۲۴ آبان ۱۳۹۳ - ۲۰:۰۶
کد خبر: ۲۳۱۰۷۵

همایش تجلیل از کتابداران نمونه و مسؤولان کانون های مساجد برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ همایش تجلیل از کتابداران نمونه و مسؤولان کانون های فرهنگی هنری مساجد استان تهران در تالار ایوان شمس برگزار شد.
هفته کتاب

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، برزین ضرغامی دبیر اجرایی هفته کتاب و مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد استان تهران، در همایش تجلیل از کتابداران نمونه و مسؤولان کانون های فرهنگی هنری مساجد استان تهران که بعد از ظهر شنبه 24 آبان ماه در تالار ایوان شمس برگزار شد، مصادف شدن ایام ماه محرم با هفته کتاب و کتابخوانی را به فال نیک گرفت و گفت: از تولید تا مصرف کتاب حلقه های مفقودی وجود دارد که باید تسهیلاتی در این زمینه نظر گرفته شود.

 

وی افزود: مسجد به عنوان تنها مرجع و کانونی است که این خلأ را پر می کند چرا که قشرها و گروه های مختلف مردم در مناسبت ها و مراسم گوناگون از جمله ماه مبارک رمضان، ماه محرم در مسجد حضور می یابند.

 

دبیر اجرایی هفته کتاب و مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد استان تهران، با بیان تنوع و سلیقه های مختلف مخاطبان کتاب گفت: ما وظیفه داریم که کانون های مساجد را مجهز به کتاب های بیشتری کنیم، ما باید برای خانواد ها و افرادی که توان مالی خرید کتاب را ندارند شرایطی فراهم کنیم که از کتاب های موجود در کانون های مساجد استفاده کنند و کتاب در بطن و متن زندگی مردم قرار گیرد.

 

در این مراسم حجت الاسلام امرودی معاون فرهنگی شهرداری تهران با اشاره به بزرگداشت علامه طباطبایی گفت: کتاب تفسیر المیزان ایشان که 20 سال کار نگارش آن از سوی علامه طباطبایی طول کشید کتاب شاخصی در بین اهل تشیع است.

 

وی افزود: کتاب خوب کتابی است که جهل و لجاجت را از انسان بزداید و واقعیت را آنگونه که می باشد بر ما ترسیم کند، از این رو باید خوب بخواانیم و کتاب خوب بخوانیم.

 

معاون فرهنگی شهرداری تهران با اشاره به وجود 300 کتابخانه در کتابخانه شهرداری تهران گفت: بیش از یک میلیون و 400 هزار کتاب در کتابخانه های شهرداری تهران موجود است، 33 کتابخانه مستقل و 54 کتابخانه شبانه روزی در تهران است.

 

حجت‌الاسلام امرودی گفت: تمام مزیت های شهرداری در اختیار مسؤولان فرهنگی کشور است و باید به نحو صحیح از این امکانات استفاده شود.

 

معاون فرهنگی شهر داری تهران با اشاره به همایش کتابخانه های همگانی شهر تهران گفت: این همایش بستر مناسبی را برای ارزان در اختیار قرار دادن کتاب به مردم ایجاد کرد، ما در برگزاری مسابقات شهرداری از جمله مشکات، شمسه کتاب سبک زندگی قرآنی را برای مسابقه معرفی کردیم که تنها در دو منطقه تهران بیش از 28 هزار نفر این کتاب را تهیه کردند و در مسابقه شرکت کردند.

 

در این مراسم همچنین مجید معارف استاد قرآن و حدیث با بیان احادیث و روایات متعدد در رابطه با کتاب گفت: از افتخارات اسلام این است که در پیام وحی در کتاب قرآن از قلم به عنوان وسیله تعلیم نام برده می شود و لذا باید آنگونه که شایسته پروردگار است از آن استفاده کنیم.

 

وی افزود: در مذهب شیعه ویژگی ها است که در اهل سنت دچار محدودیت شده است، در مذهب تشیع به واسطه امام صادق (ع) فرهنگ کتابت، کتاب خوانی و کتاب داری مورد توجه قرار گرفت، امام صادق(ع) می فرمایند که دل انسان با نوشتن مطمئن و آرام می شود، هر مطلبی که نوشته می شود مثل سند ارزش پیدا می کند، از این رو امام اصاحب خود را به نوشتن ترغیب می کردند.

 

این استاد دانشگاه با معرفی زراره یکی از شاگردان امام صادق (ع) بیان کرد: در دوره امام صادق (ع) این شخص الواح را باز می کرد و مطالب را می نگاشت، امام صادق (ع) به ایشان می فرمایند که به دوستانتان بگوید که نوشته هایتان را پراکنده و منتشر سازید، چرا که کتاب بهترین میراثی است که از شما باقی خواهد ماند.

 

معارف افزود: همچنین امام صادق (ع) توصیه به شاگردانشان داشتند که وقتی کتاب نگاشته می شود به سرمایه ای تبدیل می شود و باید از آن نگهداری شود برای روزی که خفقان ایجاد می شود، به عنوان رابطی بین شیعیان و امام قرار می گیرد.

 

گفتنی است که در این مراسم سعید بیابانکی شاعر انقلابی در بین اهالی کتاب و مسجد به شعرخوانی پرداخت و در پایان این مراسم از دو نویسنده انقلاب محمد علی گودینی و محمد رضا ضیغمی تجلیل به عمل آمد.

 

همچنین در پایان مراسم با اهدای لوح تقدیر و جوایز از امام جمعه های مساجد، مسؤولان کتابخانه و کتابدارهای نمونه کتابخانه های کانون های فرهنگی مساجد استان تهران از جمله شهرقدس، رباط کریم، ملارد، پاکدشت ورامین تجلیل و تقدیر به عمل آمد./818/پ201/ب4

ارسال نظرات