۲۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۶
کد خبر: ۴۴۳۴۸۱
آیت الله شبستری:

دانشگاه فرهنگیان همچون حوزه افراد مهذب و عالم تربیت کند

امام جمعه تبریز گفت: دانشگاه فرهنگیان باید مانند حوزه افراد مهذب و عالم تربیت کند، معلمان در این دانشگاه تربیت می‌شوند و در آینده می‌خواهند هزاران نونهال را در مدارس تربیت کنند، از این‌ رو دانشگاه فرهنگیان از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است.
آیت الله مجتهد شبستری در همایش دانشگاه فرهنگیان کشور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، آیت‌الله محسن مجتهد شبستری، نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان شرقی، پنجشنبه  شب در مراسم اختتامیه بیست و ششمین جشنواره دانشگاه فرهنگیان سراسر کشور با بیان اینکه اصول عامل بر تربیت است، اظهار داشت: تربیت جبری و تشریعی هر دو در عالم وجود دارد.

وی تربیت تشریعی را مخصوص جامعه بشری دانست و ادامه داد: تربیت جبری و تکوینی در سراسر عالم وجود دارد که پروردگار متعال طبق قوانین خلقت تمام موجودات را در یک برنامه مرتب و منسجم آفریده است و در همان مسیر حرکت می‌کنند، اما تربیت تشریعی مربوط به بشریت است.

امام‌جمعه تبریز با اشاره به آیه «رَبُّنَا الَّذي أَعْطي‏ کُلَّ شَيْ‏ءٍ خَلْقَهُ ثُمَّ هَدي‏»، ابراز داشت: وقتی از حضرت موسی می پرسند؛ پروردگارت کیست با این بیان تعریف می‌کند، پروردگار ما آن‌چنان خدایی است که همه‌چیز را آفرید سپس همه‌چیز را در مسیر اصلی خود هدایت کرده است.

وی با بیان اینکه انسان علاوه بر تربیت جبری و هدایت تکوینی از یک تربیت دیگری برخوردار است، افزود: تربیت بشری یک تربیت تشریعی یا هدایت تشریعی است هم به دو وسیله عقل و وحی صورت می‌گیرد، ازیک‌طرف عقل انسان را راهنمایی می‌کند به یک سلسله مسائلی که می‌تواند درک بکند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به قصور عقل در درک برخی مسائل، تصریح کرد: وحی در حوزه‌ای که عقل قصور در درک مسائل دارد وارد می‌شود، چراکه حتی در میان فلاسفه نیز انحرافاتی وجود دارد، ازاین‌رو با توجه به آنکه انسان دارای استعداد تربیت است و موجودی مختار است هدایت آن از سوی وحی صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به امانت الهی که بشر تنها متحمل آن شده است، خاطرنشان کرد: این امانت همان ولایت الهی است، در بشر استعداد و قابلیت پذیرش این هدایت الهی وجود دارد و همه بشر این قابلیت را دارا است، از این‌ رو حتی اگر عامل وراثت در کسی دچار ضعف باشد، باهم قابل تربیت است.

رییس شورای عالی مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) با بیان اینکه در اثر تربیت حتی عامل وراثت که از نظر علمی خیلی اثر دارد خنثی می‌شود، ابراز داشت: تربیت بر عامل وراثت غلبه می‌کند و برای تربیت بشر خدای متعال انبیاء را فرستاده تا از طریق وحی الهی به تربیت بشریت مبادرت کنند.

وی ادامه داد: اگر یک مرکزی باشد که بنا است تعلیم و تربیت در آنجا پا بگیرد، انسان‌هایی آنجا تعلیم و تربیت ببینند که برای نونهالان کشور منشأ تعلیم و تربیت باشند و آنها را تحت تأثیر انفاس قدسی خودشان قرار بدهند قطعاً آنجا بسیار اهمیت دارد.

امام‌ جمعه تبریز دانشگاه فرهنگیان را به‌ مثابه حوزه‌های علمیه دانست و ابراز داشت: همان گونه که حوزه‌های علمیه بسیار مؤثرند و باید خود مبلغان اول خود اهل عمل باشند، معلمان نیز باید ابتدا عالم باشند تا بتوانند به تربیت علمی و اخلاقی دانش آموزان بپردازند و دیگران را مورد تربیت قرار دهند.

وی با تأکید بر اینکه معلم باید خود مهذب باشد، تصریح کرد: معلم باید مهذب باشد تا دیگران را تربیت کنند، دانشگاه فرهنگیان نیز باید مانند حوزه افراد مهذب و عالم تربیت کند، معلمان در این دانشگاه تربیت می‌شوند و در آینده می‌خواهند هزاران نونهال را در مدارس تربیت کنند، از این‌ رو دانشگاه فرهنگیان از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه ما مفتخریم به اینکه مسلمان هستیم و به ایرانی بودن خود افتخار می‌کنیم، تأکید کرد: ما دارای دو استعداد ایرانی و اسلامی هستیم، این واقعیت است که ایرانی استعداد فوق‌العاده‌ای دارد و اسلام هم تأکید می کند که استعدادهایتان را به مرحله فعلیت برسانید./854/202/ب2

ارسال نظرات