۱۷ مهر ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۴
کد خبر: ۱۸۶۷۲۹

چند خبر کوتاه از حوزه هنری

خبرگزاری رسا ـ یک کارگردان و مدرس دانشگاه، همراهی بزرگان عرصه نمایش و سینما با هیئت داوری جشنواره «سوره ماه» را موجب جریان خون تازه‌ای در تئاتر کشور نوین کشورمان دانست.
حوزه هنري

ابراهیمیان: همراهی بزرگان با هیئت داوری «سوره ماه» خون تازه‌ای به تئاتر کشور می‌پاشد

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حوزه هنری، فرشید ابراهیمیان گفت: بدیهی است در یک برنامه‌ریزی کلان هر چه به سمت تجمیع جشنواره‌ها و کاهش تعداد آن‌ها پیش رویم از ارائه نقطه‌نظرات متفاوت که گاهی سردرگمی جوان‌ترها را در پی دارد پرهیز کرده و به سمت یک آرمان مشخص پیش خواهیم رفت.

این کارگردان و مدرس دانشگاه تصریح کرد: تمرکز دو جشنواره تئاتر سوره و ماه و برآیندگیری از دوره‌های متمادی برگزاری آن‌ها می‌تواند اندیشه‌ها، انرژی و نیروهای موجود در عرصه نمایش حوزه هنری را به سمت ثمرات بهتر سوق دهد.

این کارگردان و مدرس دانشگاه، همراهی بزرگان عرصه نمایش و سینما با هیئت داوری جشنواره «سوره ماه» را موجب جریان خون تازه‌ای در تئاتر کشور نوین کشورمان دانست و اظهار کرد: پاشیده شدن خون تازه در شریان تئاتر حوزه هنری می‌تواند یک تحول سراسری را در کشور رقم زند و جنبش و شور جوانان حاضر در جشنواره را هرچه بیشتر در پی داشته باشد.

ابراهیمیان ادامه داد: من با برگزاری جشنواره‌های تئاتری که صرفا به برآیند تولیدات موفق طی سال بها می‌دهند مخالفم و اندیشه حوزه هنری در استقبال از حضور استعدادهای جوان را به فال نیک می‌گیرم.

این هنرمند پیشکسوت عرصه نمایش و منتقد تصریح کرد: آنچه که بیش از هر چیز دیگری افزایش سطح کیفی جشنواره تئاتر «سوره ماه» را در پی دارد نگاه سختگیرانه هیئت بازبینان و داوران جشنواره است که سطح رقابت‌ها را فشرده کرده و انگیزه جوانان را بیشتر و بیشتر خواهد کرد.

وی با تأکید بر این‌که رویکرد جدید حوزه هنری در تلفیق جشنواره‌های سوره و ماه بسیار سازنده خواهد بود ادامه داد: عناوین، موضوعات و افراد مختلف در شکل‌گیری یک جشنواره موفق نقش دارند و باید در پایان برگزاری هر دوره جلساتی به منظور بررسی و پژوهش درباره هر آنچه که در بخش‌های مختلف یک جشنواره رقم خورد برگزار شود.

ابراهیمیان در پایان ضمن آرزوی موفقیت برای مدیریت مرکز هنرهای نمایشی و جوانان حاضر در جشنواره «سوره ماه» گفت: امیدوارم هر سال تجربیات جشنواره‌ای اتفاقات بهتری را رقم زند و مهمترین نتیجه آن رسیدن گروه‌های تئاتری به اجراهای عمومی باشد.

یادآور می‌شود، بیست و دومین جشنواره‌ سراسری تئاتر «سوره‌ ماه» به دبیری رحمت امینی 22 تا 29 مهر در حوزه هنری برگزار خواهد شد.

حسین فتاحی: نگران برگزاری جشنواره داستان انقلاب نیستم /باید از ظرفیت جشنواره داستان انقلاب استفاده کرد

حسین فتاحی دبیر هنری ششمین جشنواره داستان انقلاب با بیان این که بیشتر برنامه‌ریزی‌ها و کارهای این دوره جشنواره پیش از دبیری‌اش انجام شده بود، اظهار کرد: فراخوان جشنواره داده شده و تعدادی از آثار رسیده است و تا 15 مهر ماه مهلت ارسال آثار به اتمام می‌رسد.

وی ادامه داد: به دلیل فوت مرحوم امیرحسین فردی و تغییر مدیریت مرکز آفرینش‌های ادبی، برای دبیری این دوره جشنواره انتخاب شدم.

این نویسنده و مدرس داستان نویسی گفت: در روال کلی جشنواره داستان انقلاب نمی‌توانیم تغییری ایجاد کنیم اما ممکن است در داوری‌ها و اجرا به صورت جزئی تغییراتی ایجاد شود، اهداف جشنواره مانند دوره‌های گذشته است و امیدواریم مدیران حوزه هنری هم کمک کنند تا بتوانیم در اجرا ضعیف‌تر از سال‌های گذشته نباشیم.

وی تاکید کرد: نگرانی برای برگزاری جشنواره ندارم چرا که اجرای کار بر عهده حوزه هنری است و من تنها مسئول هنری جشنواره هستم و مرکز محافل و جشنواره‌های حوزه هنری اجرای کار را بر عهده دارد.

فتاحی با بیان این که جشنواره داستان انقلاب ظرفیتی است که خیلی بیشتر از این می‌شود از آن استفاده کرد، اظهار کرد: 6 سال از برگزاری جشنواره انقلاب می‌گذرد و اگر این 6 سال را بررسی کنیم قائدتا باید هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی شاهد پیشرفت باشیم که فکر نمی‌کنم این اتفاق رخ داده باشد.

دبیر هنری ششمین جشنواره داستان انقلاب تصریح کرد: می‌شود به شکل‌های مختلف در جشنواره داستان انقلاب کار کرد، هم حمایت مدیریت حوزه هنری و هم اطلاع رسانی بیشتری لازم است.

همچنین می‌توان با جمع کردن برگزیدگان این چند دوره جشنواره در هر ماه و هر فصل و حمایت از آن‌ها و چاپ و توزیع آثارشان به پیشرفت و تاثیرگذاری جشنواره کمک کرد.

وی افزود: در این دوره‌هایی که جشنواره داستان انقلاب برگزار شده زحمت بسیاری کشیده شده است، نیروهایی کشف شده‌اند و آثاری نوشته شده است اما فکر می‌کنم استفاده کامل از این ظرفیت نشده است، اگر ما همین 20 نفری که در این چند سال کشف کرده‌ایم را حمایت می‌کردیم شاید در حال حاضر 20 نویسنده حرفه‌ای داشتیم که با مضمون انقلاب اسلامی کار می‌کنند در حالی که این اتفاق رخ نداده است.

وی گفت: اگر حوزه هنری اعتقاد دارد که باید به انقلاب اسلامی توجه بیشتری شود فقط در برگزاری جشنواره و نوشته شدن آثار امکان پذیر نیست بلکه چاپ، توزیع و حمایت از نویسنده‌ها تاثیر بسیاری در اشاعه و بالا بردن کیفیت هنر انقلاب اسلامی دارد.

لازم به ذکر است زنده یاد امیرحسین فردی مدیر پیشین مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری از بنیان گذاران جشنواره داستان انقلاب بود و دبیری دوره‌های گذشته این جشنواره بر عهده این نویسنده انقلاب بود.

همچنین گفتنی است مراسم اختتامیه و معرفی برگزیدگان ششمین جشنواره داستان انقلاب بهمن ماه 1392 در حوزه هنری برگزار می‌شود.

نشست معاونان فرهنگی مراکز استانی در مشهد برگزار می‌شود

محسن ربانی معاون فرهنگی هنری اداره کل امور استان‌های حوزه هنری در این رابطه گفت: این نشست هر سال از سوی اداره کل امور استان‌ها برگزار می‌شود و امسال نیز با حضور محسن مومنی شریف، مجید مصلحی و معاونان فرهنگی حوزه هنری مراکز استانی برگزار می‌شود.

ربانی ادامه داد: معاونان فرهنگی نفر دوم بعد از رییس حوزه هنری در مراکز استانی هستند و نقش جدی و مهمی را در تولید و محتوای آثار و رویدادهای هنری استان‌ها به عهده دارند.

معاون فرهنگی هنری اداره کل امور استان‌های حوزه هنری با اشاره به مطالب مورد بحث در این نشست، گفت: با حضور معاونان فرهنگی برنامه‌های سال گذشته و سال آینده و مشکلات به وجود آمده در مراکز استانی را بررسی و هماهنگی‌های لازم به عمل می‌آید.

ربانی اضافه کرد: در نشست امسال آقای مومنی شریف اهداف و سیاست‌های کلان حوزه هنری را بیان می‌کند و آقای مصلحی نیز به عنوان مدیر کل، مسائل مطرح شده در نشست را جمع بندی و تذکرات لازم در ارتباط با روند اجرای برنامه‌ها را ارائه می‌دهد.

وی با بیان اینکه 3 کمیته برای برگزاری این نشست تشکیل داده شده است، افزود: برای با کیفیت‌تر و عملیاتی‌تر شدن نشست سه کمیته از معاونان فرهنگی مراکز استان‌ها با عنوان کمیته تولیدات به دبیری اسماعیل فلاح، کمیته برنامه‌ریزی و نظارت به دبیری مهدی حبیبی و کمیته اجرایی به دبیری خودم تشکیل داده شد تا مشکلات را بررسی و جمع بندی کرده و در روز نشست ارائه شود، از اهم مسائلی که در این کمیته‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد مدیریت مشکلات، تسهیل نمودن روند تولیدات و تسهیل ارتباط مراکز استانی با اداره کل خواهد بود.

یادآور می‌شود نشست معاونان فرهنگی مراکز استانی جمعه و شنبه 19 و 20 مهرماه به میزبانی حوزه هنری خراسان رضوی در مشهد برگزار می‌شود.

شاکری: ادبیات دفاع مقدس بهترین خاستگاه برای رشد ادبیات انقلاب است

احمد شاکری نویسنده و منتقد در خصوص ادبیات انقلاب و دفاع مقدس نظریات خود را اینگونه بیان کرد: اگر دفاع مقدس رخ نمی‌داد ادبیات پدید آمده در بعد از انقلاب دچار چه ضررها  و خسارت‌هایی می شد؟

به چند جهت ادبیات دفاع مقدس نسبت به ادبیات انقلاب اولویت پیدا کرد، به این دلیل  که ظهور فرهنگی ایثار و شهادت در دوران دفاع مقدس بسیار برجسته تر از دوران انقلاب بود، دوران انقلاب دوران حاکمیت طاغوت بود که فعالیت‌ها و مجاهدت‌هایی برای پیروزی انقلاب صورت گرفت اما دوران دفاع مقدس دوران حاکمیت نظام اسلامی بود و این حاکمیت نظام اسلامی به لحاظ اجتماعی و جامعه شناسی و تاثیری که می‌تواند بر ادبیات بگذارد بسیار تعیین کننده است.

و دلیل دیگر؟ نکته دیگر این است که در دفاع مقدس ترکیب نیروهایی که وارد دفاع مقدس شدند یک دست‌تر بودند بنابراین پرداخت به این‌ها و نمود ارزش‌های دینی در آن‌ها برجسته‌تر بود؛ در انقلاب گروه‌هایی فعالیت می‌کردند که با مبانی انقلابی سازش نداشتند مثل جریان جبهه ملی که برابر قانون قصاص، قانونی که جز اصول بدیهی و مسلم قرآن و دین ماست، ایستادند، گروه‌هایی مثل مجاهدین خلق و گروه‌هایی مثل چریک فدایی نیز بودند که در قبل از انقلاب هم فعالیت می‌کردند و با نظام شاهنشاهی سازگاری نداشتند تا آنجا که برای سرنگون کردن این نظام فعالیت کردند اما بعد از انقلاب این گروه‌ها با مبانی دینی سازگاری نداشتند و اساسا اعتقادی به دین نداشتند.

دفاع مقدس به تعبیر حضرت امام(ره) دانشگاه انسان سازی بود و افراد خاصی به جبهه جنگ می‌رفتند؛ هر کسی وارد جنگ نمی‌شد در حالی که خیلی از افراد وارد جریان انقلاب شدند؛ خلوص و یک دستی در جبهه جنگ دیده می‌شد و روح حماسی بین افراد وجود داشت، لذا ظهور ارزش‌های دینی، سبک زندگی دینی و اسلامی و عمق دینداری و تجربه اشراقی در دوران دفاع مقدس برجسته‌تر است لذا این مساله برای داستان نویسان مطلوب‌تر است.

اگر انقلاب برای احداث حکومت اسلامی بود دفاع مقدس تلاشی برای تثبیت آن و تلاشی برای نگهداشتن ارزش‌های انقلاب اسلامی بود بنابراین هیچ تنافری با هم ندارند.

در دهه اخیر این رویکرد میان سیاست گذاران تقویت شده و شاهد هستیم که حوزه هنری هم در این زمینه جشنواره داستان انقلاب را راه اندازی کرد، این به لحاظ راهبردی معنای خاصی  دارد و معنای آن این است که زمان آن رسیده ما به موضوع انقلاب 57 بیشتر بپردازیم، وقتی جشنواره داستان انقلاب را ترسیم می‌کنیم در واقع این جشنواره برنامه‌ای در ضلع یک سیاست کلی است سیاستی  که  بیان می‌کند الان زمان آن شده که به داستان انقلاب بیشتر بپردازیم و کسی هم مخالف این نیست که داستان‌هایی را برای انقلاب داشته باشیم چه در سطح خاطره و رمان و چه در سطح روایت‌های سینمایی.

در حقیقت سه دهه است که انقلاب اسلامی ما در مورد ادبیات دفاع مقدس سرمایه گذاری می‌کند و این سرمایه گذاری هزینه‌های بسیار زیادی هم از نظر مادی و هم از نظر معنوی داشته است.

بسیاری  از نویسندگانی که ادبیات انقلاب روی شانه آن‌ها استوار شد از جنگ برخاسته و عملا از تجربه جنگ آغاز کردند، جنگ، انگیزه و محرکی برای نوشتن بود و مجموعه سرمایه گذاری که نهادهای دولتی و غیر دولتی کردند موجب شد جریان‌ها و دوره‌های متعددی در این ادبیات پشت سر گذاشته شود، در دهه هفتاد ادبیات سیاه دفاع مقدس ظهور پیدا کرد ادبیاتی که به یاس می‌پرداخت ادبیاتی که  چندان ایمان ادبیات دهه هفتاد را بروز نمی‌داد و این نوع ادبیات افرادی مردد و مشکوک را نشان می‌داد، ادبیاتی که در آن شخصیت‌های سفید و چیزی که دفاع مقدس را الگو یی از حماسه عاشورا می‌کرد، کمتر دیده می‌شد، حتی درباره منافع جنگ هم تردید داشت که  اساسا آیا چنین دفاعی برای ما منفعت داشته یا نه؟

ادبیات انقلاب بسیار پیچیده تر از ادبیات دفاع مقدس است و  این زمان را هر کسی نمی‌تواند به دلخواه خود ترسیم کند، این زمان باید با بررسی دقیق و علمی صورت بگیرد، زمانی ما می‌توانیم از یک عرصه سهل الوصول به عرصه پیچیده‌تر وارد شویم که بتوانیم شبهات آن را پاسخ دهیم.

یک نوع تزلزلی در تصمیم گیری و برنامه‌ریزی در بین اهالی نظر و ادبیات دیده می‌شود که حتی بعضی حاضر به تقسیم بندی هم نیستند، حتی از نام بردن عنوانی تحت عنوان ادبیات سیاه دفاع مقدس نیز پرهیز می‌کنند و این را مورد اختلاف می‌دانند در حالی که در عمل مشاهده می‌کنند که این جریان به تعبیر من جریان انحرافی در ادبیات دفاع مقدس، جریانی است که هیچ تناسبی با ارزش‌های دینی ندارد، چه تضمینی وجود دارد که ادبیات ما با ورود به عرصه پیچیده‌ای چون انقلاب دچار تشددهای سنگین‌تر نشود چه تضمینی وجود دارد که اندیشه نفوذی و اندیشه وارداتی و ترجمه‌ای که به ادبیات سیاه دفاع مقدس وارد می‌شود ما را در ادبیات انقلاب زمین گیر نکند.

ورود ما به ادبیات دفاع مقدس نه تنها خسارتی به ادبیات انقلاب نزد و مانع رشد آن نشد بلکه بهترین خاستگاه برای رشد ادبیات انقلاب اسلامی را نیز فراهم کرد، ما باید دقیقا بدانیم که چگونه باید در حوزه ادبیات ورود کنیم این به شرطی است که بتوانیم ارزیابی دقیقی از وضعیت ادبیات دفاع مقدس داشته باشیم و  بتوانیم از دوره‌هایی که ادبیات داستانی دفاع مقدس پشت سر گذشته با اطلاع و اشراف عبور کنیم و سپس وارد ادبیات انقلاب اسلامی شویم در غیر این صورت ممکن است توفیقاتی که ادبیات دفاع مقدس داشته‌ایم با بخشی از جریان‌های نفوذی و ترجمه‌ای و انحرافی عملا نادیده انگاشته شود؛ این خطر نیز وجود دارد که ادبیات انقلاب هم مبتلای به این شبهات شود و ماهیت انقلاب اسلامی از منظر مکاتب وارداتی طوری ترسیم شود که عملا نسبتی با انقلاب اسلامی ندارد.

/966/پ203/ن

ارسال نظرات