۰۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۷
کد خبر: ۴۷۶۳۱۲
حجت‌الاسلام والمسلمین نظری شاهرودی:

احیای خمس زمینه ساز رشد اقتصادی است

استاد حوزه علمیه قم احیای خمس را زمینه ساز رشد اقتصادی در کشور دانست و تفاوت های این واجب الهی با مالیات را تشریح کرد.
حجت‌الاسلام آقانظری حجت الاسلام والمسلمین نظری شاهرودی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن نظری شاهرودی در نشست علمی همایش بین‌المللی خمس و تعالی فرهنگی جامعه که صبح امروز در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، به تبیین جایگاه خمس در اقتصاد اسلامی پرداخت و گفت: خمس در آموزه‌های دینی به‌گونه‌ای تشریح شده که در ارتباط با زکات است و علاوه بر جنبه‌ی مالی، جنبه‌ عبادی نیز دارد.

استاد گروه اقتصاد پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با اشاره به تفاوت‌های اقتصاد اسلامی با سایر اقتصادهای متعارف در جهان اظهار داشت: نظام حاکم بر اقتصاد فعلی جهان، اقتصاد پولی است به این معنا که پول تأثیر بسیاری بر آن می‌گذارد؛ بنابراین با توجه به این‌که در اقتصاد متعارف پول از راه بهره به جریان افتاده و قادر به محاسبه نرخ سود سرمایه نیست، این مورد را  می‌توان از تمایزهای بارز اقتصاد اسلامی با اقتصاد متعارف دانست.

تفاوت‌های خمس با مالیات

حجت‌الاسلام والمسلمین نظری شاهرودی با بیان اینکه مالیات، نرخ تصاعدی است، عنوان کرد: مالیات به نسبت درآمدهای شخص افزایش پیدا می‌کند، اما نگاه خمس به اضافه مخارج سالیانه افراد است؛ بر این اساس خمس دارای نرخ تناسبی است که تصاعد آن بسیار ملایم است و سبب رنج افراد نخواهد شد.

وی ادامه داد: پیامد ناگوار نرخ تصاعدی این است که افراد از فعالیت و تولید خسته می‌شوند چراکه هرچه بیشتر تولید کنند باید مالیات بیشتری بپردازند.

استاد گروه اقتصاد پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با اشاره به پیامدهای تورم ابراز داشت: هنگامی‌که تورم در جامه بالا برود بسیاری از مردم با قرار گرفتن در زیر خط فقر مشمول پرداخت خمس نمی‌شوند؛ بنابراین خمس رفاه زندگی‌ها را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد و سبب نمی‌شود شخص هزینه‌های زندگی خود را که بدان نیازمند است صرف مصارف خمس کند.

خمس، بهترین راه اداره اقتصاد

حجت‌الاسلام والمسلمین نظری شاهرودی با بیان این که در جامعه اعم از توسعه‌یافته و درحال‌توسعه، متعلق خمس وجود دارد، ادامه داد: در اقتصاد متعارف هنگام عوض شدن وضعیت دولت، پایه‌های سیاست‌های مالی آن نیز متناسب با آن تغییر می‌یابد، اما در متعلق خمس همواره ثابت است.

وی افزود: در تأمین مالیات‌های متعارف سنگینی پرداخت هزینه‌ها بر دوش برخی شرکت‌های بزرگ و پردرآمد است که پیامد این امر تأثیرگذاری مستقیم آن‌ها در سیاست‌های دولت است که گاهی هم منجر به آثار ناگواری بر جامعه می‌شود، این در حالی است که در مسأله خمس به سبب گستردگی در تأمین هزینه‌ها از این قبیل مشکلات ایجاد نمی‌شود.

عضو جامعه مدرسین در پایان با اشاره به این که خمس به‌عنوان برطرف‌کننده فقر در خانوارها به‌طور مستقیم بر تقاضا تأثیر دارد، گفت: حوزه‌ علمیه باید به تبیین مسائل و ویژگی خمس در سراسر جامعه بپردازد تا با فرهنگ‌سازی در این زمینه، مقدمه رشد و تعالی اقتصاد کشور را فراهم کند./841/پ202/ج

ارسال نظرات