۱۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۰
کد خبر: ۲۳۰۰۰۳
کارشناس مسائل فرهنگی:

برنامه‌های ماهواره‌ای ارزش‌سازی غلط برای مخاطبان دارند

خبرگزاری رسا ـ پورملائی ارزش‌سازی و الگودهی نادرست را یکی از پیامدهای منفی ماهواره دانست و گفت: با توجه به اصل اثر مقایسه که در علم روانشناسی اجتماعی مطرح است، تأثیر برنامه‎‌های ماهواره‌ای بر افراد متأهل محسوس‌تر است.
تاثير سوء ماهواره


سعید پورملائی، کارشناس و تحلیل‌گر مسائل فرهنگی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز با بیان این‌که بیشتر شبکه های ماهواره ای با مدیریت و حمایت ایالات متحده آمریکا اداره می شود، اظهار داشت: 90درصد رسانه های آمریکایی نیز در دست صهیونیست هاست.


وی در پاسخ به این سؤال که علت گسترش شبکه های فارسی زبان چیست، خاطرنشان کرد: طراحان جنگ نرم از همه شیوه های فریبنده رسانه ای برای تبلیغ سبک زندگی غربی استفاده کرده و اهداف بلندمدتی را برای تأثیرگذاری بر ذهن جوانان و خانواده های ایرانی آغاز کردند تا نگاه استکبارستیزی و سبک زندگی اسلامی آن ها را تغییر دهند.


پورملائی از ارزش‌سازی و الگودهی نادرست به عنوان یکی از پیامدهای منفی ماهواره یاد کرد و بیان داشت: این الگوسازی منفی که با هنرپیشگی بازیگران هالیوودی البته با گریم های سنگین همراه است، موجب می شود مخاطبان در صورت نرسیدن به آن الگوها که در بیشتر اوقات نیز چنین است، دچار افسردگی، حقارت و اختلافات خانوادگی شوند.


تحلیل‌گر مسائل فرهنی با انتقاد از باور غلط برخی افراد که فکر می کنند، برنامه های ماهواره بر روی افراد متاهل تاثیر نمی گذارد، افزود: شاید این‌گونه تصور شود که برخی آسیب های برنامه‌های ماهواره‌ای برای افراد متأهل وارد نیست، اما با توجه به اصل اثر مقایسه که در علم روانشناسی اجتماعی مطرح است، تأثیر آن برای افراد متأهل محسوس‌تر است، چنانکه می تواند زندگی شخصی و زناشویی را تحت تأثیر قرار دهد.


وی کاهش عشق، عاطفه و محبت میان زن و شوهر را از آسیب های این اثر مقایسه ای عنوان کرد و گفت: بخش قابل توجهی از طلاق هایی که در جامعه امروز واقع می شود، نتیجه مقایسه همسران خود با هنرپیشه های برنامه های ماهواره ای است، در حالی‌که حقیقت هالیوود آن چیزی نیست که از قاب تلویزیون مشاهده می‌شود.


این تحلیل‌گر مسائل اجتماعی اثر تدریجی برنامه های ماهواره را نیز به عنوان آسیب دیگر این دجال‌واره برشمرد و تأکید کرد: گاهی تأثیر رسانه ها در بلند مدت خود را نشان می دهند، یعنی در سال های نخست تأثیر تماشای برنامه های نامناسب با وجود آن که محسوس نیست، ولی با گذشت زمان خود را نشان می دهد.


وی با اشاره به سخن امام صادق(ع) که «نگاه پی در پی در قلب، شهوت ایجاد می کند و همین برای انحراف بیننده کافی است»، تصریح کرد: نقطه آغاز بسیاری از گناهان، نگاه آلوده است و نقطه آغاز افراد زیادی که گرفتار دام زنا، خودکشی و یا دیگرکشی شدند همین نگاه بوده که باید مخاطبان برنامه های ماهواره ای با توجه به این نکته، مراقب نگاه های خود باشند.


پورملائی در پایان مهمترین و مؤثرترین راه مقابله با هجمه فرهنگی دشمنان را ارتقای سطح بینش و تقوای فردی و اجتماعی دانست و خاطرنشان کرد: اگر فرهنگ خداترسی در جامعه حاکم باشد و خدا را ناظر بر اعمال خود ببینیم به طور حتم چنین جامعه ای هیچ‌گونه آسیبی از دشمنان نمی بیند./935/ت302/ب3

ارسال نظرات