۰۵ اسفند ۱۳۸۸ - ۰۱:۵۱
کد خبر: ۷۶۲۲۷
امام جمعه قم:

جشنواره ادبی ـ هنری حوزه علمیه خراسان قابل گسترش در سایر حوزه های کشور است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه قم، دین و هنر را دارای رابطه ای متقابل دانست و گفت: تنها هنر متعهد است که بر اساس اصالت های دینی و الهی، انسان را به مقصدی مقدس می رساند.
حجت الاسلام و المسلمين حسيني بوشهري
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام و المسلمین  سیدهاشم حسینی بوشهری، امام جمعه قم در خصوص برگزاری جشنواره ادبی ـ هنری حوزه علمیه خراسان گفت: نقش هنر در همه عرصه ها به وی بی بدیل است یعنی هر چه بتوانیم چهره دین را زیباتر، بشاش تر و پرجاذبهتر به مخاطب در سنین مختلف نشان دهیم طبعا تأثیر بیشتری نیز در مخاطب خواهد داشت.

وی اظهار داشت: هنر دینی دارای مفهوم وسیع و کارکرد گسترده است که اگر توسط هنرمندان حوزوی درست تقریر و عملیاتی شود ارزشمند است؛ در عین حال باید توجه داشت تا حریم دین و چارچوب های دینی فدای قالب نگردد بدین معنا که قالب در اختیار دین باشد نه دین در اختیار قالب زیرا هر قالبی الزاما ما را به مقصد نمی رساند.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: مخاطبان، سلایق و قابلیت های متفاوتی دارند که باید بتوانیم محتوای دینی را متناسب با آن ها و در بهترین قالب ها ارائه کنیم.

وی ادامه داد: هر چند هنر فی نفسه قابل ستایش است اما می تواند ابزاری در خدمت دین باشد پس دین اصالت دارد و هنر فرع است. به فرموده امام حسین(ع) نیز اگر کسی از وسیله معصیت برای هدفی مقدس استفاده کند به آن نمی رسد و تنها هنر متعهد است که بر اساس اصالت های دینی و الهی، انسان را به مقصدی مقدس می رساند.

امام جمعه قم پیرامون تعیین جایزه ادبی حوزه های علمیه ابراز داشت: اصل کار تشویق، ستودنی است و تعیین جایزه ویژه حوزه های علمیه در عرصه هنر، امری ارزشمند برای بروز توانمندی های طلاب است.

وی با بیان اینکه بیش از این ها باید برای گسترش هنر هزینه کنیم یادآور شد: همانطور که هنر یکی از راه های گسترش فرهنگ دینی است، گسترش فرهنگ دینی نیز در تعالی هنر مؤثر است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: اینکه برخی طلاب که دارای استعداد لازم در یکی از عرصه های هنری هستند، بدون تکمیل پایه های عملی، سریع وارد هنر می شوند و به داشته های موجودشان بسنده می کنند آفت بزرگی است که باید بدان توجه شود زیرا مانند سایر آحاد جامعه که به این وادی وارد می شوند، خواهد بود.

وی ابراز امیدواری کرد: جشنواره ادبی ـ هنری حوزه علمیه خراسان با نتایج مثبتی و پس از رفع ایرادات به عنوان نسخه ای برای سایر حوزه ها قابل گسترش باشد.طلاب و فضلا باید در مسائل علمی تلاش کنند و هنر را در خدمت عرصههای علمی قرار دهند و اینجاست که صرف به هنر اندیشیدن منهای لوازم طلبگی، در روند کار نابسامانی ایجاد می کند.

گفتنی است دومین جشنواره ادبی ـ هنری حوزه علمیه خراسان به منظور ایجاد بستری مناسب برای رشد و شکوفایی خلاقیت های ادبی هنری طلاب و ساماندهی آنان از سوی گروه مبلغان هنرمند دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با موضوع آزاد در بخش های داستان(کوتاه/بلند)، شعر، خوشنویسی، گرافیک و تصویرسازی، فیلم نامه و نمایشنامه، طرح و ایده برنامه سازی برای صدا و سیما، وبلاگ، عکس(عکس موبایل)، فیلم(فیلم موبایل) و پژوهش 25 آبان ماه آغاز شده و 12 اسفندماه ادامه دارد.

علاقمندان جهت کسب اطلاع بیشتر می توانند به پایگاه اینترنتی
www.honaremotaali.blogfa.com مراجعه کنند./930/پ202/ص
ارسال نظرات