۰۲ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۶
کد خبر: ۲۲۲۳۳۶
استاد حوزه و دانشگاه:

اصلی ترین سربازان میدان جنگ نرم، طلاب و حوزه های علمیه هستند

خبرگزاری رسا ـ خانم مهدیه با اشاره به جریانات دین ستیزی، دین گریزی و دین باوری بی بصیرت که از اقدامات دشمن در جنگ نرم است، گفت: حوزه های علمیه باید پایگاهی قوی برای پاسخگویی به نیازهای جامعه شود تا بتوان در برابر این اقدامات دشمن مقاومت کرد.
اصلی ترین سربازان میدان جنگ نرم، طلاب و حوزه های علمیه هستند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، خانم ملک مهدیه استاد حوزه و دانشگاه و معاونت آموزش حوزه علمیه فاطمیه نجف آباد، صبح امروز در جمع طلاب حوزه های علمیه شهرستان نجف آباد، ارزش و شخصیت هر انسانی را به میزان شناخت او از خود برشمرد و گفت: شناخت ارزش و شخصیت هر شخص سبب شناخت جایگاه او در جامعه است.

وی در ادامه بیان داشت: از مهم ترین ثمرات شناخت ارزش وجودی هر انسان، دوری از خدافراموشی، خودفراموشی و استفاده بهینه از فرصت ها برای رسیدن به موفقیت ها است.

مهدیه با بیان روایاتی از ائمه معصومین، از جمله ملاک های ارزشی انسان را در نحوه برخورد و کلام شخص عنوان کرد و افزود: علم، دانش و بهره علمی از دیگر ملاک هایی است که سبب بروز ارزش انسان نسبت به دیگر افراد است.

وی در ادامه بیان داشت: علم نه صرف یک سری حفظیات و معادلات، بلکه دانشی، علم است که سبب ایجاد تغییر ماهیت در انسان شده و معیارهای منفی او را در جهت مثبت تغییر دهد و به عبارتی علمی که به عمل منتهی شود، علم واقعی است.

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه از دیگر ملاک های ارزیابی شخصیت انسان را عقل و خرد برشمرد و گفت: از مهم ترین علل نزول انبیاء، نشان دادن راه تعقل به انسان ها بوده است چنان که در حدیثی از پیامبر اکرم(ص) که فرمودند، انسان وارث حیوان و فرشته ها است و سبب برتری او نسبت به دیگر موجودات عقل و خرد او است.

وی در ادامه از جمله رهاوردهای عقل در مسیر حیات انسان را، هدفمند کردن زندگی، آرامشی بخشی که سبب تنظیم امکانات و انتظارات در طول زندگی است و آخرین رهاوردش نهادینه شدن صفت عفت و حیا در انسان است.

خانم مهدیه نبودن قدرت تعقل را سبب بسیاری از ناهنجاری ها و آسیب ها در جامعه بیان کرد و افزود: اهمیت عقل آن چنان که در آیات الهی و احادیث بیان شده است، نشان دهنده آن است که اگر در مقابل دین و احکام آن بی توجهی و یا گاهاً سرکشی صورت می گیرد، بر اثر نبود عقل و خرد است.

وی در ادامه بیان داشت: وجود عقل سبب شناخت راه حق از باطل شده و کسی که فاقد این قدرت تشخیص باشد، از وجود قوه عقل بهره ای نبرده است.

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه پیرامون وظیفه طلاب در مقابله با تهاجمات فرهنگی گفت: معارف دین پایگاه جامعی برای پاسخگویی به مهمترین نیازهای انسان، یعنی نیاز اعتقادی، اخلاقی و احکام است و طلاب و حوزه های علمیه اصلی ترین قشر برای پاسخگویی به نیازها است.

وی در ادامه با بیان این نکته که ما به عنوان یک طلبه باید در مرحله اول جایگاه شخصیتی خود را بشناسیم و قبل از هر کاری با تعلیم و تزکیه خود را برای پاسخگویی به این نیازها آماده کنیم.

خانم مهدیه درباره مهم ترین جریانات موجود در سطح کشور و جامعه بین المللی نیز گفت: اولین جریان حاکم، بحث دین ستیزی است که با انواع وسایل ارتباطی به دنبال حذف دین از زندگی افراد هستند.

وی در ادامه بیان داشت: دین گریزی، جریان دوم حاکم بر جوامع و جریان سوم جریان دین باوری بی بصیرت است که با این که منکر دین نیستند، ولی در مسائل دینی هیچ گونه بصیرتی ندارند که گاهاً مشاهده می شود در مجالس که شخص با کمترین معلومات به عنوان یک جلسه دار گروهی را مرید خود قرار می دهد.

این استاد حوزه و دانشگاه مهم ترین ابزار برای مقابله با این سه جریان را دو عامل هجرت و جهاد بیان کرد و افزود: هجرت ما طلاب همان قدم نهادن در حوزه های علمیه است و برای گام دوم یعنی جهاد باید طبق آیات الهی و روایات معصومین(ع)، به جهاد اکبر و مبارزه با نفس روی آوریم.

وی در ادامه بیان داشت: ما طلاب تا خود را نسازیم نخواهیم توانست در برابر بزرگترین فقر هر جامعه، که همان فقر فرهنگی است، به مبارزه برخیزیم و همراه با علم باید تهذیب نفس را نیز فراموش نکنیم و همگام با این دو مسئله، آشنایی با حوادث روز و بصیرت را مدنظر داشته و بدانیم که هجوم فرهنگی همانند هجوم نظامی نیست و بی صدا و آرام در تمام ابعاد دین وارد خواهد شد. /1306/پ202/ب 

ارسال نظرات