۰۲ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۹
کد خبر: ۲۲۷۳۶۰
امام جمعه قم:

آیت الله مهدوی نماد و الگوی عملی وحدت حوزه و دانشگاه بود/ به فرهنگ باید نگاه جبهه ای شود

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه قم با تسلیت ارتحال آیت‌الله مهدوی کنی از این عالم ربانی به عنوان فقیه زمان شناس یاد کرد و گفت: ایشان نماد و الگوی عملی برای وحدت حوزه و دانشگاه بود.
سخنراني سيدمحمد سعيدي امام جمعه قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد سعیدی، تولیت آستان مقدس کریمه اهل‌بیت(ع) در خطبه های نماز جمعه عبادی سیاسی این هفته قم که در حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار شد، با تسلیت ارتحال آیت‌الله مهدوی کنی از این عالم ربانی به عنوان فقیه زمان شناس یاد کرد.

 

وی افزود: آیت‌الله مهدوی کنی از ویژگی‌های زیادی برخوردار بود، به گونه‌‌ای که این ویژگی‌ها از ایشان نماد، الگو و چهره ماندگار ساخته بود، آن عالم ربانی مروج معارف اهل‌بیت(ع) و متخلق به احکام و اخلاق الهی بود.

 

امام جمعه قم تصریح کرد: آن عالم ربانی همچنین سیاستمداری صادق و انقلابی صریح بود که ملاحظات شخصی و قبیله‌ای در فعالیت‌هایش اثر نمی‌کرد؛ رعایت انصاف و عدالت در داوری از خصوصیات بارز ایشان بود، در زمان رژیم ستمشاهی نیز با عزت در زندان مقاومت کرد.

 

وی ادامه داد: تربیت کادرهای مؤثر برای نظام و افراد عالم در دانشگاه امام صادق(ع) و حوزه علمیه مروی از دیگر فعالیت‌های مرحوم آیت‌الله مهدوی بود، ایشان نماد و الگوی عملی برای وحدت حوزه و دانشگاه بود؛ همچنین ‌در تمام مسؤولیت‌های خود مدافع سیره امام راحل و در بست در خدمت رهبر معظم انقلاب بود، مردم نیز در حادثه ارتحال ایشان عمق ارادت خود را نسبت به جامعه روحانیت و روحانیان خط انقلاب نشان دادند.

 

تولیت آستان مقدس کریمه اهل‌بیت(ع) در ادامه با اشاره به صدور حکم دوره جدید اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: مفاد این حکم منشور فرهنگی در سال فرهنگ است، به فرهنگ باید نگاه جبهه‌ای داشت.

 

امام جمعه قم درباره سفر شخصیت‌های سیاسی جهان به ویژه نخست وزیر عراق به کشورمان نیز اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب در دیدار نخست وزیر عراق ضمن اعلام حمایت قاطع ایران اسلامی از دولت عراق تاکید کردند  که «ملت ایران و عراق توانایی مقابله با تروریست‌ها و حل مشکلات را بدون دخالت‌ خارجی دارند».

 

حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی همچنین با تقدیر از موضع گیری نوری مالکی و کناره گیری وی از نخست وزیری به خاطر حفظ وحدت کشور عراق، خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری نیز فرمودند «ما خدمت بزرگ آقای نوری مالکی به منطقه و کشور را فراموش نخواهیم کرد»، انصافا نوری مالکی نسبت به رهبر معظم انقلاب ادب کرد، انسانی در خارج از کشور ما کلام رهبری را پذیرفت ولی عده‌ای در داخل کشور فضای امن کشور را در انتخابات برهم زدند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی در بخش دیگری از سخنان خود ماه محرم و صفر را یوم الله دانست و اظهار داشت: اقامه حق، عدالت و برپایی دین راستین از اهداف قیام امام حسین(ع) بود، ایشان ‌در تلاش برای برپا کردن حاکمیت شرعیت و بر هم زدن حکومت جور و ستم بودند.

 

وی تأکید کرد: همچنین سیدالشهدا(ع) به دنبال ریشه کن کردن انواع فسادها بودند که قیام ایشان به دو بعد ظاهری و باطنی تقسیم می‌شود، بعد ظاهری آن مبارزه با حکومت ظالم یزید بود، بعد باطنی آن نیز قیام علیه جهل انسان‌ها بود، ایشان خون خود را تقدیم کردند تا مردم از جهل و گمراهی بیدار شوند.

 

تولیت آستان مقدس کریمه اهل‌بیت(ع) معرفی یزدیان زمان و اهداف قیام سیدالشهدا(ع) را از وظایف و رسالت‌های هیأت‌ها مذهبی خواند و تأکید کرد: یزدیان زمان ما آمریکای جنایتکار، انگلیس مکار و رژیم صهیونیستی خون خوار است که سخنرانان باید ضمن معرفی شخصیت و اهداف قیام حضرت اباعبدالله الحسین(ع) یزدیان زمان را نیز برای مردم معرفی کنند.

 

وی خاطرنشان کرد: مطالبه رهبری و مرجعیت شیعه از متصدیان امر تبلیغ این است که در منابر و مواعظ خود چهار رکن تحکیم عقاید مردم به ویژه جوانان، دفع شبهات، تهذیب اخلاق و تعلیم احکام را داشته باشند، شبهه بیماری و مرضی است که در قلب افراد ضعیف ایجاد می‌شود و باید این مرض را ریشه کن کرد.

 

امام جمعه قم اظهار داشت: بسیاری از انحرافات به سبب جهل مردم نسبت به احکام شرعی است که خطبا و مداحان باید این مباحث را در ماه محرم برای مردم بیان کنند.

 

وی افزود: همچنین تهذیب اخلاق از ایجاد اتفاقات غیر اخلاقی همانند دعواها، اسید پاشی بر چهره دیگران که از نظر شرعی صد درصد حرام بوده و برخورد شدید با آمران و ناهیان منکر جلوگیری می‌کند، تمام این کارها ناشی از بد اخلاقی است؛ بد اخلاقی سبب گریز مردم از دین می‌شود.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی با بیان این‌که تحکیم عقاید از گرفتار شدن افراد به ویژه جوانان در دام دشمنان جلوگیری می‌کند، گفت: در عصر کنونی دشمنان و دزدان عقیده و فرهنگ برای سست کردن عقاید مردم شمشیر را از روی بسته‌اند که باید در هیأت مذهبی مسائل اعتقادی برای افراد بیان شود.

 

وی ادامه داد: همچنین وعاظ چه بخواهند و چه نخواهندن در جامعه الگو بوده و برخی از افراد به ویژه جوانان از آنها الگوبرداری می‌کنند، از این‌رو باید در قول و عمل سخت مراقب بوده و کار نامناسبی انجام ندهند.

 

تولیت آستان مقدس کریمه اهل‌بیت(ع) با اشاره به توصیه های رهبر معظم انقلاب به مداحان، برگزاری مراسمات با صوت خوش، سبک مناسب، مضمون مناسب و شعر خوب را کار اصلی مداحان دانست و اظهار داشت: نباید در مداحی از سبک‌های غیر اسلامی که فراتر از انحراف و خیانت به جامعه است استفاده کرد.

 

وی افزود: مداحان و وعاظ باید در برابر خدا خشیت داشته و بدون ترس حق را بیان کنند، همچنین تنها برای رضای خدا تلاش کنند.

 

امام جمعه قم یادآور شد: دنیا داران و اصحاب فتنه با حق مخالف هستند، ولی با این وجود فرد نباید در برابر حق کوتاه بیاید و از امام راحل و رهبر معظم انقلاب در این زمینه الگو بگیرد.

 

امام جمعه قم در بخش پایانی سخنان خود در خطبه دوم ضمن تسلیت سالروز شهادت سید مصطفی خمینی به بیت امام راحل و ملت عزیز از ایشان به عنوان یاور و غمخوار امام خمینی(ره) یاد کرد.

 

امام جمعه قم در خطبه نخست نیز به بررسی تجسس در امور دیگران از دیدگاه اسلام پرداخت و بیان داشت: اسلام تجسس در امور دیگران را حرام می‌داند، حال اگر فردی تجسس خود را فاش کند، ضمن ارتکاب گناه تجسس گناه فاش کردن آن را نیز مرتکب شده است.

 

وی افزود: هر فردی دارای عیب و لغزشی است، ولی با این وجود نخست خود فرد باید تلاش کند که این عیوب را رفع کرده و با عملکرد خود سبب ظهور عیوب و لغزش‌های خود نشود، ثانیا دیگران اگر عیبی از افراد دیدن را فاش نکنند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی درباره بولتن‌ها و خبرنامه‌ها نیز تأکید کرد: نباید به بهانه اطلاع رسانی و غنی شدن خبر نامه سخنانی که آبروی افراد را می‌برد بیان کرد.

 

وی تصریح کرد: هیچ مسؤولی حق ندارد بگوید اسرار دیگران را می‌توان به وسیله بولتن به دیگران منتقل کرد، البته بحث حکومت متفاوت است.

 

تولیت آستان مقدس کریمه اهل‌بیت(ع) همچنین گناه را سبب ننگ فرد دانست و گفت: توبه از گناهان یک واجب فوری است./993/پ201/ج

ارسال نظرات