معاون پژوهش مدرسه علمیه امام القائم تهران:
پژوهش به عنوان یک اصل در برنامه درسی حوزه مطرح شود
خبرگزاری رسا ـ معاون پژوهش مدرسه علمیه امام القائم(عج) تهران با بیان اینکه پژوهش باید به عنوان یک اصل در برنامههای درسی و آموزشی حوزه مطرح شود، گفت: هنوز روش صحیح پژوهش به طلاب آموزش داده نشده است.
محمد ذوالفقاری، معاون پژوهش مدرسه علمیه امام القائم(عج) تهران در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به هفته پژوهش و اهمیت فعالیتهای پژوهشگران عرصه علوم دینی و انسانی، ابراز داشت: جهت گیری پژوهشهای حوزوی باید به سمتی باشد که بتوانند به شبهات دینی، اعتقادی، فقهی و حقوقی جامعه اسلامی و بشری پاسخ داد.
وی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری که باید در حوزه علوم انسانی تولید علم کرد، افزود: کلام مقام معظم رهبری به این معنا است که فرع و فروعاتی را بر میراث گرانبهای علمای سلف بیفزایند تا نسلهای امروز و فردا از آن بهرمند گردند.
معاون پژوهش مدرسه علمیه امام القائم(عج) تهران پژوهشهای حوزوی را فقط جنبه نرمافزاری دانست و در پاسخ به سوالی مبنی بر تفاوت پژوهشهای حوزوی و دانشگاهی، اظهار داشت: پژوهشهای حوزوی بهدلیل اینکه تنها به تولید علم پرداخته و جنبه تجاری و صنعتی ندارد، کمتر در چشمها است.
ذوالفقاری در ادامه تأکید کرد: پژوهشهای دانشگاهی بیشتر جنبه سخت افزاری و تولید صنعتی دارد و معمولا به صورت ملموس بوده که در جهت رفاه و آسایش مادی در اختیار مردم قرار میگیرند که این امر سبب جلب توجه بیشتر آنها است.
وی تصریح کرد: ضعف پژوهشهای حوزه این است که به عنوان یک اصل در برنامههای درسی و آموزشی حوزه قرار ندارد و روش پژوهش را به طلاب آموزش نداده و نمیدهند در صورتی که پژوهش بهعنوان کاری فوق برنامه و تفریحی برای عزیزان طلاب تلقی میشود، لذا باید به آموزش کار پژوهشی و تولید پژوهشهای عالی همت گماریم.
معاون پژوهش مدرسه علمیه امام القائم(عج) تهران تأثیر گذاری تبلیغات نوشتاری را بیشتری از تبلیغات گفتاری دانست و با بیان اینکه باید اهمیت و ضرورت تبلیغات نوشتاری دینی را در بین طلاب ایجاد کرد، ابراز داشت: اگر اهمیت و ضرورت تبلیغات نوشتاری بهدرستی تبیین شده و انگیزه و امکانات لازم پژوهش فراهم گردد به طور قطع مانند تبلیغات گفتاری رشد خوبی خواهیم داشت./9598/ت302/ی
ارسال نظرات