۰۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۷
کد خبر: ۲۳۷۱۹۷
رییس شورای حوزه علمیه استان تهران:

خصومت یکی از رذائل اخلاقی است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والمسلمین رشاد با بیان این‌که خصومت یکی از رذائل اخلاقی است، گفت: در مقابل خصومت حسن کلام قرار دارد و فردی که حسن کلام داشته باشد، در اعمال و سخنان خود محترمانه عمل می‌کند.
استاد رشاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین رشاد، رییس شورای حوزه علمیه استان تهران در جلسه هفتگی اخلاق که امروز صبح در حوزه علمیه امام رضا(ع) برگزار شد، گفت: خصومت، راجع به حقوقی است که کسی مدعی می‌شود و شیوه‌ای در مطالبه حق است که حدود اخلاقی در آن رعایت نمی‌شود.

 

وی با اشاره به خصومت و نکات منفی آن اظهار داشت: در خصومت قانون، شرع و احترام رعایت نمی‌شود و مخالف شیوه‌ طلب حق عادی و مشروع عمل می‌کند، جایی که کسی چیزی را طلب می‌کند که حق او نیست و یا حق او است ولی نه براساس قانون و شرع بلکه از روی کینه و بدون رعایت اصول است خصومت نام دارد.

 

حجت الاسلام والمسلمین رشاد درباره طلب حق بیان داشت: طلب حق مانعی ندارد و باید آن را بیان کرد، در این حالت اگر توضیح و طرح مسأله حق اگر ساعت ها هم طول بکشد مشکلی ندارد، اما وقتی که با لحن بد و الفاظ بدتر باشد ممکن است سبب طول کشیدن مسأله و بدتر شدن آن گردد و البته گاهی شخص بیش از حق خود را طلب می کند که این هم از نشانه های خصومت است.

 

رییس شورای حوزه علمیه استان تهران با تاکید بر هدف های خصومت ابراز داشت: گاهی نیت طلب حق اذیت کردن شخصی دیگر از روی کینه است، گاهی راجع به یک مسأله جزئی طرح خصومت تشکیل می‌دهد و شکایت می‌کند تا لکه سیاهی بر پرونده شخص مورد نظر بیندازد، در اینجا حق برای فرد مهم نیست و فقط می‌خواهد که ضربه‌ای به فرد مقابل بزند.

 

وی در ادامه افزود: گاهی کسی برای اینکه چهره خود را در جامعه نشان دهد و خود را مطرح کند با یکی از اشخاص معروف کشور وارد خصومت می‌شود، او اینکار را انجام می‌دهد تا گفته هایش در رسانه ها پخش شود و عموما این اشخاص در جامعه هیچ ارزش سخن گویی را ندارند و با این کار می‌خواهد این امر را جبران کند، خصومت هم یکی از رذائل اخلاقی است، در مقابل خصومت حسن کلام قرار دارد فردی که حسن کلام داشته باشد، کمی در اعمال و سخنان خود محترمانه تر است، که این امر مقابله با خصومت است.

 

حجت الاسلام والمسلمین رشاد با اشاره به نقطه مقابل خصومت تصریح کرد: هر رذیلتی در مقابل خود یک فضیلت می بیند که معکوس اعمال آن رذیلت است و خنثی کننده آن است، در روایات آمده در بهشت غرفه های ویژه ای قرار دارد که برای کسانی است که حسن کلام را رعایت می‌کنند، در روایت دیگر آمده سخن خوش خود صدقه است و صدقه دفع نمی‌شود و آثار آن دائمی است، کسی که صدقه می‌دهد آثار صدقه آن تا ابد همراه اوست.

 

رییس شورای حوزه علمیه استان تهران درباره سخن خوش گفت: سخن خوش به وجود آورنده یک شخصیت است و یک هویت به انسان می‌دهد که مردم از روی آن شما را می‌سنجند، اگر کسی چیزی را از شما طلب کرد و نتوانستید به او کمک کنید حداقل با حسن کلام با او صحبت کنید و نگذارید نا امید از پیش شما برود، یک رفتار لسانی و کلامی بسیار تاثیر گذار است، انشاالله که مراقب باشیم در هر کلام خود چگونه سخن می‌گوییم و اگر با کسی بد سخن گفتیم از او حلالیت بگیریم./827/پ202/ب4

ارسال نظرات