۲۲ آبان ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۱
کد خبر: ۴۶۱۰۴۰
آیت الله رجبی:

اگر علامه طباطبایی نبود، معلوم نبود امروز حوزه چه وضعیتی داشت

عضو جامعه مدرسین با بیان این که بزرگداشت شخصیت هایی همانند علامه طباطبایی برای الگو و درس گرفتن از ویژگی ها و زندگی ایشان است، گفت: ویژگی شاخص و محوری که علامه طباطبایی و آثار ایشان را ماندگار کرده عبودیت ایشان است.
نشست علمی اساتید موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره)

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمود رجبی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم امشب در نشست اساتید مؤسسه امام خمینی(ره) که به مناسبت سالگرد ارتحال علامه طباطبایی در دارالقرآن علامه برگزار شد، گفت: بزرگداشت مردان الهی ریشه در آیات الهی دارد.

وی افزود: این آیات نکات متعددی دارد، اصل بزرگداشت و به خاطر آوردن و یاد کردن مردان الهی مطلوب و پسندیده است، یکی از شاخص های مطلوب بودن در فرهنگ قرآن توصیه های قرآن کریم و پیامبر اسلام است.

قائم مقام مؤسسه امام خمینی(ره) با بیان این که در آیات راز زنده نگه داشتن راز مردان الهی ذکر شده است، اظهار داشت: اگر می خواهیم برزگداشت و نکوداشت داشته باشیم شاخص باید ارتباط اشخاص با خداوند باشد، از این رو راز نکوداشت ارتباط با خدا است و در مسیر تقرب انسان ها به خدا تلاش کردن است.

وی ادامه داد: جنبه های الگویی مردان خدا باید یادآوری شود، قرآن می فرماید اگر تأکید می شود که یاد مردان خدا زنده نگه داشته شوند برای این است که این ها می توانند الگو باشند، وقتی قرآن از پیامبر الهی یاد می کند می فرماید جنبه الگویی دارد و انسان ها باید در این مسیر حرکت کنند.

آیت الله رجبی با بیان این که بزرگداشت شخصیت هایی همانند  علامه طباطبایی برای الگو و درس گرفتن از ویژگی ها و زندگی ایشان است، ابراز داشت: ویژگی شاخص و محوری که علامه طباطبایی و آثار ایشان را ماندگار کرده عبودیت ایشان است.

وی عنوان کرد: این اکسیر است که هر شخصی پیوند با خدا بخورد ماندگار می شود و آنچه که رابطه با خدا نداشته باشد فانی بوده و هلاک می شود، اگر نام علامه طباطبایی زنده و آثار ایشان حیات بخش است منشأ و روح این ماندگاری عبودیت خداوند بود.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: اگر می خواهیم وجود و آثار ما در دنیا و آخرت زنده باشد باید از علامه طباطبایی درس بگیریم، ویژگی دیگر علامه طباطبایی ساده زیستی ایشان بود، یکی از علل بازگشت ایشان از نجف این بود که از نظر وضع معیشتی در تنگنای شدید بودند و در تبریز هم مشغول زراعت در کنار کارهای علمی شدند.

وی اضافه کرد: برخی از شاگردان علامه بیان می کنند که زندگی ایشان از یک طلبه معمولی پایین تر و تأمین آن مشکل تر بود، چون طلبه های دیگر از سهم امام استفاده می کردند اما ایشان بنای بر این داشت که از سهم امام استفاده نکند، ساده زیستی علامه برای ما درس است؛ اگر مشکلی پیش می آید باید تحمل و زندگی بزرگان را یادآوری کنیم.

آیت الله رجبی ویژگی دیگر علامه را استفاده بهینه و حداکثری از وقت دانست و گفت: آن تلاش و استفاده از وقت و اخلاص جامعیت را برای ایشان به وجود می آورد، علامه در انواع علوم دینی و غیر دینی جامعیت داشتند و در مسیر علمی، تربیت شاگردان برجسته، تولید فکر، نوآوری و ترویج اندیشه بسیر تلاش کردند و مؤثر بودند.

وی افزود: ویژگی دیگر علامه طباطبایی این بود که در فعالیت ها کار کارشناسی دقیق بر اساس این که وظیفه ما چیست داشتند، در نوشته های ایشان هست که وقتی به قم آمدم نیازهای جامعه و حوزه را بررسی کردم و این حوزه است که باید نیازهای فکری و فرهنگی را تأمین کند آیا وضع موجود حوزه علمیه پاسخگوی آن نیازها هست یا خیر، فرمودند که سه خلأ در حوزه وجود دارد که عبارت از تفسیر و شناخت معارف قرآن، عرصه مباحث عقلی و دیگری مباحث اخلاقی است و ایشان در هرسه حوزه تدریس، تحقیق و تربیت شاگرد را انجام دادند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که علامه وقتی وظیفه را تشخیص دادند در راه انجام آن تمام همت خود را به کار گرفتند، اظهار داشت: حتی زمانی که مرحوم آیت الله بروجردی به علامه پیام دادند که بنده هم با فلسفه مخالف نیستم و ما هم در اصفهان فلسفه می خواندیم اما جلسات خصوصی بود و شما این مشی را انتخاب کنید، ایشان جواب داد من تشخیص وظیفه دادم اما اگر بدانم که شما دستور می دهید که از تشخیص وظیفه دست بردارم چون شما را مرجع و حاکم شرع می دانم آن را قطع خواهم کرد که مرحوم آیت الله بروجردی تأیید کردند که به وظیفه عمل کنید.

وی ادامه داد: آیت الله مصباح می فرمودند«قبل از این که حضرت امام نهضت را شروع کنند مرحوم علامه طباطبایی بحث ولایت و حکومت را مطرح کردند و مقاله نوشتند، کاری که حضرت امام در بعد سیاسی و اجتماعی برای اسلام و جامعه انجام دادند مرحوم علامه در بعد فرهنگی و علمی انجام دادند؛ تصور کنید که اگر علامه طباطبایی در حوزه نبود و این مباحث را مطرح نکرده بودند الان حوزه در چه وضعیتی قرار داشت»./1323/پ202/ج

ارسال نظرات