۰۴ تير ۱۳۹۵ - ۰۶:۰۸
کد خبر: ۴۳۴۲۴۷
اسماعیلی مطرح کرد؛

پست ها امانتی در اختیار انسان است/ صداقت و عدم خیانت در امانت؛ ملاک خوب بودن

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که آنچه انسان را به مقام انسانیت می رساند راستگو بودن و ادای امانات است، گفت: امانت فقط کوزه طلا نیست بلکه پست هایی که به انسان داده می شود نیز امانت به شمار می رود که انسان نباید به این امانت خیانت کند.
محسن اسماعیلی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محسن اسماعیلی عضو حقوقدان شورای نگهبان سحرگاه امروز در برنامه تلویزیونی ماه خدا که از شبکه یک سیما پخش شد، با اشاره به جایگاه و فضائل امیرمؤمنان علی(ع) گفت: شاید کسی را همانند حضرت نداشته باشیم که حتی دشمنانش به خوبی ها و فضائل آن  اعتراف کنند.

 

وی افزود: این که دوستان از کسی تعریف کنند ممکن است چیز برجسته ای نباشد اما اگر دشمنان قسم خورده کسی به بزرگی های او اعتراف کرده و اذعان کنندکسی همانند آن شخص وجود ندارد مسأله بزرگی است که به ندرت اتفاق می افتد.

 

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که کتاب ها درباره فضائل امیرالمؤمنین نوشته شده است، اظهار داشت: فلاسفه سعی می کنند خود را به امیرمؤمنان نزدیک کنند تا بگویند که فلسفه آن ها علوی است؛ حکما، فقها، عرفا، پهلوانان و قهرمانان و حتی صوفیه نیز سعی می کنند به نوعی خود را به امیرالمؤمنین وصل کنند.

 

وی ادامه داد: حضرت به اندازه ای بزرگ هستند که وقتی انسان به ایشان انتساب پیدا می کند برای دنیا وآخرتش بس است، هرکدام از گروه ها از نگاه خود فضیلت امیرمؤمنان را بیان کرده اند به عنوان مثال اهل حکمت و فلسفه به بعد عقلانی حضرت پرداختند که چگونه ایشان عقل محض بودند.

 

اسماعیلی با طرح این سؤال که آیا علی(ع) به دلیل این که نخستین نفری بودکه اسلام آورد علی شد، ابراز داشت: اینمسأله فضیلت بسیاری بزرگی است اما ممکن است برخی ادعا کنند که اگر ما هم بودیم ایمان می آوردیم ولی در آن زمان حضور نداشتیم.

 

وی عنوان کرد: آیا فضیلت امیرمؤمنان است که ایشان تنها کسی هستند که در کعبه متولد شده است، البته این مسأله فضیلت دارد اما ما در جایی نداریم که خود امیرالمؤمنین ادعا کرده باشند که من تنها کسی هستم که در کعبه به دنیا آمده ام؛ آیا امیرمؤمنان به دلیل شجاعت های در جنگ، عبادت های سوزناک و این که همسر فاطمه زهرا(س) بوده تنها فضیلت پیدا کرده است.

 

عضو حقوقدان شورای نگهبان خاطرنشان کرد: همه این موارد ویژگی ها برجسته و فضیلت برای امام علی(ع) است، آنچه که علی را علی کرد این موارد نیست چون بسیاری از این موارد دست انسان نیست که داشته یا نداشته باشد، چیزی که حضرت را علی کرد در چیزهایی است که هرکس دیگری نیز بتواند آن ها را انجام دهد.

 

وی اضافه کرد: امام صادق(ع) به یکی از یاران خود می فرمایند ببین چه چیزی امیرمؤمنان را در چشم پیامبر علی کرد به آن ها ملزم باش، حضرت می فرمایند امیرالمؤمنین فقط به این دلیل در چشم پیامبر بزرگ شد که صداقت در گفتار و رفتار داشت و به امانت مردم خیانت نمی کرد.

 

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که آنچه انسان را به مقام انسانیت می رساند راستگو بودن و ادای امانات است، گفت: امانت فقط کوزه طلا نیست بلکه پست هایی که به انسان داده می شود نیز امانت به شمار می رود که انسان نباید به این امانت خیانت کند.

 

وی افزود: در روایتی دیگر داریم که به رکوع و سجود افراد نباید نگاه کرد چون برخی به این کار اعتیاد دارند و اگر انجام ندهند سر حال نمی آیند بلکه ملاک خوب بودن راستگو بودن و عدم خیانت در امانت است./1323/پ202/ج1

ارسال نظرات