حکومت های اهل سنت در طول تاریخ با فقه حکومتی رابطه ای نداشته اند

به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وسائل، حجت الاسلام عباسعلی سلیمانی امام جمعه زاهدان، با تاکید بر این مطلب که اساس اسلام بر حاکمیت بوده است؛ ابراز داشت: تعبیر قرآن کریم درباره شانیت نبی مکرم اسلام دوگونه است: یکی شان تبیین مسائل و احکام، و دیگری شان تحکیم و حاکمیت.
حکومت سلطنتی در دوران بنی امیه و بنی عباس موروثی شد
وی با اشاره به این که پیامبر اکرم با ورود به مدینه تشکیل حکومت دادند؛ ادامه داد: جایگاه حاکمیتی بعد از رسول خدا محفوظ ماند و تا شش ماه حکومت امام حسن مجتبی، جایگاه فقه حکومتی مشاهده می شد؛ ولی بعد از آن نظام اسلامی رو به سلطنت رفت و سلطنت در دوران بنی امیه و بنی عباس به سمت موروثی شدن رفت.
با موروثی شدن حکومت فقه به مساله حکومت نپرداخت
حجت الاسلام سلیمانی، ادامه داد: با موروثی شدن حکومت، فقه به طور کامل از پرداختن به مساله حکومت خارج و بیشتر در تعیین حلال و حرام زندگی مردم و مسائل عبادی و معاملات استفاده شد.
وی با اشاره به این مطلب که، در طول تاریخ فقها فرصتی برای تشکیل حکومت پیدا نکرده بودند؛ اظهار داشت: کتب فراوان فقهی فراوانی موجود است که بر مبنای حاکمیت نگارس یافته و البته در مواردی بعضی از فقها مثل آیت الله محمد باقر شفتی در اصفهان حکومت را عملا به اجرا در آوردند.
امام جمعه زاهدان ادامه داد: البته این گونه تلاش ها برای تشکیل حکومت توسط فقها محدود و موردی با توافق با سلاطین وقت صورت می گرفت و حکومت دست دیگران بود.
فاصله داشتن فقاهت و حکومت از هم، در طول تاریخ
وی خاطر نشان ساخت: در طول تاریخ عملا فقاهت و حکومت از هم فاصله داشتند تا اینکه امام راحل توانست فقه را به کرسی حکومت بکنشاند و ما امروز شاهد تحولی شگرف هستیم و فقه با جامعیتی که دارد به عنوان قانون یک حکومت تمام عیار اسلامی شمرده شده است.
حجت الاسلام سلیمانی ابراز داشت: وقتی ما در فقه اسلامی کتبی شمه ی حکومتی دارد، مانند جهاد و امر به معروف را بررسی می کنیم، خواهیم دید جهاد، امر به معروف و .. همه با وجود حکومت اسلامی، نیروی نظامی و اقتصاد اسلامی ممکن است.
حکومت های اهل سنت در طول تاریخ با فقه حکومتی رابطه ای نداشته اند
وی با اشاره به این که شروع تحقیق در باره فقه حکومتی باید از راس هرم این تشکیلات یعنی ولایت فقه شروع شود، ابراز داشت: حکومت های اهل سنت در طول تاریخ با فقه حکومتی رابطه ای نداشته اند و فقهای اهل سنت در حکومت ها از جایگاهی برخوردار نبودند و حکومت ها غالبا در اختیار افرادی بود که با موازین شرعی آشنایی نداشته و جدایی دین از سیاست را دستور کار خود قرار داده بودند .
امام جمعه زاهدان با تاکید بر لزوم توجه به فقه الحکوه اهل سنت، تاکید کرد: در گذشته دو طیف در جامعه ی اسلامی وجود داشتند ، گروهی خواستار جدایی دین از سیاست و گروهی خواستار عینیت دین با سیاست بودند.
وی با تاکید بر این که در زمان پیامبر با حاکم نظام اسلامی بودن شخص نی مکرم اسلام، بحث جدایی دین از سیاست مردود بود، اظهار داشت: در طول تاریخ بعضی از علما اگرچه مسئله جدایی دین از سیاست را در حوزه تئوری قبول نداشتند، اما در حوزه عمل آن را پذیرفته بودند.
اهل سنت در طول تاریخ دچار جدایی دین از سیاست بود
حجت الاسلام سلیمانی ادامه داد: اهل سنت نیز در طول ادوار تاریخ دچار جدایی دین از سیاست شدند و فقه را وارد سیاست نکردند که اکنون بتوان از این پیشینه تاریخی اهل سنت عبرت و بهره گرفت.
دوران صفویه تنها آشتی و نزدیکی بین حکومت و فقه بود
وی ابراز داشت: در زمان حاکمیت شیعیان مانند فاطمیون در مصر و صفویان در ایران فقها در راس حکومت قرار نداشتند اما در بعضی مواقع در کنار حاکمان نقش کلیدی و محوری داشتند؛ امام این موضوع بدین معنی نیست که حکومت صفوی را حکومت فقها بر جامعه نامید، چرا که در این ادوار از تاریخ تنها یک آشتی و نزدیکی بین حکومت و فقه برقرار شده بود./836/د102/ل