۰۴ تير ۱۳۹۴ - ۰۳:۳۵
کد خبر: ۲۶۹۶۸۹
آیت الله استادی:

عبادت سبب رفع نقص و تکامل انسان می شود

خبرگزاری رسا ـ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که یکی از اهداف خلقت عبادت است، گفت: وجود عبادت به معنای نیازمندی و نقص برای خداوند نیست بلکه نفع این عبادت به خود انسان می رسد، عبادت نقص انسان را برطرف کرده و سبب تکامل انسان می شود.
آيت الله استادي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله رضا استادی عضو شورای عالی حوزه های علمیه چهارشنبه شب در جلسه تفسیر دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) با بیان این که کسانی هستند که کارهای آنان برای ممالک و نسل ها خیر دارد، گفت: کارهای انسان به خودش بر می گردد با توجه به این نکته اثر خیر کارهای برخی انسان ها به دیگران نیز می رسد.


وی افزود: کار خداوند به اغراض معلل نمی شود با این جمله برخی تصور می کنند خداوند اصلا غرض ندارد که این مسأله نادرست است، غرض خداوند همانند انسان ها نیست؛ خداوند از خلقت هدف داشته اما این هدف به خودش بر نمی گردد.


عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که یکی از اهداف خلقت عبادت است، اظهار داشت: وجود عبادت به معنای نیازمندی و نقص برای خداوند نیست بلکه نفع این عبادت به خود انسان می رسد، عبادت نقص انسان را برطرف کرده و سبب تکامل انسان می شود.


وی ادامه داد: عبادت به کارهایی همانند نماز و روزه گفته می شود اما عبودیت عبارت از بندگی خداوند متعال است، در عبادت معرفت نیز خوابیده است؛ برخی نیز هدف از خلقت را معرفت انسان بیان کرده اند، امام حسین(ع) فرموده خداوند متعال بندگان را خلق نکرده مگر این که او را بشناسند.


نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که خداوند متعال می توانست همه را مؤمن قرار دهد، ابراز داشت: گروهی از انسان ها به دنبال باطل و گروهی به دنبال حق هستند، یکی از علت های خلقت رحمت است؛ خداوند انسان را خلق کرده و تکلیفاتی قرار داده تا به دنبال آن به انسان رحمت کند.


وی عنوان کرد: در سوره ملک بیان شده است که خداوند متعال زندگی و مرگ را قرار داده تا امتحان کند چه کسی بهترین اعمال را انجام می دهد پس هدف از خلقت می تواند ابتلا باشد، خداوند انسان را خلق کرده و به او اختیار داده تا به تکامل برسد.


آیت الله استادی خاطرنشان کرد: امام صادق(ع) درباره آیه ای که خداوند می فرماید انسان ها را خلق کردیم تا آنها را آزمایش کرده و بدانیم چه کسی بهترین اعمال را انجام داده است فرموده اند منظور از بهترین اعمال کثرت در عمل و کمیت نیست.


وی اضافه کرد: حضرت فرمودند منظور از بهترین اعمال توجه به کیفیت عمل است یعنی دو رکعت نماز با حال بهتر از ده رکعت نماز بی حال است، ابقای عمل از انجام آن سخت تر است؛ عمل خالص عملی است که انسان نخواهد غیر از خدا کسی با خبر شده و او را تمجید کند./1323/پ202/ج

ارسال نظرات