۲۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۳
کد خبر: ۲۷۴۴۵۲
استاد حوزه و دانشگاه:

ابلیس نخستین کسی است که از دعا استکبار ورزید

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه و دانشگاه گفت: عبادت به معنی دعا است و "یستکبرون عن عبادته" یعنی از دعا استکبار ورزیدند و نخستین کسی که از دعا استکبار ورزیده ابلیس است.
حجت الاسلام والمسلمين سعيد معمارمنتظرين

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام سعید معمار منتظرین استاد و محقق حوزه علمیه اصفهان، ظهر امروز در جمع نمازگزاران مسجد رضوی با بیان این که خداوند اسمایی را برای بندگی خود قرار داده تا به وسیله آنها به خدا تقرب جوییم، گفت: قرآن می‌گوید برای تقرب به خدا باید از اسمایی که سلطان هستند استفاده کرد و سلطان کسی است که به وسیله او راه نفوذ به آسمان‌ها و زمین مفتوح خواهد شد.

 

وی با تأکید بر این که خداوند برای نزدیک شدن به انسان نیاز به واسطه ندارد، تصریح کرد: خداوند در قرآن می‌فرماید "فانی قریب" و در قرب خداوند به انسان پیامبر و اهل بیت واسطه نیستند اما در قرب ما به ذات اقدس حق واسطه نیاز است.

 

استاد و پژوهشگر حوزه علمیه اصفهان با اعتقاد بر اینکه باید از کسانی که در اسما الهی الحاد ورزیدند اجتناب کرد، خاطرنشان کرد: اسمایی که خدا ساخته سلطان است و اسمایی که بشر ساخته سلطان نیستند، اسما الفاظ نیستند و اشخاص هستند و در واقع انبیا و ائمه همان اسمای الهی هستند.

 

وی بیان کرد: ملائکه ظرف و استعداد تعلیم اسما را نداشته و تنها خبر اسما را دارند اما خداوند می‌فرماید "و علم آدم الاسما کلها ثم عرضهم علی الملائکه" بنابراین حضرت آدم(ع) بر همه ملائکه افضل است چرا که لیاقت تعلیم اسما را دارد و انبیای اولوالعزم بر سایر انبیا و پیامبر مکرم اسلام بر انبیا اولوالعزم افضل هستند، انبیا و ائمه اسما هستند و خداوند به این اسم سلطان داده و در زمان هرکدام ازآنها مردم باید برای تقرب به خدا از این اسما استفاده کنند.

 

حجت الاسلام معمار منتظرین با بیان این که ائمه اسما حسنی هستند، اظهار کرد: عبادت به معنی دعا است و " یستکبرون عن عبادته" یعنی از دعا استکبار ورزیدند و نخستین کسی که از دعا استکبار ورزیده ابلیس است. "و لله الاسماء الحسنی فادعوه بها" مطابق این آیه باید به کمک اسما حسنی خدا را خواند چرا که اینها خاصان خدا هستند.

 

وی افزود: جلوی هر دعایی گرفته می‌شود مگر بعد از صلوات بر محمد و آل محمد(ص) چرا که محمد و آل محمد(ص) اسما حسنی هستند که خداوند به آنها سلطنت عطا فرموده است و اینها به اذن خدا سلطان هستند و این مسأله اراده خدا است بنابراین ابلیس با اراده الهی منازعه دارد و هرکسی که از ابلیس تبعیت کند با اراده خدا منازعه کرده است. هرچه شبهه در دنیا است بر سر این 14 معصوم است و شبهه‌ها به دست ابلیس ساخته می‌شود.

 

استاد و پژوهشگر حوزه علمیه اصفهان گفت: تا زمین خورده ولی خدا نشوید خودشان را به شما عرضه نمی‌کند و تا زمانی که ادعا در ضمیر ما باشد به ولی خدا نزدیک نمی‌شویم./1304/پ202/ب4

ارسال نظرات