۰۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۳
کد خبر: ۷۰۲۹۲۴
حجت الاسلام ملک زاده در گفت‌وگو با رسا مطرح کرد؛

غرب گرایی عامل اصلی مشکلات کشور

غرب گرایی عامل اصلی مشکلات کشور
استاد حوزه با اشاره به وقایع تاریخی ترکمنچای، تمسک دشمنان به تشبیه این عهدنامه با سند همکاری ایران و چین را نتیجه وحشت غرب و غربگراها از تقویت مواضع ایران دانست.

پیشینه: یکم اسفند سالروز امضای عهدنامه ترکمنچای و انعقاد معاهده پاریس بین ایران و انگلیس است. این توافق در تاریخ اول اسفند ۱۲۰۶ خورشیدی «۵ شعبان ۱۲۴۳ قمری» مطابق با ۲۱ فوریه ۱۸۲۸ میلادی در پی جنگ‌های ایران و روسیه در دوره قاجار بین این دو کشور در روستای ترکمانچای امضا شد. برای امضای این پیمان از سوی فتحعلی شاه پادشاه ایران میرزا ابوالحسن خان شیرازی و الله‌یار خان آصف‌الدوله و از سوی امپراتور روسیه ایوان پاسکویچ حضور داشتند.

برپایه این قرارداد، سه ایالت از قفقاز، یعنی ایروان، نخجوان و بخش‌هایی از تالش زیر سلطه روس‌ها قرار گرفت، حاکمیت ایران بر دریای خزر محدودتر شد و مردم ایران ناچار از پذیرش کاپیتولاسیون «قضاوت کنسولی» گردیدند. بدین‌سان، میان مردم قفقاز و دیگر مردم ایران، دیوار جدایی برپا شد.

حجت الاسلام محمد ملک زاده عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، با اشاره به نکاتی در رابطه با این عهدنامه، گفت: اخیرا به خاطر مذاکراتی که بین ایران و چین و روسیه برقرار شده، جریان غربگرا در داخل ایران و معاندان از خارج کشور، مخالفت خود با این رویکرد را علنی بیان کرده و دست به دامان تشابهاتی نادرست شده‌اند.

حجت الاسلام ملک زاده تشبیه قرارداد 25 ساله ایران و چین به عهدنامه ترکمنچای را از اساس باطل دانست و توضیح داد: ریشه این تشبیه کردن ها را باید در نگاه جریان غربگرا و دشمنان نظام به منافع ایران بررسی کنیم، واکنش های گسترده آمریکا و غربی ها و رژیم صهیونیستی و همینطور برخی محافل ناآگاه داخلی و جریان غربگرا حاکی از این مسئله است.

وی گفت: برای اولین بار بی بی سی فارسی بود که سند همکاری ایران و چین را به ترکمنچای تشبیه کرد و قبل از او هم یک شرکت انگلیسی خبری کذب را در سایت خودش انتشار داد مبنی بر این‌که ایران جزیره کیش را به چین واگذار خواهد کرد و حتی نیروهای نظامی چین برای حفظ منافع کشورشان در این جزیره فرود خواهند آمد، البته این خبر آنقدر مضحک بود که بعد از چند ساعت از سایت آن شرکت حذف شد.

نگرانی ها از برقراری رابطه میان ایران و چین و روسیه/ بازی در زمین دشمن

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی یادآور شد: سال 1996 وقتی ساموئل هانتینگتون نظریه جنگ تمدن ها را مطرح کرد، به غرب هشدار داد که دو تمدن شرقی اسلامی و کنفوسیوسی از دشمنان اصلی تمدن غربی هستند و لذا باید مراقب بود که این دو تمدن به هم نزدیک نشوند چرا که در آن صورت کار غرب تمام است.

حجت الاسلام ملک زاده با اشاره به ابراز نگرانی های رییس جمهور آمریکا از گفت‌وگوهای انجام شده بین ایران و چین و همینطور روسیه، تصریح کرد: نشریات آمریکایی مختلف مثل وال استریت ژورنال سیاست های دیپلماسی جدید ایران را باعث و بانی بی اثر شدن تلاش های آمریکا برای به انزوا کشاندن ایران معرفی می‌کنند و همچنین عاملی خطرناک برای منافع آمریکا می‌دانند.

وی افزود: همه این شواهد نشان می‌دهد کسانی با این همکاری های استراتژیک مشکل دارند که از مخاصمان ایران هستند و واضح است که دشمنان ما زمانی ابراز نگرانی می‌کنند که منافعشان به خطر افتاده باشد، خب اگر جریانی در داخل هم صدا با معاندان خارجی علم مخالفت را در این جهت بردارد یا خیلی ساده لوح‌ است و یا این‌که واقعا خیانت کار بوده و به دنبال تضعیف نظام می‌باشد.

قیاس مع الفارق

حجت الاسلام ملک زاده گفت: عهدنامه ترکمنچای در پی شکست ایران بعد از جنگی نا برابر منعقد شد و در اینجا باید از کسانی که سند همکاری ایران و چین را با عهدنامه ترکمنچای مقایسه می‌کنند پرسید کجا بین ایران و چین جنگ در افتاده؟ سند همکاری ایران و چین در کمال آزادی و در راستای مذاکرات و مطالعاتی طولانی امضا شد، جوانبش مورد بررسی قرار گرفت و هیچ شتابزدگی در میان نبود.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: در عهدنامه ترکمنچای بخش های عظیمی از خاک ایران جدا و به روسیه آن زمان ملحق شد، اما در سند همکاری قرار نیست چیزی از خاک ایران جدا شود چرا که جمهوری اسلامی ایران در طول 43 سال گذشته ثابت کرده که اجازه نمی دهد دشمنانش حتی به یک وجب از خاکش طمع داشته باشند، هشت سال دفاع مقدس این را به ما می‌گوید.

حجت الاسلام ملک زاده بیان داشت: ایران در سند همکاری با چین منافع خودش را در نظر گرفته و اهداف راهبردی منطقه‌ای، فرهنگی، بین المللی، دفاعی و امنیتی و همچنین مراودات اقتصادی را برای جبران عقب ماندگی های متحمل شده از دشمنان غربی و همینطور دستیابی به پیشرفت با جدیت پیگیری می‌کند.

غرب گرایی عامل اصلی مشکلات کشور

وی اظهار داشت: غرب عامل اصلی عقب ماندگی و استثمار ایران در 200 سال گذشته بوده، خب امروز ایران در جهت مبارزه با سلطه جویی و زیاده خواهی های غرب با کشور های چین و روسیه که رقیب غرب می‌باشند وارد روابط دیپلماتیک شده است، کشور هایی تعریف شده در جبهه خودی که دارای اشتراک منافع زیادی با ایران هستند.

در انتها حجت الاسلام ملک زاده مخالفان با رویکرد جدید دیپلماسی در ایران را بازیگران میدان دشمن خواند و آن ها را مدعیانی پوشالی برای منافع ایران دانست و هدفشان را ضربه زدن به کشور عنوان کرد.

ارسال نظرات