نگریستن به خلقت، انسان را متذکر می کند
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در فارس
وی در ادامه با بیان تفسیر آیه افزود: و زمانی که به ایشان گفته شود، برای خدای رحمان سجده کنید، گفتند رحمان چیست، چگونه به چیزی که دستورمان می دهی سجده کنیم، در نتیجه نفرتشان بیشتر می شود.
آیتالله دستغیب اظهار داشت: این آیه حکایت رفتار سوء کفار با فرستاده خدا و دعوت حقه او است، می فرماید؛ وقتی رسول خدا(ص) به آن ها میگوید که برای خدای رحمان سجده کنید، میگویند رحمان چیست یعنی از هویت و حقیقت رحمان سؤال کردهاند و تجاهل و تغافل نسبت به خدا را به نهایت رسانده اند، در حالی که مناسب مقام آن بود که بگویند رحمان چه کسی است.
وی ادامه داد: منظور آنان این بود که بگویند ما از این موجودی که تو میگویی، جز اسمش، چیزی نمی دانیم و در ادامه برای پافشاری بر استکبار و عناد و از روی استهزاء و ریشخند خطاب به رسول خدا گفتند آیا ما به چیزی سجده کنیم که تو به ما دستور می دهی مگر تو کیستی که ما از دستورات تو اطاعت کنیم، و با این عمل و گفتار استکبارآمیز،ن فرتشان افزوده میشود.
تولیت استان مقدس احمد بن موسی (شاهچراغ) تصریح داشت: خداوند در آیه ای در همین سوره در پاسخ به آن هایی که می گفتند میدهد، رحمان چیست هر چند آن ها این سخن را از سوی سخریه میگفتند و خداوند میفرماید پر برکت و با عظمت است آن خدایی که در آسمان منزلگاهایی قرار داد.
وی خاطرنشان کرد: برج هاى آسمانى اشاره به صورت هاى مخصوص فلکى است که خورشید و ماه در هر فصل و هر موقعى از سال در برابر یکى از آنان قرار مىگیرند مثلا مىگویند خورشید در برج حمل قرار گرفته، یعنى محاذى صورت فلکى حمل است و یا قمر در عقرب است، یعنى کره ماه برابر صورت فلکى عقرب واقع شده است.
نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: به این ترتیب آیه اشاره به منزلگاههاى آسمانى خورشید و ماه کرده و در میان آن چراغ روشن و ماه تابانى آفرید آیا با این همه نشانههاى روشن، با این منازل بدیع و دقیق خورشید و ماه باز او را نمىشناسید و مىگویید رحمان چیست.
وی در پایان ادامه داد: خداوند همان کسى است که شب و روز را جانشین یکدیگر قرار داد، براى آن ها که بخواهند متذکر شوند و یا بخواهند شکرگذارى کنند، نظام بدیعى که اگر نبود، زندگى انسان بر اثر شدت نور و حرارت یا تاریکى و ظلمت به تباهى مىکشید، براى آن ها که مىخواهند خدا را بشناسند دلیل جالبى است.
آیتالله دستغیب گفت: نتیجه نگریستن به جهان آفرینش انسان را بیدار می کند و انسان به حقیقت وجود که همان خداوند است بپی می برد و همچنین از این رو شکر پروردگار را به جا می آورد. /839/پ202/ح