۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۳:۴۰
کد خبر: ۱۲۷۷۸۹
آیت الله علوی گرگانی:

تکبر اساس تمام بدبختی‌های انسان است

خبرگزاری رسا ـ آیت الله علوی گرگانی منیّت را دلیل گمراهی شیطان عنوان کرد و گفت: شناخت خدا وقتی حاصل می شود که باورکنیم ما فقط بنده خدا هستیم و از خود چیزی نداریم.
آيت الله علوي گرگاني


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله سیدمحمدعلی علوی گرگانی از اساتید برجسته درس خارج حوزه علمیه قم، پیش از ظهر امروز در دیدار جمعی از پاسداران سراسر کشور شرکت کننده در طرح تعالی بصیرت،‌ گفت: ما خدا را آن طور که باید نشناخته‌ایم، عمل انسان‌ها نشان می دهد که به چه میزان به خدا ایمان دارند؛ اعتقاد به خدا یعنی اینکه بدانیم ما از خود هیچ چیز نداریم و هرچه هست او به ما عطا فرموده است.

وی با اشاره به روایتی از امیرالمومنین(ع) افزود: حضرت به شخصی فرمودند وقتی در خانه کسی را میزنی نگو من هستم، در پیش گاه خداوند تبارک و تعالی نباید خود را به حساب بیاوری و باید بگویی بنده ام، یعنی کسی هستم که در بند بندگی خدایم و از خود هیچ اراده‌ای ندارم.

آیت‌الله علوی گرگانی دلیل گمراهی شیطان را منیّت عنوان کرد و یادآور شد: شیطان گفت من از انسان بهترم چون از آتش‌ام و او از خاک است، خداوند تبارک و تعالی به همین دلیل او را از درگاه خود بیرون راند.

این استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان اینکه خداوند چهار منزل بر سر راه زندگی انسان قرار داده است، گفت: منزل نخست قبل از این دنیا بود، منزل بعد این عالم است، عالم برزخ و روز قیامت نیز دو منزل دیگری است که در پیش داریم.

آیت‌الله علوی گرگانی با اشاره به مراحل تکامل انسان، خاطر نشان کرد: زمانی ما گوش و چشم داشتیم ولی نمی توانستیم از آنها استفاده کنیم کم کم این استعداد به ما عطا و روح در ما دمیده شد و سپس دوباره خواهیم مُرد، این پایان کار نیست بلکه روزی خواهد آمد که کوچک ترین عمل خیر یا شر را نشان‌مان خواهند داد و جزای اعمال و کردار خود را خواهیم دید.

وی در پاسخ به اینکه چطور می شود اعمالی که زمان انجام آن گذشته است را به انسان نشان دهند؟ گفت: امروزه دانشمندان کشف کرده‌اند هر صوتی که انسان تولید می‌کند در فضا باقی می ماند و از بین نمی رود، آنها در تلاش‌اند تا امواج صدای حضرت داود(ع) را از محیط بگیرند و دوباره آن را پخش کنند، وقتی بشر به این توان دست پیدا می کند قطعا برای خدا انجام چنین کاری بسیار آسان خواهد بود./928/پ202/ج

ارسال نظرات