۲۹ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۶
کد خبر: ۱۷۲۴۸۵

برنامه‌های نهمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت تبیین شد

خبرگزاری رسا ـ رییس مؤسسه آینده روشن به تبیین برنامه‌های نهمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت پرداخت و گفت: نهمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت با موضوع مهدویت چشم انداز تربیت و با محوریت تربیت زمینه ساز راهبردها و راهکارها، دوم و سوم تیرماه برگزار می‌شود.
نهمين همايش بين‌المللي دکترين مهدويت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سید مسعود پور سید آقایی، رییس مؤسسه آینده روشن صبح امروز بیست و نهم خردادماه در نشست خبری نهمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت، گفت:‌ امسال جشن‌های نیمه شعبان با چند حادثه مهم در کشور مصادف شد و مهم‌ترین آنها انتخابات بود که قهرمان اصلی این رخداد بزرگ، مردمان کشوری هستند که منتسب به امام زمان است.

وی در این نشست که با موضوع مهدویت چشم انداز تربیت و با محوریت تربیت زمینه ساز راهبردها و راهکارها در حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد، رویکرد علمی ـ پژوهشی و تبلیغی ـ ترویجی را رویکردهای نهمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت عنوان کرد و گفت: از فقر رویکرد علمی ـ پژوهشی در موضوع مهدویت به شدت در رنج هستیم و سعی می‌کنیم که هر دو رویکرد را با هم داشته باشیم.

رییس مؤسسه آینده روشن مجموعه مقالات رسیده به همایش را یک پوشش تبلیعی ـ ترویجی عنوان کرد و بیان داشت: فراخوان مقاله این همایش خود کمکی برای تولید علم است.

وی گفت: مراکز مختلفی دعوت مارا لبیک گفتند اما در میان آنها دانشگاه عالی دفاع ملی، مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره)، انجمن‌های علمی حوزه علمیه قم و جامعه المصطفی العالمیه با ما همکاری بیشتری داشتند که از آنها تشکر می‌کنیم.

حجت‌الاسلام پور سید آقایی به سبب وجود احادیث فراوان، خاستگاه مسأله مهدویت را حوزه دانست و ابراز داشت: زیرساخت این کشور و مبنای نظریه ولایت فقیه، مهدویت است و معتقدیم که ولی فقیه نائب امام زمان(عج) است.

رییس مؤسسه آینده روشن تأکید کرد: به‌دلیل این‌که اساتید و فضلا به این مسأله کمتر روی آورده‌اند، دیگران درحال سوء استفاده از آن هستند اما اگر اساتید رویکرد جدی به آن داشته باشند، جامعه در این رابطه به بهره ‌وری بیشتری خواهد رسید.

وی با بیان این‌که ما به دیدار مراجع تقلید، علما، مسؤولان، وزارت خانه‌ها و مؤسسات مختلف رفتیم، گفت: در سال 91 هیچ بودجه‌ای به ما ندادند و تاکنون هم نداده‌اند و متأسفانه مباحث فرهنگی مورد غفلت واقع شد و یکی از موضوعات فرهنگی که نسبت به آن غفلت شد، آموزه بالنده مهدویت است.

حجت‌الاسلام پور سید آقایی در ادامه این مطلب گفت: اگر واقعا همکاری و همیاری مراکز و مؤسسات و کمک مراجع عظام تقلید نبود، ما در این قسمت کم می‌آوردیم.

رییس مؤسسه آینده روشن به نشریات و پایگاه خبری مؤسسه آینده روشن اشاره کرد و بیان داشت: از دکتر فیروزآبادی به‌دلیلی اهتمام ویژه‌ای که به این مؤسسه دارند، تقدیر و تشکر ویژه می کنم.

وی همچنین ابراز داشت: دکتر احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی کشور شخصیت‌های نظامی این مملکت هم به فضل الهی شخصیت‌های فرهنگی هستند که ار یاری اینها به حسب عادی و ظاهر نبود، ما در بخش‌هایی با مشکلات جدی مواجه می‌شدیم.

حجت‌الاسلام پور سید آقایی اظهار داشت: سازمان اوقاف و امور خیریه، مجمع جهانی اهل بیت(ع)، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت امور خارجه از دیگر مراکزی بودند که ما را در این زمینه کمک کردند.

وی افزود: نهمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت با موضوع مهدویت چشم انداز تربیت و با محوریت تربیت زمینه ساز راهبردها و راهکارها، دوم و سوم تیرماه مطابق با 14 و 15 شعبان المعظم از ساعت هشت و سی دقیقه صبح تا هشت شب در سالن همایش‌های صدا و سیما، به همراه افتتاحیه، اختتامیه و چهار کمیسیون برگزار می‌شود.

وی در تبیین برنامه‌ها و سخنرانان افتتاحیه همایش ابراز داشت: گزارش دبیر همایش از روندهای علمی و اجرایی، سخنرانی علی لاریجانی ریاست مجلس شورای اسلامی، آیت‌الله حسینی بوشهری مدیر حوزه‌های علمیه، حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، احمدی مقدم فرماندهی نیروی انتظامی، حجت الاسلام والمسلمین اعرافی ریاست جامعه المصطفی العالمیه از برنامه‌های افتتاحیه همایش است.

رییس مؤسسه آینده روشن اضافه کرد: تجلیل از مهدی یاوران و اهدای لوح به آنان، تجلیل از خانواده شهید یوسف داغر از لبنان که در القصیر سوریه به شهادت رسید و اجرای برنامه‌های فرهنگی و قرائت تواشیح از دیگر برنامه‌های مراسم افتتاحیه است.

حجت‌الاسلام پور سید آقایی همچنین گفت: آیت الله محسن اراکی دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی، یکی از میهمانان خارجی، دکتر حداد عادل، حجت‌الاسلام ابوترابی نائب رییس مجلس شورای اسلامی در مراسم اختتامیه سخنرانی می کنند.

وی ادامه داد: ارائه گزارش از کمیسیون‌های همایش توسط رؤسای همایش، ارائه گزارشی از روند برگزاری همایش و قرائت اختتامیه همایش توسط دبیر همایش، اجرای برنامه‌های فرهنگی و تواشیح و اعلام پایان همایش و قرائت دعای فرج و سلامتی حضرت ولی عصر(عج) توسط سرلشگر بسیجی دکتر فیروز آبادی و میهمانان حاضر در همایش از برنامه‌های مراسم اختتامیه این همایش است.

رییس مؤسسه آینده روشن گفت: کمیسیون‌های شماره 1 و 2 توسط مؤسسه آینده روشن، کمیسیون‌های شماره 3 توسط دانشگاه عالی دفاع ملی و کمیسیون‌های شماره 4 توسط گروه علوم تربیتی مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره)، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش و دانشگاه علوم انتظامی برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام پور سید آقایی تعداد مقالات فارسی رسیده را 107 و تعداد مقالاتی که فرصت طرح در همایش دارند را 22 مقاله عنوان کرد و گفت: این مقالات از استان‌های قم، خراسان جنوبی، تهران، کرمان، خراسان رضوی، اصفهان، کرمانشاه، آذربایجان غربی، فارس، همدان، زنجان، مازندران، آذربایجان شرقی، بوشهر، خراسان شمالی، مرکزی و گیلان به همایش رسیده است.

وی تعداد مقالات خارجی رسیده به همایش را 105 و تعداد مقالاتی که فرصت طرح در همایش دارند را 15 عدد دانست و اظهار داشت: تعداد کل میهمانان خارجی 48 نفر از کشورهای کانادا، سوئد، نروژ، بحرین، اردن، لبنان، مصر، عراق، پاکستان، بورکینافاسو، کویت، عربستان، فیلیپین و تانزانیا هستند.

رییس مؤسسه آینده روشن گفت: مرکز مدیریت حوزه‌ علمیه، وزارت آموزش و پرورش، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت امور خارجه، صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، معاونت اجتماعی نیروی انتظامی، شهرداری تهران، سازمان اوقاف و امور خیریه،  ستاد همکاری‌های بین حوزه علمیه و آموزش و پرورش،  مجمع جهانی اهل بیت(ع)، مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره)، دنشگاه علوم انتظامی، جامعه المصطفی العالمیه، دانشگاه امام صادق(ع)، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و سازمان بسیج مستضعفین از وزارتخانه‌ها، نهادها، و سازمان‌های مشارک کننده در همایش هستند.

حجت‌الاسلام پور سید آقایی با اشاره به این‌که تدوین فراخوان همایش به زبا‌ن‌های فارسی، عربی و انگلیسی انجام شد، ابراز داشت: پژوهشگران، اساتید و فضلای دانشگاهی و حوزوی مرتبط با موضوع همایش از بانک‌های اطلاعاتی مراکز علمی کشور شناسایی شدند.

وی با بیان این‌که فراخوان همایش به‌صورت الکترونیکی برای هزار نفر از پژهشگران حوزوی و دانشگاهی در سه مرحله انجام شد، اظهار داشت: دعوت‌نامه کتبی تدوین مقاله به‌صورت ویژه برای بیش از سی نفر از محققان حوزوی و دانشگاهی ارسال شد.

 رییس مؤسسه آینده روشن با بیان اینکه امسال به سبب مشکل بودجه کمیسیون ویژه بیداری اسلامی تشکیل نشد، از دولت خواست که نسبت به تقویت آموزه‌های مهدویت اهتمام بیشتری داشته و مراکز فرهنگی وابسته به دولت نیز برای این آموزه، در زمینه ساخت انیمیشن، فیلم‌های داستانی، سریال‌های تاریخی درباره نواب اربعه و برخی از وکلای حضرت سرمایه‌گذاری کنند.

حجت‌الاسلام پور سید آقایی با بیان این‌که در دانشگاه عالی دفاع ملی در دوره دکتری درباره مهدویت و در حوزه هم دوره دکتری آن راه اندازی شده است، گفت: اگر مهدویت در آموزش و پرورش راه پیدا کند، این مسأله گفتمان غالب جامعه می‌شود./956/پ201/ی

ارسال نظرات