۰۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۵
کد خبر: ۲۳۳۴۰۴
استاد حوزه علمیه کرمان:

دعاهای امام سجاد سبب احیای معارف دینی شد

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه کرمان گفت: امام سجاد(ع) بنابر اقتضای زمان خویش که از لحاظ سیاسی فضایی بسته بود، به زنده کردن فرهنگ و تمدن اسلامی و احیای معارف دینی، عرفانی و سیاسی از طریق دعا که خود یک قالب تبلیغی است پرداختند.
 امام سجاد(ع)

حجت الاسلام سیدعباس موسوی، استاد حوزه علمیه کرمان در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، گفت: امام سجاد(ع) به سبب بیماری و خواست خداوند متعال در روز عاشورا بیمار شدند تا از جنگ و کشته شدن معاف گردند تا نسل امامت حفظ شود.

 

وی در ادامه افزود: پس از واقعه عاشورا و قیام سیدالشهدا(ع) برای احیای اسلام، امام سجاد(ع) خود را موظف به زنده نگه داشتن این قیام دانست و مردم را از انحرافات و فراموشی نجات می دادند؛ بنابراین در طول عمر خود آنچه را در کربلا اتفاق افتاده بود بازگو می کردند.

 

حجت الاسلام موسوی عنوان کرد: امام سجاد(ع) از هر فرصتی برای رسوایی حکومت یزید استفاده می کردند که این رسوایی را می توان در خطابه های ایشان در شام، کوفه و مدینه دید.

 

وی با اشاره به این که دعا یکی از ابزارهای امام سجاد(ع) بود، افزود: یکی از خدمات حضرت علی بن حسین(ع) احیای معارف دینی در قالب دعا بود که به این سبب فرهنگ و تمدن اسلامی نهادینه شد و زمینه ای برای انقلاب فرهنگی امام باقر و امام صادق(ع) ایجاد شد.

 

حجت الاسلام موسوی با بیان این که امام سجاد(ع) بسیار بر پدرشان گریه می کردند و به بسیار گریه کننده ملقب شده بودند، اظهار داشت: با توجه به سیره امام سجاد(ع) درمی یابیم که یکی از اصول تبلیغی ایشان دعوت مردم به مرثیه خوانی و برپا کردن عزاداری برای پدر بزرگوارشان بود.

 

این استاد حوزه علمیه ابراز داشت: جابر جعفی از امام باقر(ع) نقل می کند که پدرم به دلیل این که هر نعمتی را با سجده یاد می کردند به سجاد لقب گرفتند و هر زمان که بلایی از ایشان دفع می شد سجده نخستین کار ایشان بود همچنین واجبی را انجام نمی دادند مگر این که سجده ای را بجای می آوردند.

 

وی تصریح کرد: زین العابدین یکی از القاب معروف امام سجاد(ع) است که مقلب شدن ایشان به زین العابدین از این جهت است که شیطان به صورت ماری سیاه در محراب حضرت حاضر می شوند تا ایشان را از عبادت منصرف سازند اما امام سجاد(ع) توجهی نمی کنند تا این که پای امام را می گزد و باز ایشان از عبادت غافل نمی شوند که ندایی در این هنگام به گوش رسید که گفت: «انت زین العابدین»؛ به همین سبب از آن پس زین العابدین لقب گرفتند.

 

حجت الاسلام موسوی با بیان این که امامان از هر طریقی باید کیان دین اسلام را حفظ کند، اذعان داشت: حفاظت از دین به اقتضای زمان هر امام متفاوت است؛ بنابراین برخی از راه جنگ، برخی از راه صلح و برخی از راه انقلاب فرهنگی به وظیفه خود عمل می کنند.

 

استاد حوزه علمیه افزود: امام سجاد(ع) بنابر اقتضای زمان خویش که  از لحاظ سیاسی فضایی بسته چیره بود، ایشان به زنده کردن فرهنگ و تمدن اسلامی و احیای معارف دینی، عرفانی و سیاسی از طریق دعا که خود یک قالب تبلیغی است پرداختند.

 

وی در پایان گفت: صحیفه سجادیه و دعای ابوحمزه ثمالی از بزرگ ترین یادگارهای امام سجاد(ع) هستند که درس های بزرگی را به می آموزند و جوانان نیاید از آن ها غافل شوند./9706/ت302/ب4

ارسال نظرات