۲۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۰:۴۹
کد خبر: ۲۸۹۲۲۵
پژوهشگر حوزه علمیه خراسان:

امام باقر با جهاد و بخشش علمی مقدمات تأسیس دانشگاه بزرگ اسلامی را فراهم کردند

خبرگزاری رسا ـ پژوهشگر حوزه علمیه خراسان گفت: جهاد و بخشش علمی امام باقر(ع) مقدمات تاسیس دانشگاه بزرگ اسلامی را فراهم آورد که در دوران امام صادق(ع) به اوج خود رسید.
تولد امام باقر(ع)

حجت الاسلام مهدی کرامتی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، در مورد شخصیت و سیره سیاسی امام محمد باقر(ع ) گفت: امام و رهبر جامعه اسلامی که قرار است بعد از رسول خدا(ص) زعامت امت اسلامی را بر عهده بگیرد، باید داناترین فرد جامعه و آگاهترین آنان به کتاب خدا و دستورات دینی باشد.


وی افزود: با مطالعه نصوص دینی و شواهد تاریخی، ثابت می شود که این مقام و منزلت شایسته کسی جز علی بن ابی طالب(ع) و فرزندان ایشان نیست؛ انسان های وارسته ای که برای رشد جامعه اسلامی بی نهایت کوشیدند و برای رستگاری بشریت خویش را فدا کردند.

 

پژوهشگر برتر حوزه علمیه خراسان تصریح کرد: هرچند به دلیل حاکمیت طاغوت و سیطره ظالمان بر جامعه اسلامی فرصت چندانی ایجاد نمی شد تا امت اسلامی از زلال معارف اهل بیت (علیهم السلام) سیراب شود؛ اما هر گاه فرصتی پیش می آمد، ائمه معصومان در جهت آموزش و توسعه علوم و معارف اسلامی تلاش می کردند. 

 

حجت‌الاسلام کرامتی یادآور شد: با توجه به تغییرات سیاسی عصر امام باقر(ع) بهترین موقعیت برای شکل‌گیری نهضت و قیام بزرگ علمی فراهم شده بود. در این شرایط فشارها بر مکتب شیعه و در راس آن رهبری شیعه به شدت کاهش یافته بود و این موقعیت به امام اجازه می داد به نشر و اشاعه حقایق و معارف الهی پرداخته و مشکلات علمی را تشریح و جنبش علمی دامنه‌داری را به وجود آورد.

 

وی خاطر نشان کرد: با توجه به منابع تاریخی رسول خدا(ص) در شأن امام باقر(ع) می فرمایند: «یَبْقُرُ الْعِلْمَ بَقْراً؛ او می‌شکافد علم دین را شکافتنی».

 

حجت الاسلام کرامتی افزود: لقب باقر با عنایت به فرمایش پیامبر اکرم و جایگاه علمی امام بود، جایگاهی که سیل عظیم مشتاقان را به سمت آن حضرت گسیل داشته بود و دوست و دشمن را وادار به اعتراف به جلالت شأن آن بزرگوار می کرد.

 

پژوهشگر برتر حوزه علمیه خراسان گفت: افراد زیادی برای سیراب شدن از چشمه‌های جوشان دانش و معارف امام باقر(ع) از نقاط دور و نزدیک به سوی ایشان روانه می شدند، تا آنجا که بسیاری از فرهیختگان شیعه و اهل سنت از ایشان حدیث نقل کرده و در مقابل ایشان سر تعظیم فرود آورده اند.

 

وی تصریح کرد: روایات زیادی در زمینه مسائل و احکام اسلامی، تفسیر، تاریخ اسلام و انواع علوم، از امام باقر (ع)به یادگار مانده و گنجینه ارزشمندی را تشکیل داده است، آن سان که محمد بن مسلم حدود سی هزار حدیث از ایشان نقل کرده است.


پژوهشگر برتر حوزه علمیه خراسان یادآور شد: ابن حجر هیتمّی از دانشمندان اهل سنت، در صواعق محرقه گفته است: محمدباقر (ع) به اندازه‌ای گنج‌های پنهان معارف و دانش‌ها را آشکار ساخته، حقایق احکام و حکمت‌ها و لطایف دانش‌ها را بیان کرده که جز بر عناصر بی‌بصیرت یا بد سرپرست پوشیده نیست و از همین جاست که وی را شکافنده و جامع علوم و برافرازنده پرچم دانش خوانده‌اند.

 

حجت الاسلام کرامتی عنوان کرد: حضرت در دوران حیات خود شاگردان برجسته ای را در گرایش های مختلف علمی تربیت کرد و به جامعه اسلامی تقدیم کردند. افرادی نظیر محمد بن مسلم، ابو بصیر، بُرید بن معاویۀ عجلی، زرارة بن أعین و حمران بن أعین، جابر بن یزید، هشام بن سالم، سُدیر صیرَفی، أعمش و معروف بن خرّبوذ از جمله تربیت یافتگام مکتب امام باقر بودند.

 

پژوهشگر برتر حوزه علمیه خراسان تصریح کرد: در نهایت جهاد علمی امام باقر(ع) و بخشش علمی ایشان، مقدمات تاسیس دانشگاه بزرگ اسلامی را فراهم آورد که در دوران امام صادق(ع) به اوج خود رسید. امری که افتخار مکتب شیعه و موجب تعالی اسلام شد.

 

کارشناس پژوهش حوزه علمیه خراسان گفت: در نهایت آن امام همام پس از سالها تلاش در راه هدایت بشریت و پیراستن حیات انسانی از انحرافات، در هفتم ذی الحجه سال 114 ه ق به شهادت رسیدند./859/302/ب1

ارسال نظرات