۱۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۸
کد خبر: ۵۳۰۳۸۶
نگاهی بر اخبار دنیای نشر؛

از برگزاری بزرگداشت یاد روز حافظ تا فراخوان کتاب سال شعر خبرنگاران

برگزاری مراسم بزرگداشت «یاد روز حافظ»، تمدید مهلت شرکت در کنگره شعر کتاب دفاع مقدس، برگزاری جشنواره داستان‌نویسی دفاع مقدس و فراخوان کتاب سال شعر خبرنگاران از عناوین اخبار دنیای نشر هستند.
دنیای نشر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، برگزاری مراسم بزرگداشت «یاد روز حافظ»،  تمدید مهلت شرکت در نخستین کنگره شعر کتاب دفاع مقدس، برگزاری جشنواره داستان‌نویسی دفاع مقدس و فراخوان دوازدهمین کتاب سال شعر خبرنگاران از عناوین اخبار دنیای نشر هستند.

مراسم بزرگداشت «یاد روز حافظ» در دانشگاه خوارزمی تهران برگزار می‌شود

مراسم بزرگداشت بیستم مهر «یاد روز حافظ» در دانشکده‌ ادبیات و علوم انسانی دانشگاه خوارزمی تهران برگزار می‌شود.

مراسم بزرگداشت بیستم مهر «یادروز حافظ» به همت کمیسیون ملی یونسکو، انجمن دوستداران حافظ (دفتر تهران) و گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه خوارزمی، با حضور اندیشمندان، حافظ‌پژوهان و حافظ‌دوستان، ساعت ۱۵ تا ۱۸ روز چهارشنبه ۱۹ مهر ماه جاری در دانشکده‌ ادبیات و علوم انسانی دانشگاه خوارزمی برگزار می‌شود و در آن از مقام شامخ حافظ‌شناس بزرگ معاصر استاد «سلیم نیساری» تجلیل و قدردانی؛ و از تابلوی «صلح» اثر بانو شهین شاداتی رونمایی خواهد شد.

و در آن دکتر ایرج شهبازی با موضوع حافظ و مسئله‌ کفر (درنگی در تحول معنایی «کفر» از قرآن تا دیوان حافظ)، دکتر محمود عابدی با موضوع «شرح غزلی از دیوان حافظ»، دکتر بهادر باقری با موضوع «حافظ و دنیای امروز»، دکتر عبدالمهدی مستکین با موضوع «دردم از یار است و درمان نیز هم» (درمان‌های شفابخش حافظ برای رهایی از بند ملال و افسردگی) به ایراد سخنرانی می‌پردازند.

این مراسم در دانشکده‌ ادبیات و علوم انسانی دانشگاه خوارزمی تهران واقع در خیابان مفتح، پایین‌تر از متروی طالقانی، دانشگاه خوارزمی، دانشکده‌ ادبیات و علوم انسانی، طبقه‌ چهارم، سالن ابوریحان بیرونی برگزار می‌شود و ورود برای عموم علاقه مندان به حافظ و شعر شاعری آزاد می‌باشد.

تمدید مهلت شرکت در نخستین کنگره شعر کتاب دفاع مقدس

دبیر نخستین کنگره شعر کتاب دفاع مقدس، از تمدید مهلت ارسال اثر به نخستین کنگره شعر کتاب دفاع مقدس تا 25 مهر خبر داد.

حجت الاسلام جواد محمدزمانی،‌ دبیر نخستین کنگره شعر کتاب دفاع مقدس، با اشاره به استقبال قابل توجه شاعران از برگزاری نخستین کنگره شعر کتاب دفاع مقدس گفت: تاکنون صدها اثر به دبیرخانه این کنگره ارسال شده که در بین آن‌ها آثار فاخر فراوانی از شاعران عمدتا جوان کشور وجود دارد.

وی با اشاره به استقبال گسترده شاعران از بخش‌های مختلف این کنگره ادامه داد: تاکنون صدها اثر در 5 شاخه «کلاسیک» شامل غزل، قصیده، مثنوی، قطعه، ترکیب‌بند، رباعی، دوبیتی، «آزاد» (نیمایی، سپید، «ترانه، سرود، نوحه و قالب‌های آیینی»، «کودک و نوجوان» و «کوتاه نوشت و پیامک ادبی» در این کنگره به دبیرخانه ارسال شده که بیشترین استقبال از بخش کلاسیک این کنگره صورت گرفته است.

دبیر نخستین کنگره شعر کتاب دفاع مقدس اظهار کرد: در بخش ویژه این کنگره که به سرایش شعر بر اساس دو بیت مطروحه از سوی مقام معظم رهبری اختصاص دارد، استقبال خوبی به عمل آمده و شاعران فراوانی با ارسال آثار خود به استقبال بخش ویژه این کنگره رفتند.

محمدزمانی با توجه به تمدید مهلت شرکت در این کنگره تا 25 مهر ماه، گفت: شاعرانی که قصد شرکت در این کنگره را دارند ارسال آثار خود را به روزهای پایانی موکول نکنند و هرچه زودتر آثار خود را از طریق پست الکترونیکی mahtabesheer@iranpl.ir به دبیرخانه کنگره ارسال کنند تا روند داوری با فراغ بال بیشتر ادامه انجام شود.

وی با ابراز امیدواری از تداوم برگزاری این کنگره در سال‌های آینده افزود: خوشبختانه رفته رفته به سمت موضوعی شدن و تخصصی شدن کنگره‌ها پیش می‌رویم و این گونه کنگره‌ها زمینه مطالعات عمومی و فرهنگ کتابخوانی را در کشور فراهم می‌کند. این موضوع ما را به این سمت رهنمون می‌کند که بتوانیم در سال‌های آینده نیز با کتاب‌های دیگری که در عرصه دفاع مقدس نوشته شده، این کنگره را ادامه دهیم.

نخستین کنگره شعر کتاب دفاع مقدس با محوریت کتاب «وقتی مهتاب گم شد» شامل خاطرات علی خوش لفظ، با هدف جامه عمل پوشاندن به منویات امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری در پاسداشت ادبیات دفاع مقدس، کمک به رشد و اعتلای فرهنگی کتابخوانی عمومی به‌ویژه در میان هنرمندان و شاعران و همچنین تشویق شاعران جوان به بهره‌گیری از گنجینه دفاع مقدس در خلق آثار ادبی، به همت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در حال برگزاری است.

جوایز پیش‌بینی شده برای نخستین کنگره شعر کتاب دفاع مقدس شامل 10 جایزه 10میلیون ریالی به 10 اثر برتر در بخش اصلی و 3 جایزه 20 میلیون ریالی به 3 اثر برتر در بخش ویژه است.

جشنواره داستان‌نویسی دفاع مقدس برگزار می‌شود

انتشارات علمی و فرهنگی جشنواره داستان‌نویسیِ حوزه دفاع مقدس را در سه بخشِ ادبیات کودک، نوجوان و جوان برگزار می‌کند.

با هدف حفظ و انتقال میراث فرهنگی و معنوی حماسه باشکوه اسلامی و میهنی هشت سال دفاع مقدس، در نظر دارد جشنواره داستان‌نویسیِ حوزه دفاع مقدس را در سه بخشِ ادبیات کودک، نوجوان و جوان برگزار کند.

ناشر از آثاری که با رویکردی جدید و نگاهی نو به رخدادهای حماسه مقاومت ملت ایران و پیامدهای مرتبط با آن در زندگی امروز ایرانیان می‌پردازند استقبال کرده و در کنار نویسندگان با تجربه و حرفه‌ای این حوزه قلم و قدم نویسندگان جوان، کار اولی، غیرحرفه‌ای روستایی و شهری، ساکن در ایران و یا خارج از کشور را مورد توجه قرار می‌دهد.

شرایط شرکت در این جشنواره به شرح زیر است: محتوای آثار باید یا به‌طور مستقیم بازگو کننده وقایع و حوادث رخ داده در جبهه باشد و یا به پیامدهای مرتبط با جنگ در زندگی امروز مردم ایران بپردازد. قالب‌های مورد نظر عبارتند از: داستان کوتاه تصویری برای خردسالان، داستان کوتاه تصویری برای کودک، رمان تصویری کودک، داستان کوتاه نوجوان، رمان نوجوان، داستان کوتاه جوان، رمان جوان و کمیک استریپ. تم‌های منتخب برای خلق آثار شامل  طنز جبهه، ماجراجویی و حادثه‌پردازی، عاطفی، اجتماعی، فرهنگی، خانوادگی، فانتزی و ترکیبی است.

آثار ارسالی نباید قبلاً در کتاب، نشریات و سایت‌ها چاپ و درج شده باشد. پس از ارسال اثر، تا تعیین تکلیف نهایی، نویسنده از ارسال آن به ناشر یا مسابقات داستان‌نویسی دیگر و همچنین انعکاس کتبی و الکترونیکی آن خودداری کند. ارسال آثار به معنی پذیرش شرایط مسابقه است. داستان‌های ارسالی بازگردانده نمی‌شود. آثار با فایل word ارسال شده و صفحات شماره‌گذاری شود.

مشخصات هویتی از قبیل نام، نام خانوادگی، تحصیلات، نشانی کامل پستی، تلفن ثابت و همراه و شرح حال مختصر نویسنده به همراه فایل اصلی (در فایل جداگانه) ارسال شود. مهلت ارسال آثار تا 15 آذر ماه سال 1396 است.

در آیین اختتامیه مسابقه، به سه نفر اول جوایز نقدی و به آثار برگزیده، لوح تقدیر و تندیس جشنواره اهدا می‌شود. آثار برگزیده توسط انتشارات علمی و فرهنگی و با شرایط داخلی انتشارات به چاپ خواهد رسید. نام داوران در آیین پایانی مسابقه اعلام می‌شود.

علاقه‌مندان به شرکت در این مسابقه می‌توانند آثار خود را به آدرس الکترونیکی mkd@Elmifarhangi.ir  ارسال کرده و برای کسب اطلاعات بیشتر از شنبه تا چهارشنبه و در ساعات اداری با شماره تلفن 88880155 تماس گرفته یا به سایت انتشارات علمی و فرهنگی به آدرس www.elmifarhangi.ir  مراجعه کنند.

دوازدهمین کتاب سال شعر خبرنگاران فراخوان داد

دبیرخانه دوازدهمین دوره جایزه کتاب سال شعر به انتخاب خبرنگاران فراخوان این دوره را منتشر کرد.

دوازدهمین دوره‌ی جایزه‌ کتاب سال شعر به انتخاب «خبرنگاران»، در سه بخش «کتاب سال»، «ویژه» (شاعران بدون کتاب) و «تجلیل» (یک عمر فعالیت شعری)، با داوری جمعی از شاعران خبرنگار و فعال رسانه‌ در حوزه فرهنگ و ادبیات، برگزار می‌شود.

دبیرخانه‌ این دوره از جایزه‌ی کتاب سال شعر خبرنگاران نیز با دبیری علیرضا بهرامی، از شاعران و ناشرانی که در سال ۱۳۹۵ مجموعه شعر منتشر کرده‌اند، دعوت کرده است تا با توجه به این شرایط، در بخش کتاب سال جایزه شرکت کنند:

۱- کتاب در سال ۱۳۹۵ منتشر و در شناسنامه‌ی آن درج شده باشد.

۲- چاپ اول و به زبان فارسی در ایران منتشر شده باشد.

۳- برگزیده‌ اشعار یا مجموعه‌ی گروهی نباشد.

علاقه‌مندان به شرکت در این بخش، باید چهار نسخه از اثر خود را تا تاریخ ۱۷ آبان‌ماه ۱۳۹۶ به نشانی تهران، صندوق پستی ۱۸۷ - ۱۳۳۵۵، دبیرخانه‌ی جایزه‌ کتاب سال شعر - خبرنگاران، بفرستند.

در بخش ویژه هم که برای کشف استعدادهای شعری برگزار می‌شود، آن دسته از شاعرانی که در هر سنی، تاکنون مجموعه‌ شعر منتشر نکرده‌اند، آثار خود را با توجه به شرایط زیر - تنها - از طریق نشانی پست الکترونیکی و نه پرینت‌شده، می‌توانند بفرستند:

۱- شرکت‌کنندگان در این بخش نباید تاکنون (چه در سال‌های گذشته و چه در سال جاری) کتاب مجموعه‌ی شعر در ایران منتشر کرده یا در نوبت نشر داشته باشند.

۲- شرکت علاقه‌مندانی که قبلا کتابی غیر از مجموعه شعر منتشر کرده‌اند یا در دست انتشار دارند، در این بخش، منعی ندارد.

۳- مجموعه‌ی شعرها باید به زبان فارسی باشد.

۴- تعداد شعرها دست‌کم بین ‌۴۰ تا ‌۵۰ قطعه بوده، یا تعداد صفحه‌های مجموعه‌ی شعرها دست‌کم بین ۸۰ تا ‌۱۰۰ صفحه باشد.

۵- شعرها همگی در قالب یک فایل وُرد (قلم بی‌میترا ۱۲) باشد. از فرستادن اثر در قالب فایل پی‌دی‌اف یا پرینت کاغذی از طریق پُست، جدا پرهیز شود.

۶- حضور در این بخش برای تمامی شاعران فارسی‌زبان داخل و خارج کشور، با هر ملیتی، آزاد است.

در این بخش علاقه‌مندان تا ۱۹ آبان‌ماه ۱۳۹۶ فرصت دارند که شعرهای خود را به پست الکترونیکی جایزه بفرستند./۹۹۸/پ۲۰۴/ش

ارسال نظرات