۰۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۵
کد خبر: ۵۴۴۶۷۰
چند خبرکوتاه از دنیای نشر؛

از رونمایی از کتاب «بر تبعید» تا نگارش زندگینامه «شهید اسکندری»

رونمایی از کتاب «بر تبعید»، انتشار کتاب «دجال جمکران»، استقبال از آثار دفاع مقدس در میان اردو زبان‌ها و نگارش زندگینامه «شهید اسکندری»از عناوین اخبار کوتاه دنیای نشر هستند.
خبرهایی کوتاه از بازار نشر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، رونمایی از کتاب «بر تبعید»، انتشار کتاب «دجال جمکران»، استقبال از آثار دفاع مقدس در میان اردو زبان‌ها و نگارش زندگینامه شهید عبدالله اسکندری از عناوین اخبار کوتاه دنیای نشر هستند.

از کتاب «بَر تبعید» رونمایی شد/ روایت ۲۵۸ روز تبعید آیت‌الله خامنه‌ای در ایرانشهر و جیرفت

کتاب «بَر تبعید» درباره دوران تبعید رهبر انقلاب اسلامی در ایرانشهر و جیرفت که توسط انتشارات «صهبا» منتشر شده، رونمایی شد.

همزمان با چهلمین سالروز تبعید مقام معظم رهبری به ایرانشهر (۲۸ آذر ۱۳۵۶) طیّ مراسمی در این شهر، از کتاب «بَر تبعید» رونمایی شد. «بر تبعید» تازه‌ترین کتاب انتشارات صهباست که دربارۀ دورانِ ۲۸۵‌روزۀ تبعید حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در سال‌های ۵۶ و ۵۷ به دو شهر ایرانشهر و جیرفت است.

مراسم رونمایی این کتاب، با حضور و سخنرانی سعید جلیلی برگزار شد. جلیلی در این مراسم یکی از امتیازات آیت‌الله خامنه‌ای را اینگونه برشمردند که ایشان به آنچه می‌گویند عمل می‌کنند؛ و سعی می‌کنند این را امتداد بدهند در سبک زندگی، در مسائل سیاسی، در مسائل اجتماعی، در مسائل فرهنگی، و در همه‌چیز.

دکتر جلیلی با اشاره به کتاب «بر تبعید» گفت: شما تمام این کتاب را که نگاه می‌کنید، می‌بینید که آقا در آن سن و سال و در آن شرایط، همۀ لحظات و اتفاقات و جریانات را در مسیر بندگی عبودیت خداوند آورده است. مثلاً وقتی سیل اتفاق افتاد، ایشان می‌توانستند به دعا کردن بسنده کنند؛ اما می‌بینیم که ایشان با تمام توان به میدان می‌آیند و تمام کشور را ـ از مشهد و یزد و کرمان و تهران و … ـ بسیج می‌کنند برای حل مشکلات مردم.

علاقمندان برای تهیۀ این کتاب می‌توانند به فروشگاه اینترنتی انتشارات صهبا به نشانی jahadi.irمراجعه فرمایند.

 «دجال جمکران»؛ روایتی از مدعیان دروغین مهدویت منتشر می‌شود

ابراهیم اکبری دیزگاه از انتشار رمان تاره خود با عنوان «دجال حمکران» از سوی انتشارات شهرستان ادب خبر داد و گفت: این کتاب تا پایان سال منتشر می‌شود.

 ابراهیم اکبری دیزگاه نویسنده در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا،‌ از انتشار رمان تازه‌ای به‌نام «دجال جمکران» خبر داد و گفت:‌ این کتاب از سوی انتشارات شهرستان ادب به زودی منتشر می‌شود.

وی ادامه داد:‌ این کتاب یک رمان مهدوی است و به زیستن انسان در دوره غیبت می‌پردازد. رمان به خوبی نشان می دهد که امام رمان در کنار ما زندگی می‌کنند و باید چشم‌ها با بیشتر باز کرد تا ایشان را دید،‌ از طرفی دجال‌هایی هم در این جهان هستند که می‌توانند در همان جمکران باشند،‌ به نوعی این رمان درصدد است که بگوید هر جا نجات است‌، خطر هم همان‌جاست.

اکبری دیزگاه تصریح کرد:‌ «دجال جمکران»  روایت داستان عاشقانه پسر و دختری است‌، دختر هر شب چهارشنبه به مسجد جمکران می‌رود، پسر می‌خواهد او را در مسجد جمکران ملاقات کند،‌ اما در مسیر دچار مسائلی می‌شود و مباحث مهدویت دروغین و کذابان و مدعیان مهدویت مطرح می‌شود.

وی تصریح کرد:  این رمان تا پایان سال از سوی انتشارات شهرستان ادب منتشر می‌شود.

استقبال از آثار دفاع مقدس در میان اردو زبان‌ها

چندی پس از شروع جنگ تحمیلی نوشتن از دفاع مقدس از زبان کسانی که آن را درک کردند، آغاز شد. اما نگاه حرفه‌ای به این مقوله از چند سال پیش با فعالیت برخی از مراکز آغاز شد و هنوز هم ادامه دارد. ره‌آورد تلاش‌ چند ساله نویسندگان برای ثبت خاطرات شهدا و روزهای دفاع مقدس، انتشار چندین عنوان کتاب است که برخی از آنها توانستند در مدت کوتاهی نظر بسیاری از مخاطبان را به خود جلب کرده و جزو پرفروش‌ترین آثار بازار کتاب شناخته شوند؛ کتاب‌هایی که از نظر هنری نیز می‌توانند الهام‌بخش سوژه‌ برای تولید فیلم و آثار سینمایی باشند.

بعد از تأکیدات مقام معظم رهبری نسبت به ترجمه برخی از آثار شاخص این حوزه، کار برگردان و توزیع تعدادی از این عناوین آغاز شد. هرچند به نظر برخی از کارشناسان و اهالی فن ترجمه، برگردان‌های ارائه شده از آثار بی‌اشتباه نیستند و گاه برخی از آنها نتوانسته‌اند حق مطلب را ادا کنند، توزیع تعدادی از این آثار در کشورهای همسایه و منطقه توانسته بعد دیگری از ادبیات ایران را حداقل در این جغرافیا معرفی کند.

انتشار ۸ هزار نسخه از «من زنده‌ام» در کشورهای اردوزبان

حالا بعد از گذشت چند سال از ترجمه این عناوین و توزیع آن در کشورهای مقصد، می‌توان نسبت به موفقیت این آثار در جذب مخاطب غیر فارسی‌زبان ارزیابی کرد و نظر داد. تجربه سال‌های اخیر نشان می‌دهد که کتاب‌های دفاع مقدس به لحاظ داشتن نگاهی نو به ادبیات جنگ، توانسته‌اند در میان مخاطبان منطقه جای خود را باز کنند. در این میان، آثاری که به جنگ با نگاهی انسانی پرداخته‌اند و این پدیده شوم را از این زاویه دید، روایت کرده‌اند، مقبولیت بیشتری یافته‌اند.

کشورهای اردوزبان از جمله مناطقی هستند که در این مدت نسبت به آثار دفاع مقدس اقبال خوبی نشان داده‌اند. از جمله کتاب‌هایی که در این مدت در مناطق ذکر شده مقبولیت یافته، «من زنده‌ام» اثر معصومه آباد است. به گفته سیدصفر صالحی، مدیر انتشارات بروج، ترجمه این خاطرات به زبان اردو در این مناطق تعداد هشت هزار نسخه منتشر شده است. تنها سه هزار نفر در مسابقه‌ کتابخوانی که با محوریت این اثر برگزار شد، شرکت کردند.

استقبال از زندگی‌نامه شهید برونسی

از دیگر آثاری که در مناطق اردو زبان مورد توجه قرار گرفته است، کتاب «خاک‌های نرم کوشک» است. ترجمه این کتاب به زبان اردو به تازگی به چاپ دوم رسید. اولین چاپ از «خاک‌های نرم کوشک» در سال ۸۴ صورت گرفت و از آن زمان تاکنون، این اثر در زمره کتاب‌های پرمخاطب نشر دفاع مقدس مطرح شده است. «خاک‌های نرم کوشک» تاکنون به زبان‌های مختلف از جمله عربی و ترکی استانبولی ترجمه و در کشورهای مقصد توزیع شده است. ترجمه اردو از این اثر در میان دیگر ترجمه‌های صورت گرفته از کتاب، با استقبال خوبی از سوی مخاطبان همراه بوده است.

«سلام بر ابراهیم» و «شاهرخ(حر انقلاب)» از دیگر عناوینی است که در این مناطق مورد استقبال قرار گرفته است. کتاب «شاهرخ» با قلمی روان و ساده به بیان خاطرات مربوط به سردار شهید مفقود الاثر، شاهرخ ضرغام از شهدای فدائیان اسلام می پردازد. گردآورندگان در مقدمه این کتاب اشاره می نمایند؛ «قصد ما بر این بود که زندگی این ره یافته وصال و این سردار بی مزار و این پهلوان شجاع را که نزدیک به سه دهه از پروازش به آسمان می گذرد، بی کم و کاست بیان کنیم.»

کتاب «سلام بر ابراهیم» نیز دربردارنده زندگی‌نامه شهید ابراهیم هادی است که در دو جلد از سوی گروه فرهنگی شهید ابراهیم هادی تولید و منتشر شده است. این اثر در ایران همواره مورد استقبال قرار گرفته و به عنوان یکی از کتاب‌های پرمخاطب در حوزه ادبیات دفاع مقدس مطرح است.

نگارش زندگینامه شهید عبدالله اسکندری به قلم اکبر صحرایی

اکبر صحرایی از نگارش ۵۰۰ صفحه زندگینامه شهید مدافع حرم، عبدالله اسکندری، خبر داد.

 اکبر صحرایی، نویسنده و پژوهشگر دفاع مقدس، با بیان اینکه حدود ۳ سال است که نگارش زندگینامه شهید اسکندری، یکی از شهدای مدافع حرم، را در دست دارد، اظهار کرد: در حال حاضر کتاب زندگینامه این شهید به ۵۰۰ صفحه رسیده است و امیدوارم تا پایان سال بتوانم نگارش آن را به پایان برسانم.

وی ادامه داد: شهید اسکندری، ۸ سال در جنگ تحمیلی حضور داشت و ۱۵ بار مجروح شد. ایشان در اکثر عملیات‌های دفاع مقدس حضور پیدا کرد و پس از به وجود آمدن ناآرامی‌ها در سوریه و جنایات داعش در این کشور، به آنجا رفت و در همان جا هم به درجه رفیع شهادت رسید. زندگی این شهید ابعاد داستانی بسیاری دارد و جای جای زندگیش سرشار از وقایع مهم انسانی و تاریخی است.

صحرایی همچنین به نحوه آشنایی خود با این شهید اشاره کرد و گفت: چند ماهی با این شهید در جبهه‌های جنگ تحمیلی در یک خط همرزم بودیم و این‌گونه با او آشنا شدم و این آشنایی به نگارش کتاب زندگینامه شهید کمک کرده است. از سوی دیگر برای نگارش این اثر، با  همسر، برادر و همرزمان شهید اسکندری نیز مصاحبه داشتم. همسر شهید اسکندری در دوران جنگ تحمیلی به همراه ایشان به اهواز رفته و خاطرات بسیاری از آن دوران دارند.

صحرایی خاطرنشان کرد: در کتاب زندگینامه شهید اسکندری اتفاقات زیادی نگاشته شده است و به نوعی می توان گفت این کتاب، بخشی از تاریخ جنگ تحمیلی و همچنین وقایع سوریه را روایت می کند.

گفتنی است شهادت عبدالله اسکندری بسیار جانسوز بود؛ چرا که عکس‌ها و فیلم کامل بریدن سر این شهید بزرگوار توسط داعش منتشر شد و سرش را مثل سیدالشهدا بر نیزه هم زدند و دورش رقصیدند. پیکرش هم هیچ‌گاه برنگشت. روزهایی که بحث مبادله پیکر ایشان بر سر زبان‌ها افتاد، جوان بیست و چندساله‌اش مصاحبه کرد و تیر خلاص را به همه زد: «صحبت‌هایی بود که با مبادله اسیر، یا پرداخت هزینه‌ای بتوانیم پیکر پدر را بازپس بگیریم. اما گفتیم به کسانی که می‌خواهند پیکر پدر را بازگردانند، بگویید ما راضی نیستیم که یک ریالی از پول بیت‌المال صرف این گروه خبیث شود. حتی یک اسیر هم نباید آزاد شود. پدر رفته بود تا آن‌ها را به درک واصل کند. ما برای آنچه در راه خدا داده‌ایم، توقعی نداریم و حاضر نیستیم که به ازای پیکر پدرمان ریالی از بیت‌المال هزینه شود. هر اقدامی کمک به تکفیری‌ها محسوب می‌شود.»./۹۹۸/پ ۲۰۴/ش

ارسال نظرات