۰۵ آذر ۱۳۹۶ - ۰۶:۱۹
کد خبر: ۵۴۰۱۰۵
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم:

وقف قرآنی مورد غفلت جامعه واقع شده است

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم از عدم توجه و غفلت جامعه نسبت به وقف قرآنی و از این‌که موقوفات برای قرآن در حد صفر است ابراز تأسف کرد.
حجت الاسلام سید اسماعیل حسینی مقدم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید اسماعیل حسینی مقدم مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم شب گذشته در همایش وقف قرآنی و تجلیل از حافظان برتر قرآن کریم استان قم که در سالن همایش های مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد، با گرامیداشت هفته وقف گفت: محور اصلی فعالیت امیرمؤمنان(ع) در 25 سال خانه نشینی کشاورزی، باغداری و حفر قنات، چشمه و چاه بود تا با آباد شدن باغ های وسیع جامعه ثروتمند شود.

وی افزود: قطعا امیرمؤمنان به دنبال انباشت ثروت همانند مرفهان بی درد نبودند، البته جمع آوری ثروت از مسیر مشروع الهی هیچ منعی ندارد، حضرت ثروت انبوهی را در اختیار جامعه قرار دادند، ایشان ثروت را به فعلیت رساند و همه این ثروت را در قالب سنت حسنه وقف که پیامبر اسلام پایه گذار آن بودند در مسیر نیازهای جامعه وقف کردند که این مسأله پیام بسیار مهمی برای شیعیان و مسلمین دارد.

حجت الاسلام حسینی مقدم با بیان این که رسول گرامی اسلام(ص)  حضرت صدیقه طاهره را به عنوان متولی موقوفات پس از خود معرفی کردند، اظهار داشت: این کار پیامبر اسلام از ابعاد گوناگونی قابل تحلیل است، یکی از ابعاد این است که زن می تواند در عرصه فرهنگ و اقتصاد حضور اثرگذار داشته باشد.

وی ادامه داد: اگر در روایت بین علم و ثروت مقایسه می شود بدان معنا نیست که ثروت را مذموم بدانند، البته اگر ثروت از طریق نامشروع جمع شود و در اختیار رفاه افراد اندکی از اجتماع قرار گیرد و به نیازمندان و گرفتاران توجه نشود قطعا مذموم است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم با بیان این که قرآن کریم مسلمین را به انفاق تشویق می کند، ابراز داشت: قرآن می فرماید انسان باید در مسیر خداوند متعال انفاق کند و مراقب باشد که با منت گذاشتن و اذیت کردن انفاق و صدقه خود را باطل نکند.

وی عنوان کرد: قرآن می فرماید کسانی که انباشت ثروت کرده و آن را در راه خدا انفاق نمی کنند دچار عذاب الیم می شوند یعنی رفاه طلبان بی دردی که خون جامعه را می مکند و به نیازمندان توجه نمی کنند یکی از گروه های شامل عذاب دردناک الهی هستند.

حجت الاسلام حسینی مقدم خاطرنشان کرد: امیرمؤمنان(ع) در عهدنامه مالک اشتر مدیریت مملکت اسلامی را به توجه به امور مسلمین توصیه می کند، پپیامبر اسلام فرمودند کسی که نسبت مسلمانان و گرفتاران جامعه دغدغه نداشته باشد مسلمان نیست.

وی اضافه کرد: وقف از زیباترین و کامل ترین نوع انفاق و صدقه به شمار می رود که پیامبر اسلام پایه گذار آن هستند، وقف قرآنی باید مورد توجه ویژه خیران و واقفان باشد.

مدیرکل اوقاف استان قم با بیان این که موقوفات قرآنی در استان قم در حد بسیار ضعیف است، گفت:  متأسفانه در این زمینه غفلت شده است، در جامعه اسلامی ایران وقف برای احیای مکتب اهل بیت(ع) به ویژه حضرت سیدالشهدا بسیار گسترده است که حتی دیگر نیاز نیست.

وی ادامه داد: متأسفانه موقوفات برای قرآن که ثقل اکبر به شمار می رود در حد صفر است، گاهی برادران اهل سنت اشکال وارد می کنند که شیعیان به قرآن کمتر توجه می کنند البته اهل سنت نیز باید بیش از حال حاضر به عترت توجه داشته باشد، وقف قرآنی از بهترین انواع وقف محسوب می شود.

حجت الاسلام حسینی مقدم با بیان این که به برکت موقوفات قرآنی موجود نهضت قابل تجلیلی برای تعلیم، حفظ و جلسات قرآنی شکل گرفته است، ابراز داشت: امسال در استان قم قریب به 7 هزار نفر از علاقه مندان حفظ قرآن کریم در طرح حفظ قرآن تحت پوشش برنامه ها هستند.

وی عنوان کرد: برای نخستین بار مدرسه شبانه روزی حفظ قرآن با تلاش و دلسوزی خادمان قرآنی در امامزاده جمال کار خود را آغاز کرده و تا کنون افراد شرکت کننده بیش از 10 جزء حفظ کرده اند که امیدواریم این طرح توسعه پیدا کند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم خاطرنشان کرد: مراجع و بزرگان سازمان اوقاف و امور خیریه را به عنوان یکی از ارکان فعالیت های قرآنی مورد عنایت و توجه قرار دادند، امیدواریم موقافات آنگونه ای که رهبر معظم انقلاب انتظار دارند احیا شود؛ طرح حفظ مورد نظر رهبر معظم انقلاب که فرمودند کشور باید بیش از 10 میلیون حافظ قرآن داشته باشد مورد توجه است و امیدواریم در جوار امامزاگان به اوج خود برسد.

وی اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب تأکید کردند که امامزادگان و بقاع متبرکه باید به قطبی فرهنگی تبدیل شوند، به تعبیر امام راحل مردم باید در پناه امامزادگان به آسایش برسند./1323/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات