کرامت و طهارت انسانی عنصر اصلی آیه تطهیر است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسادر قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی، نماینده ولی فقیه در دانشگاه قزوین، امروز شانردهم آذر، در جلسه اخلاق مدرسه علمیه خواهران کوثر قزوین، با اشاره به حدیثی از امام حسین(ع) وارد شده که کتاب خدا چهار معنا با عناوین عبارات و اشارات و لطایف و حقایق قرآن کریم دارد، گفت: عبارات قرآن محل توقف نیست، باید به آن عمل کرد و از آن گذشت.
امام جمعه موقت قزوین با بیان اینکه اشارات نیز عالم عجیبی است و آشنایی ما با این بعد کتاب خدا بسیار زیبا و قابل تأمل است، ادامه داد: به گونه ای که اگر اشارات با خواندن هر آیه احساس شود مرتبهای از ایمان بر شما افزوده شده است، امام راحل و رهبر معظم انقلاب نیز در عالم اشارات قرآن بسیار دقیق و متأمل بودند.
وی با تأکید بر دقت روی آیات به تبیین آیه تطهیر پرداخت و افزود: در این آیه، دو عنصر کرامت انسان و طهارت انسان نهفته است که هر چقدر شما به کرامت دست یافتید، از قرآن است و بیکرامتی انسان از خود او است، همچنین انسان در عالم اشارات، به مقام طهارت خواهد رسید.
استاد اخلاق حوزه علمیه در ادامه بیان داشت: در بخش سوم حدیث، حضرت به لطایف قرآنی اشاره دارند، «اللطایف للاولیاء»، این مرحله برای انسانهای معمولی نیست و فقط اهل علم و فضیلت متوجه آن میشوند.
حجت الاسلام والمسلمین عابدینی با اشاره به اینکه در قرآن کلمه «والفجر» وارد شده است، که ما متوجه فجر و طلوع میشویم، اظهار داشت: اما امام صادق(ع) فرمودند، فجر یعنی وجود نازنین امام زمان (عج) و این فهم دقیق از آیات، جز با تدبیر میسر نمیشود.
نماینده ولی فقیه دانشگاه قزوین در ادامه ابراز داشت: همین گونه سوره مبارکه تین که ظاهر معنا همان درخت پربار تین و زیتون است؛ اما با توجه به لطایف قرآن، امام صادق(ع) فرمود، تین و زیتون یعنی امام حسن و امام حسین(ع) و طور سینین هم امیر مؤمنان(ع) است.
وی در پایان به پایان حدیث امام حسین(ع)، یعنی حقایق قرآن اشاره کرد و گفت: حقایق فقط مختص انبیای الهی است، وقتی آیه 59 سوره نسا نازل شد، جابر بن عبدالله انصاری نزد پیامبر(ص) بودند و گفتند، یا رسول الله اطاعت از خدا و شما واجب است اما این اولی الامر چه کسانیاند که اینقدر جایگاه دارند و در کنار شما یاد شدهاند؟ پیامبر(ص) فرمودند اینها اهل بیت من هستند و نخست امیرمومنان(ع) است و سپس فرزندان او. از این رو حقایق قرآن را فقط انبیای الهی متوجه میشوند./955/پ202/س