۰۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۸
کد خبر: ۲۴۸۴۱۰
معاون تهذیب حوزه علمیه قزوین:

احساس مالکیت در برابر نعمات الهی نشانه کبر و غرور است

خبرگزاری رسا ـ معاونت تهذیب حوزه های علمیه قزوین با بیان این‌که انسان باید در برابر نعمات الهی متواضع و شکرگزار باشد، گفت: احساس مالکیت در برابر نعمات الهی نشانه کبر و غرور است.
حجت الاسلام علي عباسي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، حجت الاسلام علی عباسی معاون تهذیب حوزه های علمیه قزوین شب گذشته 3 اسفتدماه در نشست تفسیر قرآن کریم مسجد جامع المهدی(ع) قزوین با تفسیر آیات 22 و 23سوره مبارکه حدید گفت: انسان در زندگی خود با دو نوع مصیبت مواجه است، یک مصیبت که خود او در هویت آن دخیل است و دیگری آن که انسان در شکل‌گیری مصیبت هیچ گونه نقشی ندارد، این آیات مبارکه مصیبت‌های غیر اختیاری را مدنظر قرار دارد.

 

استاد تفسیر حوزه علمیه با اشاره به هر دو نوع مصیبت زندگی انسان اظهار داشت: با توجه به آیات قرآن کریم و نگاه به تفاسیر قرآن در می‌یابیم که همه اتفاقات و مصیبت‌ها و حوادث ناگوار در سرنوشت از پیش نوشته شده  و در لوح محفوظ یا همان منبع علم الهی بوده است.

 

حجت الاسلام عباسی با توجه به آیه  23 که می‌فرماید دانستن وقایع اتفاق نیفتاده بر خداوند کاری سهل و آسان است دلیل وجود مصیبت ها در زندگی انسان را اینگونه تفسیر کرد: وجود مصیبت در زندگی انسان بی فایده نیست. انسان اگر بداند که از قبل برای او مصیبتی قرار داده شده دیگر در مصیبت ها تاسف نمی خورد و مایوس نمی شود و در شادی ها مغرور و متکبر نمی شود چرا که خداوند از انسان متکبر و افتخار کننده بیزار است.

 

وی در ادامه راه حل مشکل خود بزرگ بینی و کبر و غرور را اینگونه بیان کرد: انسان باید شکر نعمات الهی را به جا بیاورد نه اینکه در برابر آن احساس مالکیت کند و مفتخر به آن شود افتخار نابجا ریشه  تکبر است و باید از آن دوری کرد.

 

معاونت تهذیب حوزه‌های علمیه با اشاره به حدیثی از امیر مومنان که می‌فرماید خداوند تکبر و عزت را مخصوص خود قرار داده و آن را به کسی دیگر نبخشید، گفت: خداوند متعال از کسی که به حریمش نفوذ کند نفرت دارد. شخص متکبر متجاوز به حریم خداوند است به همین دلیل در این آیات از اینگونه انسان ها به بدی یاد شده است.

 

این استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به ثبات شخصیت مومن تصریح کرد: با توجه به این آیات به این نتیجه می رسیم که وجه تمایز مومن از غیر مومن تحمل او در برابر سختی هاست. چرا که روایتی از ائمه معصومان می‌فرماید مصیبت همچون باران بر سر مومن می بارد و مومن باید در برابر آن صبر و استقامت کند.

 

حجت الاسلام عباسی در پایان با توجه به حدیث امام علی(ع) که می‌فرماید درختان بیابان از سبزه‌های مرداب قوی‌تر هستند گفت: مصیبت در زندگی، انسان را در برابر مشکلات مقاوم و نعمت بیش از حد او را سست و شکننده می سازد./849/پ203/ب4

ارسال نظرات