۲۳ مهر ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۹
کد خبر: ۱۸۷۲۵۵
آیت الله مکارم شیرازی:

دعای عرفه یک دوره کامل عرفان و اخلاق اسلامی است

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله مکارم شیرازی با تاکید بر برگزاری باشکوه دعای عرفه، این دعای شریفه را به مثابه یک دوره عرفان اسلامی، پیامبر شناسی و ولایت شناسی دانست و تاکید کرد: دعای عرفه مراحل سیر و سلوک الی الله را به انسان می آموزد.
درس خارج فقه آيت الله مکارم شيرازي در مسجد اعظم قم درس خارج فقه آيت الله مکارم شيرازي در مسجد اعظم قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی صبح امروز در آغاز درس خارج فقه خود که با حضور طلاب و روحانیان در مسجد اعظم قم برگزار شد، با تبریک روز عرفه، تصریح کرد: در برخی روایات آمده است که این روز، روز عید است که البته با شهادت حضرت مسلم بن عقیل همزمان شده است.

 

حضرت آیت الله مکارم شیرازی روز عرفه را یک روز مهم دانست و تصریح کرد: روایات عجیبی درباره اهمیت عرفه و عرفات وجود دارد که نشان می دهد در آن سرزمین عجیب و پر رمز و راز رحمت الهی بسیار شامل حال انسان می شود، گناهان ریخته و آمرزش شامل حال انسان می شود. 

 

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که سرزمین عرفات در پیشگاه خدا بسیار اهمیت دارد، اظهار داشت: در حدیثی آمده است جمعی از یهود خدمت حضرت رسول(ص) آمده و درباره وقوف در عرفات سؤالاتی را مطرح کردند بعد پیامبر نکاتی را درباره این سرزمین بیان و تاکید کردند خداوند دری در آسمان دنیا گشوده که به آن باب رحمت،‌ توبه، حاجت، تفضل، احسان، جود و کرم و عفو گفته می شود و بعد فرمودند کسی به عرفات نمی آید مگر این که همه ابواب و ویژگی های مذکور نصیب حال او می شود.

 

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با تاکید بر این که انسان در عرفات به حقیقت معرفت الله می رسد، اضافه کرد: همچنین در روایت دیگری آمده است «اگر کسی در شب قدر بخشیده نشود، بخشیده نمی شود مگر این که در عرفات حاضر شود» این نشان می دهد عرفات آخرین مرحله بخشودگی است.

 

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم افزود: امیدواریم همه ما امروز عصر دعای عرفه را با حضور قلب بخوانیم و در معانی و مضامین بلند و غنی آن تامل کنیم.

 

حضرت آیت الله مکارم شیرازی خاطرنشان کرد: دعای عرفه یک دوره عرفان اسلامی، خداشناسی، پیامبر شناسی و ولایت شناسی است؛ این دعا یک دوره کامل اخلاق است و مراحل سیر و سلوک الی الله را به انسان می آموزد.

 

این مرجع تقلید با بیان این که یک دوره از مفاهیم بلند اسلام در این دعا نهفته است، اظهار داشت: یکی از نشانه های حقانیت ائمه اهل بیت( علیهم السلام) همین گونه دعاها از جمله دعای عرفه، دعای کمیل، دعای ندبه، دعای جوشن کبیر و ادعیه صحیفه سجادیه است که سایر مذاهب و گروه های چنین دعاهایی را مطلقا ندارند.

 

وی ابراز داشت: امیدواریم همه ما در مراسم دعای عرفه شرکت کنیم و یکدیگر را از دعا فراموش نکنیم. /924/پ202/ج

ارسال نظرات