هشتمین نشست اقتباس دراماتیک از قرآن حول محور کنش چرخید

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی حوزه هنری استان قم، هشتمین نشست تخصصی اقتباس دراماتیک از قرآن مدیریت سید حسین فدایی حسین در سالن آسمان حوزه هنری استان قم برگزار شد.
این نشست به کنش دراماتیک بهعنوان مهمترین بخش یک اثر دراماتیک اختصاص داشت و فدایی حسین کارشناس ارشد ادبیات نمایشی و مدرس این دوره سخنانش را با تعریف کنش دراماتیک آغاز کرد و گفت: کنش، رفتار و عملیست که شخصیت در راستای نیازش و برای رسیدن به هدف انجام میدهد، اما «کنش دراماتیک» که هدف ما از این بحث است، کنش و عملی است که با واکنش متضاد مواجه میشود.
وی در ادامه به چگونگی شکلگیری درام اشاره کرد و گفت: درواقع وقتی شخصیت عمل یا اقدامی را در راستای نیازش آغاز میکند و با مشکل یا مانعی مواجه نمیشود، درام شکل نمیگیرد، اما وقتی مانعی بر سر راه کنش قرارمیگیرد این نقطهی آغاز درام است؛ حال چنانچه این مانع به سرعت برطرف شود و شخصیت به مسیر خودش بدون مشکل ادامه دهد، باز هم درام پایان مییابد.
فدایی حسین در ادامه به شرایط تداوم دارام پرداخت و گفت: برای تداوم درام تا پایان اثر، باید شخصیت مدام با مانع یا موانع مختلف روبهرو شود و این روبهرویی به درگیری و کشمکش شخصیت با مانع بیانجامد و رفتهرفته با قدرت گرفتن مانع، این درگیری و تضاد به اوج خود برسد و مخاطب را تا انتهای اثر با خود همراه کند.
وی انواع موانع را با عناوین شخص دیگر، جامعه، طبیعت و خود شخص معرفی نمود و در تشریح این عناوین گفت: با توجه به نوع مانع، درگیری و کشمکش، به انواع مختلف شامل کشمکش شخص با دیگری مانند کشمکش حضرت موسی(ع) و فرعون یا کشمکش حضرت یوسف(ع) با برادران، کشمکش شخص با جامعه مانند کشمکش حضرت هود(ع) با قوم عاد، کشمکش شخص با طبیعت مانند کشمکش حضرت یونس(ع) با طوفان و نهنگ و کشمکش شخص با خودش همانند کشمکش حضرت ابراهیم(ع) با خودش در برخورد با همسرش و همچنین قربانی کردن فرزندتقسیم میشود؛در بسیاری آثار این کشمکشها به شکل تفکیک شده وجود ندارد بلکه شخصیت با ترکیبی از کشمکشها مواجه میشود.
وی در ادامه شرایط موجود بین مانع و شخصیت و شروطی که منجر به تداوم میشود را برشمرد و گفت: ازجملهی این شرایط یکی نیاز مشترک است؛ از آنجا که خود موانع هم دارای نیازهایی هستند، وقتی این نیازها با نیاز شخصیت وجه مشترک پیدا میکنند، درگیری و کشمکش بهوجود میآید؛ شرط بعدی برای تداوم درام، مقاومت شخصیت و مانع در مقابل هم و کوتاه نیامدن از نیازشان است، چرا که اگر شخصیت و مانع هرکدام از نیازشان کوتاه آیند، یکی بر دیگری غلبه میکند و درام پایان مییابد؛ شرط دیگر هم عدم پیشبینی مخاطب است، درواقع باید شرایط به شکلی پیش برود که پیروزی یا شکست شخصیت قابل پیشبینی نباشد.
در پایان و بهعنوان تمرین قرار شد شرکتکنندهگان کارگاه برای طرح قرآنی خود علاوهبر انتخاب شخصیت، مانع یا موانعی را مشخص کنند و شرایط ایجاد کشمکش دراماتیک را در نظر بگیرند. نشستهای کارگاهی اقتباس دراماتیک از قرآن پنجشنبه هر هفته در سالن سوره حوزه هنری قم برگزار میشود./1324/د102/ج