۲۴ آذر ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۵
کد خبر: ۱۹۲۳۲۸
آیت الله جوادی آملی:

فلسفه تأمین کننده آبروی علوم دیگر است

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله جوادی آملی گفت: مهمترین کار این است که فلسفه آبروی علوم را ثابت می کند و اگر قرار است فلسفه آبروی علوم را تأمین کند باید خود علم آبرومندی باشد.
حضرت آيت الله جوادي آملي
به گزارش خبرگزاری رسا، جمعی از اعضای هأیت مدیره و هیأت مؤسس مجمع عالی حکمت اسلامی در آستانه پنجمین دوره انتخابات هیأت مدیره این مجمع با حضرت آیت الله جوادی آملی دیدار کردند.
 
حضرت آیت الله جوادی آملی در این دیدار با اشاره به جایگاه فلسفه در میان سایر علوم، گفت: فلسفه علاوه بر اینکه ریاست علوم را برعهده دارد، آبروی علوم را هم تأمین می کند.
 
وی افزود: مهمترین کار این است که فلسفه آبروی علوم را ثابت می کند و اگر قرار است فلسفه آبروی علوم را تأمین کند باید خود علم آبرومندی باشد.
 
حضرت آیت الله جوادی آملی با طرح این سوال که آیا علم دینی در عالم هست یا خیر، اظهار داشت: تنها علمی که در مورد کل عالم بحث می کند، فلسفه است و اینکه علم دینی داریم یا نه، تنها می تواند مسئله فلسفه باشد، لذا اگر فلسفه ثابت کرد که علم دینی داریم به علوم آبرو می دهد .
 
استاد برجسته تفسیر قرآن خاطر نشان کرد: اگر فلسفه نتواند علم دینی را ثابت کند اولین آسیب را به خودش می رساند یعنی خود را ضد دین می کند و سپس همه علوم را ضد دین می کند، ولی اگر فلسفه مسیر الهی شدن را طی کرد، اولین خدمت را به خود می کند یعنی فلسفه الهی می شود و سپس همه علوم را دینی می کند.
 
وی بیان کرد: ما علم غیر دینی نداریم، تمایز علوم به تمایز موضوعات است، تمایز روش ها هم به تمایز موضوعات است، لذا اگر موضوع دینی بود، علم دینی می شود و روش هم دینی می شود ولی اگر موضوع غیر دینی شد روش هم غیر دینی می شود.
 
حضرت آیت الله جوادی آملی با اظهار خرسندی از اقدامات صورت گرفته، مهمترین کار مجمع عالی حکمت اسلامی را اثبات علم دینی دانست و افزود:‌ مهمترین کار مجمع عالی اثبات علم دینی است، چون ما علم غیر دینی نداریم لذا از آنجا که مجمع عالی حکمت ریاستش ریاست علماء است، با اخلاص کار کنید و حریم ها را حفظ کنید.
 
در ابتدای این دیدار آیت الله فیاضی رییس هیأت مدیره و حجت الاسلام والمسلمین معلمی دبیر مجمع عالی حکمت اسلامی گزارشی از اقدامات، فعالیت ها و برنامه های چهارمین دوره هیأت مدیره ارائه کردند./927/د102/ج
ارسال نظرات