۲۳ فروردين ۱۳۸۹ - ۱۰:۵۳
کد خبر: ۷۹۰۸۱
مدیر اداره قرآن و حدیث مجتمع آموزش عالی فقه:

ظرفیت های قرآنی کشور ایران با دیگر کشورهای جهان قابل مقایسه نیست

خبرگزاری رسا ـ مدیر اداره قرآن و حدیث مجتمع آموزش عالی فقه گفت: پخش قرائت های مجلسی قرآن کریم از صدا و سیما سبب افزایش اشتیاق مردم برای شنیدن آیات الهی شده است.
حجت الاسلام سيدحسن اصل نژاد مدير اداره قرآن و حديث مجتمع آموزش عالي فقه


حجت‌الاسلام سید حسن اصل نژاد، مدیر اداره قرآن و حدیث مجتمع آموزش عالی فقه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با قدردانی از پخش قرائت های مجلسی قرآن از صدا و سیما گفت: راه اندازی شبکه سراسری قرآن یکی از راه های مناسب برای حرکت جامعه بسوی قرآنی شدن است که متأسفانه هنوز به جایگاه حقیقی خود دست نیافته است.

وی در ادامه خواستار تبلیغ برنامه های شبکه قرآن از شبکه های دیگر صدا و سیما شد و افزود: پخش قرائت مجلسی قرآن کریم اساتید جهان در شبکه قرآن سبب افزایش اشتیاق مردم برای شنیدن آیات الهی شده است و این امر نیاز به تبلیغ این برنامه را از شبکه های دیگر دو چندان می کند.

حجت‌الاسلام اصل نژاد در این زمینه به خاطره ای از قرائت اساتید مصری اشاره کرد و گفت: در اواخر دهه 1360 تصاویری از برخی افراد در شهر قم پخش شد که ذیل آن نوشته بود «قرائت قرآن کریم توسط استاد متولی و شحات از اساتید قرآنی مصر» مشتاق شدم تا در آن جلسه قرائت قرآن کریم شرکت کنم.

وی اضافه کرد: جلسه باشکوه و استقبال خاصی برگزار شد و تأثیر زیادی بر من گذاشت، تصمیم گرفتم به دنبال دارالقرآنی بگردم و از چنین قرائت هایی بهره های بیشتر ببرم. پس از چند سال تلاش به تدریس در جلسات قرآنی مشغول شدم و در همین جلسات قرآنی نیز راه خود را پیدا کرده و طلبه علوم دین شدم.

مدیر اداره قرآن و حدیث مجتمع آموزش عالی فقه با بیان این‌که پخش قرائت های مجلسی قرآن سبب تحول شگرف در جوانان خواهد شد که نتایج آن در آینده مشخص می شود، تأکید کرد: تبلیغات پخش قرائت های مجلسی قرآن کریم شبکه قرآن از شبکه های دیگر صدا و سیما، هرچند به صورت زیر نویس ضروری است.

وی اظهار داشت: با گذشت سی سال از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، قدم های مؤثری برای ترویج فرهنگ قرآن برداشته است، به اندازه ای که جوانان ایران در مسابقات بین المللی قرآن کریم حرف اول را می زنند و به یقین مدتی نخواهد گذشت که ایران به ام القرای جهان اسلام تبدیل خواهد شد.

حجت‌الاسلام اصل نژاد در بخش دیگری از سخنان خود به استقبال پرشکوه مردم ایران از قرائت های مجلسی قرآن کریم اشاره کرد و گفت: هیچ کجای دنیا به مانند کشور ایران از مجالس قرآن کریم استقبال نمی شود و این را هم خود قراء مصری معترفند.

وی در این باره با اشاره به نقل قول یکی از قاریان کشور، افزود: در یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس، متوجه تبلیغات مجلس قرائت قران شده و برای شرکت در این مجلس مشتاق شدم. در آن مجلسی که استاد غلوش نیز دعوت شده بود، تنها پنج نفر شامل من، همراهم، خادم مسجد، فیلم بردار و خود قاری قرآن در این جلسه نشسته بودند.

مدیر اداره قرآن و حدیث مجتمع آموزش عالی فقه با بیان این‌که ظرفیت های قرآنی کشور ایران با دیگر کشورهای جهان قابل مقایسه نیست، بر ارائه راهکارهای مناسب از سوی مسؤولان قرآنی کشور تأکید کرد و گفت: نهادینه شدن آموزش قرآن در آموزش و پرورش و تجهیز مدارس به سخت افزار ها و نرم افزارهای لازم برای یادگیری قرآن کریم یکی از راه های ایجاد نهضت قرآنی در جامعه است.

وی اضافه کرد: اگر آموزش قرآن را از آموزش و پرورش شروع کنیم به نحوی که دانش آموزان پس از فارغ التحصیلی، خود یک استاد قرآنی باشند، بتوانند قرآن را بخوانند و تفسیری از آیات الهی را بیان کنند، آن وقت به جامعه قرآنی دست یافته ایم که البته وقتی یک جامعه قرآنی شد، تمام قله های علم و ایمان، یکی پس از دیگری فتح خواهد شد.

حجت‌الاسلام اصل نژاد در پایان با بیان این‌که قرائت قرآن در نت های مختلف که دارای اوج و کف مناسب و پرده های صوتی مناسب باشد سبب زیباتر شدن قرائت قرآن می شود، خواستار توجه به صوت قرآن شد و ابراز داشت: قراء ایرانی در زمینه صوت کم کار کرده اند و بیشتر به لحن پرداخته اند در حالی که صوت، لحن را می سازد و اگر صوت به اندازه کافی دارای قدرت و شدت مناسب نباشد، نمی تواند لحن را همراهی کرده و جهت زیباتر شدن قرائت کمک کند. /920/ت302/ع

ارسال نظرات