‌های استفاده در پوستر توضیح داد: از سه رنگ آبی، فیروزه‌ای و سبز استفاده کردم و دلیل آن برگفته از شعار جشنواره یعنی «معنویت، اندیشه و هنر» است که سبز نماد معنویت، آبی نماد اندیشه و فیروزه‌ای که برگرفته از کاشی‌های ایرانی است نماد هنر گرفته‌ام.

طراح پوستر بیست و دومین جشنواره سراسری تئاتر «سوره ماه» که در سال گذشته نیز پوستر نهمین جشنواره ماه را طراحی کرده بود در پایان گفت: شش اتود مختلف برای این پوستر طراحی شده بود که از میان آن این طرح به نتیجه رسید و برگزیده شد و امیدورام مخاطبان در نگاه نخست به تصویر پوستر دلایل طراحی آن را دریافته و به مفهوم کلی اثر پی برند.

یادآور می‌شود بیست و دومین جشنواره سراسری تئاتر سوره ماه 22 تا 29 مهرماه در حوزه هنری برگزار و برگزیدگان در مراسم اختتامیه این جشنواره معرفی خواهند شد.

ضبط آلبوم موسیقی گنج و رنج آغاز شد

این آلبوم موسیقی با اشعاری از مولانا به گویندگی ژاله صادقی از مجریان رادیو و تلویزیون و خوانندگی حمید خزاعی در دستگاه‌های «چهارگاه»، «بیات اصفهان»، «بیات اصفهان»، «بیات ترک» و «همایون» در حال ضبط است.

این آلبوم دارای 7 قطعه شامل: «سعادت» در دستگاه چهارگاه، «گنج و رنج»، «بهار آمد» در دستگاه بیات اصفهان، «دیدار»، «انتظار» در دستگاه بیات ترک، «لیلی و مجنون» و «عاشقی بر من» در دستگاه همایون است.

آلبوم «گنج و رنج» با فضای پر ریتم و پر حرکت در حدود 60 دقیقه توسط گروه موسیقی «میراث» و به همت مرکز موسیقی و کوشش دکتر پیروز ارجمند در حال ضبط است.

آرش قاسمی سرپرست، آهنگساز و تنظیم کننده اثر و داداش زاده ناظر ضبط این آلبوم موسیقی هستند که زیر نظر مهدی اردستانی و مجید فلاح پور در استودیو پژواک حوزه هنری کار ضبط این آلبوم را به عهده دارند.

گروه «میراث» به سرپرستی آرش قاسمی در جشنواره موسیقی خنیاگران که سال گذشته در لرستان برگزار شد، با اجرای قطعه‌ای از شاهنامه فردوسی رتبه برگزیده خنیاگران را به دست آورد./966/د101/ن

 

ارسال نظرات