۱۸ تير ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۲
کد خبر: ۲۱۲۶۱۲
آیت الله مکارم شیرازی:

توکل ایمان انسان را قوی می کند

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله مکارم شیرازی با تاکید بر این که در سایه توکل به خدای متعال هر امری امکانپذیر است، گفت: توکل ایمان انسان را قوی می کند.
پشت صحنه ضبط برنامه ماه مبارک رمضان آيت الله مکارم شيرازي پشت صحنه ضبط برنامه ماه مبارک رمضان آيت الله مکارم شيرازي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید، در یازدهمین روز از ماه مبارک رمضان، در ویژه برنامه چشمه معرفت که از شبکه سوم سیما پخش شد، به تبیین فرازهای دیگری از دعای مکارم الاخلاق پرداخت.

 

وی با بیان این که انسان در زندگی حاجات مادی و معنوی بسیاری دارد، گفت: انسان همان گونه صفای نفس، پاکی دل و دوستان با محبت می خواهد، حاجات مادی دیگری نیز دارد و برای رسیدن به این حاجات باید تلاش کرد و امیدوار بود.

 

این مرجع تقلید افزود: انسان زمانی می تواند امید خود را حفظ کند که تکیه گاه محکمی داشته باشد، حضرت امام سجاد(ع) عرضه می دارد خدایا تکیه گاه محکم من تو هستی.

 

حضرت آیت الله مکارم شیرازی یادآورشد: توکل به خدای متعال ایمان انسان را قوی می کند و در سایه آن هر امری امکانپذیر خواهد بود.

 

وی با استناد به روایاتی از مولا علی(ع) درباره اهمیت توکل، اضافه کرد: حضرت در این روایت تاکید می کنند «کسی که بر خدا توکل کند، کارهای سخت در مقابل او تسلیم می شود و اسباب مختلف سهل وآسان در اختیار او قرار می گیرد»

 

این استاد برجسته حوزه علمیه قم بیان کرد: تامل و تعمق در تاریخ اسلام نشان می دهد که شگفتی های بسیاری در آن است؛ توصیه ام به جوانان عزیز این است که یک دوره تاریخ اسلام را مطالعه کنند تا بدانند مسلمانان چه شرایطی را پشت سر گذاشته اند.



وی با اشاره به جنگ احد، این جنگ را یکی از دشوارترین جنگ های تاریخ اسلام دانست و گفت: در نتیجه غفلت برخی از اصحاب و لشکرییان و رها کردن حوزه مسؤولیت از سوی آنان، مسلمانان در این جنگ شکست خوردند، در این جنگ عده بسیاری شهید و زخمی شدند، پیشانی پیامبر(ص) شکست و حضرت علی(ع) دچار جراحت شدید شد.

 

حضرت آیت الله مکارم شیرازی افزود: بعد از این اتفاق به پیامبر(ص) خبر دادند که ابوسفیان از وسط راه برگشته و خطاب به یاران خود گفته چرا جنگ را نیمه کاره گذاشته اید و باید برگردیم و کار پیامبر(ص) را یکسره کنیم.



وی با اشاره به آیه 172 سوره آل عمران، توکل به خدای متعال را علت پیروزی مسلمانان بعد از شکست در جنگ احد دانست و گفت: پیامبر خطاب به اصحاب و یاران خود فرمود جلوی دشمن بایستید و مجروحان جنگی نیز با شوق و اشتیاق در مقابل دشمن ایستادند و تاکید کردند «حسبناالله ونعم الوکیل» و بعد هم پیروز شدند.

 

این مرجع تقلید یادآورشد: امیدواریم همه ما در تمام عرصه های زندگی توکل و اتکال ما به خدا باشد و در ضمن تلاش و پشتکار را نیز از یاد نبریم. /924/پ202/ج

ارسال نظرات