۱۶ مهر ۱۳۹۴ - ۰۶:۵۵
کد خبر: ۲۹۳۷۰۲
حجت الاسلام فاطمی:

مباهله سند حقانیت اهل‌بیت است

خبرگزاری رسا ـ رییس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان مه ولات درباره حضور فاطمه زهرا(س) در مباهله و پیام های آن برای زنان مسلمان گفت: در زمان جاهلیت زن را نمی دیدند و در حال حاضر هم جوامعی هستند که زن را نمی بینند و اگر دیده شوند به عنوان کالا و شیء است.
روز مباهله

 حجت الاسلام عباسعلی فاطمی، رییس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان مه ولات، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد به مناسبت 24 ذی الحجه روز مباهله گفت: از مهم ترین دلایل پیامبر(ص) برای اصرار به مباهله این است که  بعد از این که مسیحیان نزد پیامبراکرم(ص) آمدند آیه 61 سوره آل عمران نازل شد که  به آنها بگو که آماده مباهله هستید و خداوند مجوز این کار را صادر کرد.

وی افزود: کسی که به صداقت خودش اطمینان داشته باشد و از مباهله ابایی نداشته باشد و به دلیل فرمان خداوند و اعتماد کامل به اهل بیت خودشان از دیگر دلایل اصرار پیامبر به این امر بود.

 رییس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان مه ولات با بیان چرایی این موضوع که پیامبر اکرم(ص) در مباهله اهل بیت خود را به همراه آوردند؟ اظهار کرد: پیامبران و اولیاء خداوند کسانی هستند که در سخت ترین شرایط  دیگران را سپر بلای خودشان قرار نمی دهند بلکه خودشان  با همه وجود در صحنه قرار می گیرند.

وی ادامه داد: مباهله نیز صحنه ای خطرناک است که می خواهند نفرین کنند و یک اقدام مهم را انجام دهند و پیامبر (ص) بایستی همه دارایی خودش را ارایه کند و از آنجا که بهترین سرمایه پیامبر اهل بیت ایشان هستن دو این موضوع  به این دلیل است که اهل بیت در خط مقدم خطرات هستند و پیامبر(ص) با همه وجود در این صحنه قرار گرفتند.

حجت الاسلام فاطمی با بیان این که بعضی از مسؤولان و فرماندهان هستند که خودشان می آیند و خانواده شان را به مکان امنی منتقل می کنند، تصریح کرد: و این درحالی است که پیامبر(ص) خودشان می آیند و هیچ ابایی ندارند و طهارت و اعتمادی که پیامبر داشت که اینها می توانند و دعا وگریه اینها تأثیر گذاراست و به همین دلایل پیامبر(ص) با اطمینان  کامل اهل بیت خودش را در این امر وارد کردند.

پیام های مباهله

 وی درادامه درباره پیام های مباهله گفت: اولین پیام مباهله اینست که حقانیت و صداقت پیامبر(ص) را می رساند و پیامبردر این ماجرا به دنبال راه فرار نیست و با صراحت وارد میدان می شود و هیچ باکی ندارند که طرف مقابلش چه کسانی هستند.

وی افزود: از دیگر پیام های مباهله  اینست که جایگاه خاص اهل بیت معرفی بشود و این پیام اساسی است و دیگر این که پیامبر(ص) همه جا با شمشیر و به قصد جنگ و خونریزی اقدام نمی کرد و آن جائیکه که مذاکره لازم باشد( البته مباهله نوعی ابراز اعتقادات است و ارتباط و اطمینان به خداست و کسی دیگر جرأت این کار را ندارد) از این ابزار ها هم برای اثبات حقانیت خودشان استفاده می کنند.

 پیام اصلی درباره حضور فاطمه زهرا(س) در مباهله حضور اجتماعی زنان است

حجت الاسلام فاطمی درباره حضور فاطمه زهرا(س) در مباهله و پیام های  آن برای زنان مسلمان گفت: در زمان جاهلیت زن را نمی دیدند و در حال حاضر هم جوامعی هستند که زن را نمی بینند و اگر دیده شوند به عنوان کالا و شیء است.

وی درادامه با اشاره به آیات قرآن و تأکید بر این موضوع که خداوند در این کتاب آسمانی زن را یک طرف و مرد را در طرف دیگر می بیند،بیان داشت: عبادات و ایمان زنان و مردان در قرآن به صورت مساوی اجر گذاری شده است و این به این معناست که زن می تواند به مقام و جایگاهی برشد که به عنوان تکیه گاه خاص پیامبر(ص) در صحنه های حساس قرار بگیرد.

وی با بیان این که حضرت زهرا(س) به عنوان نماینده زنان در مباهله حضور پیدا می کند، خاطرنشان کرد: خداوند در آیه قرآن به پیامبر می فرماید که زنانت را بیاور و نمی گوید که فقط یک زن از خانواده ات را بیاورو پیامبر فاطمه (س) را به جای همه زنان می آورند و زن می تواند مقامی را داشته باشد که حکم همه زن ها را داشته باشد و پیام اصلی این موضوع حضور اجتماعی است.

وی با بیان این که اینجا زن، زنی نیست که فقط نماز بخواند و کارهای منزل را انجام بدهد و در صحنه های اجتماعی پرخطر مختلف حضور نداشته باشد، اظهار کرد:  حضرت زهرا(س)  به عنوان نماینده زنان در مصاف با بیگانگان در خط مقدم  قرار می گیرد و جایگاه  اجتماعی زن را در جایی که مورد نیاز است فاطمه(س) قلم و پرچم زنان را بالا می برد.

امامت انتصابی است نه انتخابی / مباهله به عنوان سند دیگری بر حقانیت غدیر

رییس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان مه ولات با بیان این که آیا می توان مباهله را به عنوان سند دیگری بر حقانیت غدیر برشمرد؟ گفت: ما در حوزه غدیر معتقدیم که غدیر در واقع چند پیام اساسی دارد و یکی این که امامت انتصابی است نه انتخابی و قصه حضرت ابراهیم(ع)  وقتی که خداوند می فرماید ما تو را پیامبر قرار دادیم حضرت ابراهیم می فرماید که ای خداوند فرزندان من هم امام می شوند و آیه نازل می شود که اگر فرزندان تو ظالم نباشد، امام می شوند.

وی با بیان این که کسی که می خواهد انتصاب باشد شرایطی دارد، بیان داشت: دوشرط اساسی در موضوع امامت وجود دارد که یکی علم و دیگری طهارت و پاکی است که ما ازآن به عنوان عصمت نام می بریم و درباره علم حضرت علی(ع) روایات مختلف بر علم ایشان تأکید دارد و ما باید ثابت کنیم که حضرت علی(ع) دارای عصمت است وبه طور یقین ایشان که نقطه اتصال نبوت به امامت هستند تطهیرهستند.

وی با طرح این پرسش که آیا حضرت علی(ع) آن طهارت و پاکی که خداند فرموده را دارد یا نه؟ و از کجا بفهمیم که امیرالمومنین تطهیر است، بیان داشت: آن فردی که در غدیر به عنوان ادامه دهنده نبوت در مسند امامت قرار می گیرد تطهیر است و از لحاظ طهارت ظاهری و باطنی معصوم است و در حدیث کساء به آن اشاره شده است  که بر پاکی این پنجتن تأکید شده که در مباهله حضور دارند و در اینجاخداوند به پیامبر می فرماید پاکان زندگی خودت را بیاور.

ارتباط مباهله با علی بن ابیطالب(ع) و فرزندانش  

رییس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان مه ولات بیان داشت: مباهله سند و تأییدی بر تطهیر و پاکی علی بن ابیطالب(ع) است که این موضوع می تواند در کنار امامت قرار بگیرد.

وی درباره دلیل انصراف مسیحیان نجران از مباهله گفت: از آنجا که مسیحیت در تاریخ عنود و لجباز نیستند و مسیحیت به معنای واقع برای دریافت حقیقت وارد صحنه مباهله شدند و وقتی دیدند که پیامبر(ص)  با اهل بیت خودش آمده است و با لشگر و ارتش و خدم و نیزه نیامده است و فهمیدند که پیامبر اینجا عناد و لجبازی و خودنمایی ندارند و متوجه حقانیت پیامبر(ص) شدند.

 وی درباره این که « انفسنا» در آیه مباهله به چه کسی اشارت دارد؟ با توجه به این که اهل تسنن معتقدند که اشاره به پیامبر اکرم (ص) است، چگونه می توان اثبات کرد که به حضرت علی(ع) اشاره دارد؟ اظهار کرد: پیامبر مدعو است و در اینجا پیامبر به دنبال مصداق بوده است که یکی از آن مصادیق را بیاور و مصداق اصلی انفسنا امیرالمؤمنین است و این امر یک تأیید بیرونی هم دارد که در سوره برائت آمده است و حضرت علی (ع) به عنوان مثل و جان پیامبر معرفی شده است و ما هیچ انسانی را که شباهت کامل به پیامبر داشته باشد، نداریم و حضرت علی به عنوان نفس پیامبر (ص) است.

وی با بیان این که شخص مباهله کننده باید شرایطی داشته باشد، افزود: حداقل شرط انجام این کار طهارت و پاکی است و از طرف دیگر اعتمادی که است بین خداوند و اهل بیت فاصله ای نیست.

 رییس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان مه ولات با بیان این که مباهله مخصوص پیامبر اکرم(ص) است، اظهار کرد: مباهله به فرمان خداوند صورت گرفت و هرکسی نمی تواند مباهله کند و پاکی و قداست و شرایط ویژه را باید انسان داشته باشد./934/302/ب

ارسال نظرات