۱۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۳
کد خبر: ۵۳۶۷۷۷
حجت الاسلام والمسلمین مبلغی:

حماسه اربعین بزرگترین رویداد اجتماعی و انسانی است

نماینده مردم لرستان در مجلس خبرگان از اربعین به عنوان یک پدیده نوظور یاد کرد و گفت: اربعین حسینی بزرگ ترین رویداد اجتماعی و انسانی بوده و آثار و برکات فراوانی در پی دارد.
حجت الاسلام مبلغی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خرم آباد، حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی، نماینده مردم لرستان در مجلس خبرگان در نشست علمی با عنوان «بررسی ابعاد پیاده روی اربعین و جایگاه آن در گردشگری دینی» در دانشگاه علم و فرهنگ جهاد دانشگاهی گفت: حماسه اربعین بزرگترین رویداد اجتماعی و انسانی است.

وی از اربعین به عنوان یک پدیده بزرگ و نو ظهور یاد کرد و افزود: اربعین یک معجزه بزرگ در قرن حاضر بوده و با باری از اخلاق وصف ناشدنی، جامعه شناسان و تحلیل گران جهان را به تحیر واداشته است.

نماینده مردم لرستان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه اربعین دارای خصلت انفتاح اجتماعی(بن بست ناپذیری) و خصلت انشراح اجتماعی(توسعه انسان دینی در ساحت جامعه) است، ادامه داد: این دو خصلت موجب شده تا اجتماع کنندگان در آن در اوج مهربانی نسبت به هم قرار گیرند و گناه و گناهکاری، ریا و ریاکاری، نفاق و نیرنگ بازی را در ساحت آن از خود دور سازند.

وی اربعین را سرشار از صدق اجتماعی عنوان کرد و بیان داشت: از ویژگی های مهم اربعین حسینی وحدت و همدلی است؛ به گونه ای که آنچه به عنوان عوامل جدایی عرب و عجم وجود دارد در اربعین شکسته خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی از اربعین به عنوان یک تحرک بزرگ اجتماعی نسلی یاد کرد و گفت: این اجتماع عظیم نسل ها را درون خود با یک ادبیات، نگاه، هدف، احساس، اندیشه و نقش جای می دهد.

وی با بیان اینکه امروز جهان نظاره گر یک پویایی اجتماعی بزرگ در اربعین حسینی است و سکوت و دم فرو بستن تحلیل گران و رسانه ها به معنای نادیده گرفتن و عبور از کنار این پدیده اجتماعی نیست، خاطرنشان کرد: رسانه ها در حال تأمل و درنگ نسبت به این پدیده هستند.

نماینده مردم لرستان در مجلس خبرگان از اربعین به عنوان یک انشراح اجتماعی یاد کرد و گفت: انشراح یک واژه دینی است که ما کمتر روی آن تمرکز کردیم؛ اما در آیاتی همچون«الم نشرح لک صدرک» انعکاس یافته است.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی انشراح را مقدمه پذیرش اسلام خواند و گفت:  تسلیم شدن به عنوان نتیجه یک تحولی است که درون انسان رخ می دهد و کسانی که در اربعین شرکت کردند می دانند در این آیین درجه صدق انسان ها به حد اعلی می رسد./9459/پ۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات