۳۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۲
کد خبر: ۲۵۵۸۹۶

جلسه نقد کتاب چه کسانی نمی فهمند برگزار شد

خبرگزاری رسا - مولف کتاب چه کسانی نمی فهمند گفت: هدف از نوشتن کتاب محتوای کتاب است و دوم ساده نوشتن کتاب که همه عموم بتوانند از این کتاب استفاده کنند.
نقد

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در فارس، در جلسه ای که عصر دیروز در مورد نقد کتاب چه کسانی نمی فهمند با حضور نقاد این کتاب حجت الاسلام عرفانی فرد و مولف کتاب حجت الاسلام سید محسن طیب نیا در حوزه مولی الموحدین علیه السلام برگزار شد نقاد این کتاب گفت: چهار نمونه نقد بر این کتاب وارد است.


وی در ادامه افزود: نقد را اقسامی است و آیین اخلاقی، گاه نقد متوجه ساختار اثری از نظر نگارشی است، گاه نقد و بررسی محتوا است، گاه لبه تیغ، متوجه روش و متدولوژی بکار رفته در اثر است و گاه اخلاق نقد و نظر ملاک و معیار قرار می گیرد بر این اساس نقد ما بر این کتاب به چهار قسم تقسیم می شود.


حجت الاسلام عرفانی فرد بیان کرد: اولین نقدی که بر این کتاب وارد است نقد ساختاری است، بحث و برسی درباره ساختار مطالب کتاب، شیوه نگارش آن از نظر ادبی و فنون نگارش است.


وی ابراز داشت: این کتاب از نظر ادبیات نگارشی در سطح نازلی است برای اثبات این مدعا نیاز به زحمت چندانی نیست چون خواننده ای متوسط هم می تواند این مدعا را تایید کند و به چند مورد در حد آدرس اشاره می کنم از جمله صفحات 11، 25، 30، 36، 38، 43، 53،58 و 71 مطالعه همین چند صفحه میزان فرهیختگی قلم و بیان و سطح نگارش این اثر را نشان خواهد داد.


استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: دومین نقد، نقد روشی است، هر علمی دارای روش شناسی و متدولوژی خاص بوده که در طول صدها سال تلاش دانشمندان و متفکران شکل گرفته و خروج از آن مگر با ادله قابل قبول و منطقی قابل پذیرش نخواهد بود.


وی ادامه داد: ابتدا پنج مغالطه کلی و اساسی که در جای جای کتاب به کار رفته است را اشاره می کنیم اولین مغالطه به کار رفته مغالطه آدمک پوشالی است که این مغالطه وقتی اتفاق می افتد که کسی به جای تقریر قوی از یک نظریه یک مدعای ضعیف را به طرف خود نسبت داده و آن را مورد هجمه قرار می دهد یعنی به جای مبارزه با پهلوان واقعی با پهلوان پنبه ای خود ساخته جنگیده و وی را شکست می دهد این مغالطه یکی از مغالطه های پرتکرار و اصلی است.


حجت الاسلام عرفانی فرد ابراز داشت: دومین مغالطه تعمیم شتابزده است این مغالطه وقتی رخ می دهد که فرد با مشاهده امری در یک یا چند فرد حکم آن فرد یا چند فرد را به همه تعمیم داده و همه را به یک چوب براند این مغالطه در دو بعد به کار رفته است اول در خلط بین متصوفه و عرفا و دوم در استناد یک قول به همه عرفا و فلاسفه به کار رفته است.


وی تصریح کرد: سومین مغالطه به کار رفته مغالطه نقل قول ناقص است مراد از مغالطه آن است که بخشی از سخنان یک فرد مطرح و بخش های دیگری که می تواند در فهم و درک کامل مراد فرد موثر باشد آورده نشود.


استاد حوزه علمیه اظهار داشت: چهارمین مغالطه رها نکردن پیش فرض است این مغالطه در جایی رخ می دهد که فردی علی رغم شواهد قانع کننده، دست از عقیده خود برنداشته و مرتب آن را تکرار می کند.


وی ادامه داد: پنجمین مغالطه خود بزرگ بینی است و این مغالطه در جایی است که فرد غیر معصومی خود را در جایگاه رفیع و غیر قابل نقدی نشانده و از آنجا بر دیگران حکم می راند.


حجت الاسلام عرفانی فرد خاطرنشان کرد: مغالطه های دیگری هم در این کتاب وجود دارد از جمله مغالطه مسموم کردن چاه، مغالطه تله گذاری، مغالطه توهین، مغالطه دروغ، مغالطه منشا یا ژنتیک، مغالطه خلط انگیز و انگیخته و مغالطه توسل به اکثریت است که در این کتاب وجود دارد.


وی ابراز کرد: سومین نقد بر این کتاب نقد محتوایی است مراد از نقد محتوایی برسی گزاره های به کار رفته در یک اثر از نظر صحت، سقم، میزان صدق، انطباق با واقع و نفس الامر است.


استاد حوزه علمیه تصریح کرد: چهارمین نقد، نقد اخلاقی است منظور از این عنوان نقد مطالب کتاب از نظر اخلاقی می باشد توضیح آن که نگارش نیز فعلی ارادی و اختیاری از افعال انسانی بوده است.


وی ادامه داد: نتیجه گیری می کنیم که کتاب چه کسانی نمی فهمند با توجه به آن چه گفته شد در موارد زیادی دچار ضعف و آسیب بوده و در ساختار ادبی متدولوژی، محتوای مطالب و به لحاظ اخلاقی قابل نقد های فراوانی است.


حجت الاسلام طیب نیا نیز تاکید کرد: معارف اهل بیت علیهم السلام در حوزه ها محجور مانده است و آن معارفی که در دانشگاه ها جا باز کرده از مباحث اهل بیت علیهم السلام  مباین است.


وی ادامه داد: مراجع داخل و خارج از کشور کلیات کتاب چه کسانی نمی فهمند را تایید کرده اند و در این کتاب بحث استدلالی است.


مولف کتاب چه کسانی نمی فهمند در پایان اظهار داشت: هدف نمایش نامه کتاب است ما باید به محتوای کتاب بنگریم مهم محتوای کتاب است./839/پ202/ق

ارسال نظرات