۳۱ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۸:۱۷
کد خبر: ۱۸۱۴۱۷
عضو جامعه مدرسین:

پیروزی مصر در گرو شناسایی عوامل تفرقه و حذف وهابیت از صحنه است

خبرگزاری رسا ـ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این‌که پیروزی مصر در گرو مطالبه عمومی مردم است، گفت: مردم باید عوامل تفرقه را شناسایی و وهابیت را از صحنه مصر خارج کنند.
حجت الاسلام والمسلمين عليدوست حجت الاسلام و المسلمين ابوالقاسم عليدوست
حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم علیدوست، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت‌و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان این‌که مهم‌ترین مشکل کشور مصر به دلیل خلأ وجود رهبری در این کشور است، گفت: در جامعه اهل تسنن روحانیت هم به دلیل وابستگی به دولت‌ها و هم به دلیل ساختاری که اهل تسنن برای روحانیت خود تعریف می‌کنند نمی‌توانند رهبری را به دست بگیرند.
وی افزود: حقیقت این است که اگر در مقطعی هم یک روحانی، رهبری را به دست گرفته به عنوان مصلح اجتماعی بوده و نه به عنوان رهبری روحانی و خوب، که این مطلب مصیبت بزرگی است که گریبان‌گیر مصر و مردم آن شده است.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این‌که تنگ‌نظری حاکم بر رییس‌جمهور برکنارشده( محمد مرسی) و رهبران کنونی اخوان یکی دیگر از علت‌های تحولات مصر است، اظهار داشت: اخوان‌المسلمین مقاطع مختلفی را طی کرده است، در مقطعی دارای رهبرانی خوش‌فکر و آرام بوده و در مقاطعی هم تنگ‌نظری‌هایی داشته است که حاکمیت مصر به دست اخوانی‌ها به شکل تنگ‌نظرانه بوده و گره‌خورده با وهابیت و سلفیت بود و همه می‌دانند که وهابیت هر کجا پا گذاشت جز خشونت حاصلی نداشت.
حجت‌الاسلام والمسلمین علیدوست خاطرنشان کرد: مطلب دیگر در تحولات مصر این است که این کشور در همه جا با اعتدال شناخته می‌شد و  در این یک سال و اندی با ورود جریان‌های تکفیری، تفسیقی و وهابیت از اعتدال خارج می‌شود و خشونت را به دنبال دارد و از طرفی هم کشورهای عربی همچون عربستان و امارات وارد بر عرصه سیاسی و اقتصادی مصر می شود و در هنگام احساس خطر به کشور مصر پشت می‌کنند و از کمک‌های خود هم دریغ می‌ورزند.
وی با اشاره به این‌که نقش عوامل صهیونیستی و استکبار جهانی را در مصر نمی‌توان نادیده گرفت، تصریح کرد: واقعیت این است که اگر کشور مصر به همین صورت پیش رود نه تنها پیشرفتی نخواهد داشت بلکه هیچ یک از طرفین نزاع، چه اخوانی‌ها و چه ارتش مصر پیروز نخواهند شد و پیروز واقعی رژیم صهیونیستی است و این آسیب بزرگی برای مردم و اسلام خواهد بود.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: پیروزی مصر در گرو این است که مدت زمانی بگذرد و مطالبه عمومی در درون مصر و از سوی مردم صورت بگیرد که عوامل تفرقه را شناسایی و وهابیت را از صحنه مصر خارج کنند و رهبرانی خوش‌فکر و غیر وابسته پیدا شوند تا بتوانند تحولات مصر را به نفع مردم و اسلام رقم بزنند و دشمنان را از رسیدن به مقاصد شوم خود بی‌بهره کنند.
وی تأکید کرد: علمای مصر باید از این ساختار خارج شوند و وابستگی خود به دولت را کنار بگذارند و پایگاه‌های مردمی برای خود درست کنند، چون در این صورت فعلی که در کشور مصر مشاهده می‌شود کاری از پیش نخواهند برد و نمی‌توانند تأثیرگذار باشند.
حجت‌الاسلام والمسلمین علیدوست با بیان این‌که اولین وظیفه کشورهای اسلامی و مجامع بین‌المللی این است که در شناسایی علل اشتباه نکنند، ابراز داشت: پدیده کشتار امری ناپسند است و از سوی هر کسی که باشد قابل قبول نیست و محکوم است.
وی شناخت عوامل مستقیم و غیرمستقیم در تحولات مصر و محکوم‌کردن آنها را نویدبخش پیروزی برای مردم مصر و اسلام برشمرد و افزود: تمامی عوامل باید مورد شناسایی قرار بگیرند چراکه چه بسا عوامل مستقیم شناسایی شوند ولی عوامل غیرمستقیم که کشتار را انجام می‌دهند و دستور ایجاد تفرقه را صادر می‌کنند در حاشیه باقی بمانند و به فعالیت خود ادامه دهند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان داشت: وظیفه کشورهای اسلامی این است که عوامل کشتار و ایجاد نزاع و تفرقه در کشور مصر را شناسایی و آنها را محکوم و آنها از صحنه سیاسی، امنیتی و فرهنگی مصر حذف کنند.
وی در پایان گفت: اگر تمام مسببان تحولات مصر شناسایی و محکوم نشوند وضعیت مصر تغییر چندانی نخواهد داشت و تغییر واقعی در مصر که پیروزی مردم و اسلام را در پی داشته باشد، در صورتی حاصل می‌شود که مردم ذهنیت خود را نسبت به دشمنان روشن کنند و تفرقه را کنار بگذارند و با کمک یکدیگر انقلاب خود را حفظ کنند./907/

ت301/ج

ارسال نظرات