۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۹
کد خبر: ۲۴۰۸۱۵
به مناسبت دهه فجر؛

مسابقه قرآنی «مائده» در خراسان رضوی برگزار می‌شود

خبرگزاری رساـ مسؤول دارالقرآن اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی گفت: برگزاری مسابقه قرآنی با عنوان «مائده» که شامل حفظ و تفسیر سوره یاسین که سی و ششمین سوره قرآن است و تجلیل از 12 پیشکسوت قرآنی از جمله برنامه ها به مناسبت دهه فجر است.
دهه فجر انقلاب اسلامي

 

حجت الاسلام مهدی رمضانی، مسؤول دارالقرآن اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، درباره برنامه های قرآنی این اداره کل در ایام الله دهه فجر و سی و ششمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت:  مسابقه قرآنی با عنوان «مائده» که شامل حفظ و تفسیر سوره یاسین که سی و ششمین سوره قرآن است، در خراسان رضوی برگزار می شود.

 

 

وی با بیان این که این مسابقه سال گذشته از سوره ملک بوده است و دو هزار و 500 نفر در مسابقه سال گذشته از استان شرکت کردند، تصریح کرد: مسابقه حفظ و تفسیر این سوره به صورت کتبی در 16 بهمن ماه در شهرستان ها برگزار می شود.

 

حجت الاسلام رمضانی با بیان این که در شهرستان ها این مسابقه می تواند در یکی از رشته ها برگزار شود، اظهار داشت: مرحله استانی مسابقه قرآنی «مائده» هفتم اسفند ماه در دو رشته حفظ و تفسیر سوره یاسین برگزار می شود.

 

تجلیل 12 پیشکسوت قرآنی استان

 

مسؤول دارالقرآن اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی درباره دیگر برنامه ها به مناسبت دهه فجر از تجلیل 12 پیشکسوت قرآنی استان به صورت حضوری خبرداد و گفت: جمعی از مسؤولان استانی به منزل این پیشکسوتان قرآنی می روند و با هدیه ای از آنان به صورت حضوری تجلیل می شود.

 

حجت‌الاسلام رمضانی درباره دیگر برنامه های قرآنی گفت: مرحله استانی سومین دوره مسابقات قرآن «تسنیم» و دومین دوره مسابقات «تلاوت» در مشهد برگزار شد.

 

وی با بیان این که مرحله  استانی سومین دوره مسابقات قرآنی «تسنیم» ویژه کارکنان دستگاه‌های عضو شورای فرهنگی دفتر مقام معظم رهبری و خانواده‌های آن‌ها است، اظهار داشت: این مسابقات ویژه پرسنل و همسران 32 دستگاه فرهنگی است.

 

حجت الاسلام رمضانی با بیان این که مرحله کشوری این مسابقات 29 و 30 بهمن برگزار می‌شود، افزود: مسابقات «تسنیم» در سه رشته حفظ و قرائت و مفاهیم است و این مسابقات برای دو  گروه کارکنان و فرزندان در حال تحصیل بالای 18 سال و فرزندان زیر دیپلم در حال تحصیل در نظر گرفته شده  است.

 

وی با اشاره به این که رشته حفظ شامل حفظ موضوعی، حفظ یک و سه جزء می‌شود، گفت: رشته قرائت شامل ترتیل و صحیح‌خوانی است و رشته مفاهیم با رویکرد سبک زندگی اسلامی از کتاب مفاتیح الحیاه حضرت آیت الله جوادی آملی با عنوان تعامل انسان با خود(صفحه 67 تا 205) بود.

 

شرکت بیش از 500 نفر در مسابقات قرآنی«تسنیم»

 

حجت‌الاسلام رمضانی با بیان این که 575 نفر از استان در این مسابقه ثبت نام کرده‌اند، اظهار کرد: 306 نفر در رشته مفاهیم و  سایر افراد در سایر رشته‌ها به رقابت با یکدیگر پرداختند.

 

وی به اسامی داوران این مسابقه اشاره کرد و گفت: در بخش آقایان، استاد احمد حاجی‌شریف در بخش تجوید، حاج  کاظم حسن‌زاده در بخش صوت، حمید شاکرنژاد در بخش لحن، مهدی حسنی در بخش حسن حفظ، سیدجواد سادات‌فاطمی در بخش وقف و ابتدا و حسین علمی در بخش مفاهیم داوری کردند.

 

حجت‌الاسلام رمضانی افزود: در قسمت بانوان نیز فهیمه موسوی‌نیا، راحله اسکندری، زهرا افخمی،‌زهرا باردل و لیلاکاظمی به ترتیب در بخش‌های تجوید، صوت و لحن، حسن حفظ، وقف و ابتدا و مفاهیم داوری مسابقات را برعهده داشتند.

 

مسؤول دارالقرآن اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با بیان این که محل برگزاری مسابقات مفاهیم تسنیم، شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی بود، ابراز کرد:  مسابقات آقایان در سالن اجتماعات و مسابقات بانوان در نمازخانه اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد.

 

وی افزود: همزمان با این مسابقه، دومین دوره مسابقات تلاوت که رویکرد جدیدی در مسابقات کشور و مبنای آن،  حفظ است نیز برگزار شد که در آن قاریان قطعاتی را حفظ کردند و مفاهیم آن را آموختند.

 

مسؤول دارالقرآن اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی گفت: برای افراد زیر 16 سال و بانوان، هشت قطعه و برای آقایان بالای 16 سال، 10 قطعه در نظر  گرفته شده بود، به این ترتیب که بعد از برداشتن قرعه، آن قطعه را از حفظ، قرائت کرده و مفاهیم را به صورت شفاهی پاسخ دادند.

 

گفتنی است، سازمان صدا و سیما، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان اوقاف و امور خیریه، دفتر تبلیغات اسلامی، سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران، معاونت تبلیغ و آموزش‌های حوزه‌های علمیه، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، حوزه هنری، بنیاد شهید و امور ایثارگران، دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، آستان  قدس رضوی، اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان، مرکز رسیدگی به امور مساجد و شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، بعثه مقام معظم رهبری(سازمان حج و زیارت)، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، ستاد اقامه نماز، مؤسسه پژوهشی و فرهنگی  انقلاب اسلامی، شورای عالی قرآن و مرکز طبع قرآن کریم، آستان حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، آستان حضرت  معصومه(س)، مؤسسه آموزشی و پژوهشی حضرت امام خمینی(ره)، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران، دانشگاه جامع شاهد، دانشگاه سوره، دانشگاه معارف، دانشگاه صدا و سیما، مجمع ناشران انقلاب اسلامی و مجمع فعالان مجازی انقلاب اسلامی، دستگاه‌های عضو شورای فرهنگی دفتر مقام معظم رهبری هستند./934/ت302/ب4

ارسال نظرات