۱۷ تير ۱۳۹۴ - ۰۰:۲۹
کد خبر: ۲۷۲۹۹۰
آیت الله نوری همدانی:

امیرمؤمنان در بستر شهادت نیز دغدغه اجرای عدالت داشتند

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله نوری همدانی، فلسفه بعثت پیامبران الهی را برقراری عدالت در جامعه خواند و گفت: امیرمؤمنان علی(ع) در بستر شهادت نیز دغدغه اجرای عدالت داشتند و سفارش می‌کردند که درباره قاتلشان به عدالت رفتار شود.
پشت صحنه ضبط برنامه ماه مبارک رمضان آيت الله نوري همداني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید، در برنامه چشمه معرفت از سلسله سخنرانی‌های شب‌های ماه مبارک رمضان که شب بیست و یکم از شبکه اول سیما پخش شد با تسلیت ایام شهادت امیرمؤمنان علی(ع) اظهار داشت: فضیلت شب‌های قدر از هزار ماه بیشتر است؛ از این‌رو بهترین فرصت برای تضرع و توبه به درگاه خداوند می‌باشد تا مقدراتی سعادت آفرین برای انسان رقم بخورد.

 

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم به موضوع معاد در فرمایش حضرت علی(ع) اشاره کرد و گفت: باید به موضوع معاد در سخنان امیرمؤمنان علی(ع) به‌ویژه با توجه به دو کلمه «عدل و ظلم» دقت کنیم.

 

وی فلسفه بعثت پیامبران الهی را برقراری عدالت در جامعه خواند و ابراز داشت: برقراری عدالت و مراعات حقوق باید نخست از خانواده آغاز شود و اعضای خانواده باید حقوق یکدیگر را رعایت کنند.

 

حضرت آیت الله نوری همدانی افزود: بعد از خانواده، حقوق همسایه، معلم، متعلم و به صورت کلی جامعه مطرح می‌شود؛ چنان که امام سجاد(ع) در رساله حقوقشان به حقوق مختلف فردی، اجتماعی، انسان و موجودات دیگر نیز اشاره می‌فرماید.

 

وی تأکید کرد: خداوند حقوقی را بر ذمه انسان گذاشته است؛ تا آنها را بشناسد و در گام بعد عمل کند؛ از این‌رو رعایت کردن حقوق الهی و مخلوقات به عدالت می‌انجامد و عدم رعایت حقوق دیگران به ظلم و گناه منجر می‌شود.

 

این مرجع تقلید به خطبه 215 نهج البلاغه اشاره کرد و گفت: امیرمؤمنان علی(ع) می‌فرماید «به خدا قسم؛ اگر شب تا صبح را بر روی خارهای بسیار تیز به سر برم و دستم با غل و زنجیر بسته باشد و مرا در بیابان بکشانند؛ برایم خوشتر است از این که در روز قیامت و روز ملاقات با خدا و پیامبر(ص) به فردی ظلم کرده‌ و حقی را غصب کرده باشم».

 

وی در تقبیح ظلم به دیگران افزود: امیرمؤمنان(ع) می‌فرماید «اگر هفت اقلیم زمین با آنچه در آسمان است را به من دهند؛ تا در مقابل، پوست جوی را از مورچه‌ای به ظلم بگیرم، هرگز این کار را انجام نخواهم داد».

 

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به جنایات برخی کشورها در منطقه یادآور شد: حضرت علی(ع) در منشور حکومت و نامه‌ای که برای مالک اشتر نوشتند؛ می‌فرماید «ای مالک؛ اگر حکومتی به ظلم و خونریزی رو آورد؛ خودش وسیله زوال و نابودی‌اش را فراهم کرده است».

 

وی به وصیت امیرمؤمنان علی(ع) در بستر شهادت اشاره کرد و‌ گفت: حضرت در بستر شهادت نیز دغدغه اجرای عدالت داشتند و سفارش می‌کردند که درباره قاتلشان به عدالت رفتار شود.

 

حضرت آیت الله نوری همدانی افزود: حضرت علی(ع) فرمودند «ظلم، نعمت‌ها و برکت‌ها را از بین می‌برد و ملت‌ها را نابود می‌کند»؛ بنابراین مسلمان واقعی فردی است که حقوق دیگران را مراعات کند./908/پ202/ج

ارسال نظرات